utan vakum till fördelaren

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

utan vakum till fördelaren

Post by Jungletime »

Det gäller en B20 -69. Tänkte byta enkel strombergare mot dubbla su -HS6 och upptäcker att förgasarna saknar anslutning för vakum till fördelaren. Detta är en test av förgasarna innan motorbyte(trimmad )
Hur gör man nu? Funkar det utan vakum?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: utan vakum till fördelaren

Post by granfot »

Det ska väl funka utan vacuum tror jag, men är du säker på att den saknas? På mina HS6 så sitter den framför vakumkolven på den vänstra förgasaren. Fick också för mig att den saknades när jag monterade dom, men nu i efterhand begriper jag inte hur jag inte kunde se den...
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: utan vakum till fördelaren

Post by Jungletime »

Hittar igen denna anslutning på mina gamla HIF6, men inte på mina nya HS6 , vilka jag köpte på SVIS för många år sen. Kanske dessa har annat utförande då de väl kommer från nåt mob-förråd.
Går det inte köra utan får jag hitta på nån anslutning till ledig nippel på insuget. Ta nippeln från strombergaren och löda ihop den på befintlig nippel.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: utan vakum till fördelaren

Post by granfot »

Kommer dom från mob-förråd så har dom väl suttit på nån bandvagn gissar jag? Inte helt säkert att dom kör med vacuum-födelare. Tänk på att nippeln ska sitta före spjällen, så att sätta den på insuget blir nog ganska bak-och-fram. Men jag är långt ifrån speciellt säker på mina saker utan pusslar bara i minnet ihop vad jag läst här på forumet. :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: utan vakum till fördelaren

Post by Torbo »

Jeg kjører min b20 med kompresjon 10,5:1 uten vakum. Justerer tenningen opp mot bankegrensen og 6 grader tilbake for sikkerhets skyld. Da går den som et skudd uten periodisk knaking (tenningsbank).
ikke alle fabriker har hatt vakumregulering, f.eks. tidligere Fiatmodeller. Vakumet er mest for å spare drivstoff ved liten motorbelastning.
Andre erfainger?
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: utan vakum till fördelaren

Post by Indalsman »

granfot wrote:Det ska väl funka utan vacuum tror jag, men är du säker på att den saknas? På mina HS6 så sitter den framför vakumkolven på den vänstra förgasaren. Fick också för mig att den saknades när jag monterade dom, men nu i efterhand begriper jag inte hur jag inte kunde se den...
På mina dubbla HIF6or så sitter det inget på insuget men däremot så sitter det en anslutning på just den vänstra(innersta) förgasaren mellan vakuumhuset och anslutningen mot insuget där sticker det upp en liten anslutning, är det den som ska anslutas till slangen till fördelaren?
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: utan vakum till fördelaren

Post by granfot »

Indalsman wrote:På mina dubbla HIF6or så sitter det inget på insuget men däremot så sitter det en anslutning på just den vänstra(innersta) förgasaren mellan vakuumhuset och anslutningen mot insuget där sticker det upp en liten anslutning, är det den som ska anslutas till slangen till fördelaren?
Precis där är det du ska ansluta vacuumslangen till fördelaren. :) Åtminstone om jag tänker rätt. :) (Det är iallafall där jag har anslutit min, och bilen fungerade bra så.)
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: utan vakum till fördelaren

Post by Indalsman »

Borde ju kunna ses om man kopplar in en tändningslampa.
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Post Reply