Page 1 of 1

Eftermontering av dragkrok

Posted: Thu Jun 23, 2011 12:44 pm
by Johan B
Hej!

Går som sagt i tankar att skaffa en pärla igen :)

Men har ett starkt önskemål att det ska vara dragkrok på bilen, och att det ska vara en bil i fint skick. Och det är ju inte ofta man kan få båda delar...

Är det nåt man måsta tänka på om man vill eftermontera en dragkrok, går det att montera drag på samtliga årsmodeller, och är det nåt annat man ska tänka på ?

Vill överge min renault megane 97 (draglös, både under huven och där bak :wink: ) för nåt mer ståndsmässigt som en amazon :D

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Thu Jun 23, 2011 7:58 pm
by Mats
Trevligt att du är på jakt efter en Amazon igen ! :D

Har dessvärre inte några tips att ge dig, men jag kom själv över en 66'a förra veckan MED nymonterad dragkrok. Den monterades förra året och har bara hållit en cykelhållare, ej dragit någon kärra/husvagn. (Färgen var skavd på dragkulan där cykelhållaren hade suttit, inget mer).

Jag tycker själv det skall bli trevligt att komma ut med bilen i sommar, det är för övrigt min första Amazon, även om vi nära på är lika gamla... :wink:

Trevlig Midsommar !

/Mats

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Thu Jun 23, 2011 10:16 pm
by LABBE
det kan finnas risk att du behöver monteringsanvisning å info om vikter för kroken för att bilprovningen ska godkänna den, så var det förut. e dock ett tag sen jag besiktiga med beg krok

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Fri Jun 24, 2011 9:38 am
by Hasse63
Du jag besiktade min med drag för 3 somrar sen så tog jag kopia på monteringsanvisning och en bild på en typskylt. Hade alla specialbrickor mm monterat till som allt detta var ju så viktigt, var lite orolig över att jag inte hade en riktig typskylt bara.

Väl inne i besiktningshallen så över lämnade jag papperna och kille tog emot och sa okey... han läste det som stod på "typskylten" och knappade in uppgifterna det på datorn. han gick bakom Amazon och såg att det satt ett drag där...

De va allt. Han kollade inte hur det såg ut underifrån och inte häller hur min egenhändigt gjorda förstärkningsplåt såg ut i reservhjulsbaljans inre.

Vissa årsmodeller måste förstärkas i hjulhusen också, monteringsanvisning mm finns att få i länken nedan. dock inte nån bild på typskylten...men det kan du få av mig om du inte har en sån,,, PM isåfall

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Sat Jun 25, 2011 3:55 pm
by Blomquist
Om du köper en B16-vagn blir det lite jockigt att få på dragkrok, kräver förstärkningar.
Så enklast är att gå efter en vagn med B18 eller B20-motor, inte ovanligt att sådana
har dragkrok monterat redan i förväg så att säga.

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Sat Jun 25, 2011 6:48 pm
by Johan B
Ok, tack alla för de goda råden !

Är ny på forumet, men har följt den med intresse under en tid, och det verkar vara ett skönt gäng här inne :D

Mmmnu är det bara att vänta på att en fin amazon ska hittas!

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Wed Oct 26, 2011 11:27 pm
by Denwil
Jag tänkte jag kan låna tråden lite med tanke på att jag har ett liknande dilemma. Jag har ett orginaldrag monterat på en bil, men vill ha det flyttat till en annan. Om samma förstärkningar görs på denna som på nuvarande, är det då bara att göra ovan nämnda besiktning?

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Mon Nov 21, 2011 9:50 pm
by soulbrother
Behövs inga förstärkningar på en -64. Bara att flytta över draget från en annan bil och se till att ha med monteringsanvisningen till SBP. Enklast är förstås att köpa ett nytt drag. De som säljs nu är tillverkade av ett av de företag som gjorde drag till Amazon redan på 60-talet och då får man med alla papper som behövs för Bilprovningen. Gjorde det i höstas på min 62:a, hur smidigt som helst och klart värt de ca. 2000 som ett sprillans nytt drag kostade!

Re: Eftermontering av dragkrok

Posted: Mon Nov 21, 2011 10:52 pm
by Denwil
Gud vad vackert, kan man leta på ett drag till så har båda bilarna drag. Tumme upp!