Färg till kaross och motor.....

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Färg till kaross och motor.....

Post by stoffe_74 »

Lite lackeringsfrågor....

Vet någon vart man kan köpa billack + tillbehör billigast?

Vet någon hur man lämpligast lackerar motorblocket för att det ska hålla?

Och hur underredsbehandlar man på bästa sätt och med vad målar man med för att det ska hålla?

Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Färg till kaross och motor.....

Post by D59471 »

stoffe_74 wrote:Lite lackeringsfrågor....

Vet någon vart man kan köpa billack + tillbehör billigast?
Billack / härdare / förtunning / etsande primer / 2k grund, köpes med fördel hos billackeraren till bra pris. Tänk på att använda bra skyddsutrustning, dessa ämnen är inte att leka med. Ordentlig skyddsmask mot ångor, skydd för ansikte och ögon. Och du bör hålla till i ett utrymme med luft/ång-evakuering när du målar. Hur mycket skall du måla, vad skall du måla? Är det lackering av karossen som hägrar eller lackering vid renovering av detaljer (framvagn/bakvagn/inredning/fälgar osv?).
Vet någon hur man lämpligast lackerar motorblocket för att det ska hålla?
Renslipa det med roterande stålborste på vinkelslip eller borrmaskin tills det är "plåt"-rent. Tvätta sedan med förtunning tills att du kan gnida en vit trasa mot det utan den blir skitig. Sen målar du med en bra färg för motorblock. Vill man vara seriös kan man köra etsande primer, 2k grundfärg och sen 2k billack. Då får du extremt bra lyster och hållbarhet, men det blir ju mer jobb då färgen helst skall sprutas på.

Annars målar man i regel med Volvo's röda motorfärg som finns hos veteranprodukter och de andra "nasarna". Jag använde ingen grund utan målade med den direkt, efter första användningen av motorn härdar färgen till något och får lite bättre lyster. Du kan se bilder på min motor under showroom.
Och hur underredsbehandlar man på bästa sätt och med vad målar man med för att det ska hålla?
Det beror helt på vad du börjar med. Om bilen inte är rostangripen under finns det egentligen ingen anledning att börja skrapa i originalbehandlingen. Då kan man istället bättra på den genom att spruta på tunnflytande rostskydd på den som får suga in, det kan man upprepa tills den är lagom mjuk och fin. Kedjeolja till motorsågs eller vilken olja som helst går bra med, men dräll inte om du är utomhus om håller på, tänk på miljön!


Är det rostigt och dant skall det ju åtgärdas på bästa vis. Är man seriös så renskrapar man hela golvet under och slipar och tvättar. Sedan är det målning med etsande primer / 2k grund / karossfärgad lack som gäller. Därefter kan man ju lika gärna göra en "modern" underredsbehandling enligt konstens alla regler. Besök Lahega.se Smartab.se eller annan "bilvårdssite" för mer tips om modern underredsbehandling. Man brukar börja med vaxskikt och sedan lägga på en slags primer som blir hård och som tål avfettning och mekaniskt slitage. Om du har målat allt enligt konstens alla regler skall du iaf. INTE lägga på gammaldags asfaltsbaserad massa, den är inte alls lika tålig och effektiv mot rost som de moderna alternativ som finns. Det "felet" gjorde jag efter att ha renslipat och målat innerskärmarna fram, det lär hålla men jag hade hellre haft en modern behandling.

Sedan finns det dem som hävdar att de vill ha det snyggt och bara lägger ett tunnt rostskydd, typ Hagmans tunna. Jag har sett många som gjort det efter renslipning/lackering av hjulhus och liknande. Visst ser det snyggt ut men det är ej original-likt, ger en massa ljud under färd, skyddar inte lika bra osv. Det blir mer en "utställningsfinnish" som ändå ser fel ut pga. att det ej gjordes så på 60-talet.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Tackar för alla tipsen!

Tanken var att renovera karossen bit för bit. Vissa irriterande ytblämmor efter stenskott finns och en nylackad bil blänker bättre än en halvmatt.... Har en bekant som håller på att utbilda sig till lackerare så han kan hjälpa mig så allt blir rätt. Jag har tillgång till färgspruta och även viss lackeringsvana, så det ska nog bli bra....

Underredet är i stort sett rostfritt och med bra behandling. Dock har fiss rostlagning förekommit och det är där jag främst tänker kontrollera att det är riktigt utfört. En skätminfästning är lite rostangripen och det finns ett hål i skuffen. Sen blir det innerskärmar fram för att skona bilen från ytterligare angrepp.....

Men en fråga till. Vet någon namnet på en billig firma som man kan köpa produkterna från? Har hört att det ska finnas någon mycket billig på nätet man kan beställa från...

Mvh Kristoffer.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »


Annars målar man i regel med Volvo's röda motorfärg som finns hos veteranprodukter och de andra \"nasarna\". Jag använde ingen grund utan målade med den direkt, efter första användningen av motorn härdar färgen till något och får lite bättre lyster. Du kan se bilder på min motor under showroom.
Men jag har studerat och beundrat din motor och bestämt mig för att renovera motorn min och måla den. Vart köpte du din färg? Hur mycket gick det åt, jag tänkte måla växellådan också. Penslade du eller sprutade du färgen?

Vilken färg hade du och vars köpte du färgen till ventilkåpan (Silverfärgen)? [/quote]
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag handlade min motorfärg hos Veteranprodukter. 1L färg inhandlades men det gick kanske åt knappt 1/3L om ens det. Jag penslade motorblocket, precis som du kan läsa i mitt inlägg ovan (tror jag?). :)

Det kan dock vara idé, iaf. om man har färgspruta och kunskap och känner att det inte är några problem, att sprutmåla blocket istället med 2k färg. Det skulle nog jag testa om jag gjorde om det idag.

Samtidigt är penslingen mycket enkel, jag penslade flera lager med lite torktid emellan. Sen när motorn hade monterats i bilen blev det lite småbättringar på vissa ställen, sen var jag nöjd.

Att slipa blocket plåtrent med ståltrissa, tvätta det med thinner och måla det med Volvos röda motorfärg skedde på en eftermiddag/kväll. Men då hade jag förstås motorn lös i garaget.

Ventilkåpan är inte lackerad original utan blåkromaterad (elförzinkad). Det är ganska lätt att göra i ordning ventilkåpor faktiskt.

Det du gör är följande:

1. Hitta en ventilkåpa utan bucklor eller grov rost.

2. Polera kåpan med autosol i evigheter tills du har jobbat bort zinkskiktet. Det går att få bort zinkskiktet från alla ställen utom nere vid väcket mot topplocket. Därför lämnar man kåpan (och en massa andra detaljer i samma veva?) till en bra ytbehandlingsfirma som doppar den i syrabad för att \"beta\" bort resterna av zinkskikt.

3. Nu skall du inte låta dem förzinka kåpan direkt utan ta tillbaks den för att förbereda den så att det blir bra. Beroende på hurdan underarbetet är gjort blir resultatet. Är ytan blankpolerad blir zinkskiktet blankt, vilket ej är helt original. Det man vill ha är något mellanting, ytan skall ju vara lite lagom matt. Man kan tex. blästra ytan med blästerpenna, eller rugga den med lagom våtslippapper.

4. Lämna in kåpan till ytbehandlingsfirman igen för att få den blåkromaterad (ihop med en massa andra grejer?) och håll tummarna för att det blir bra.

Att blåkromatera saker kostar nästan ingenting. Och gör man bara ett bra underarbete blir resultatet bra. Det kan va lite svårt i början att veta hur detaljen ska förarbetas för att ytan skall se bra ut, men det lär man sig. Se till att lämna in många detaljer (allt som ser sådär blankt ut med blå-aktig glans i motorrum mm. är blåkromaterat (elförzinkat)) samtidigt, man brukar få betala några tior per bad. Jag tror jag gav 50kr för att få en hel låda med grejer först syrabadade och sedan elförzinkade hos Skeppstedt & Phil i Stockholm. Deras bad är dock lite skitiga och ger inte rätt resultat. Många skickar till nåt företag i småland som har bättre bad, men jag minns ej vad de heter.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Tack för ett utförligt svar! Ett par funderingar... jag har ej min egen amazon framme nu, (den står i ett garage och väntar på sommarn) och kan ej titta på motorn.

Hur pass mycket lämnade du in för behandling då du gjorde det?

Visst målade du motorn då toppen var monterad? Ska toppbultarna målas röda också eller?

MvH Nils
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Toppbultarna skall väl egentligen vara svarta. Dom är ju svartoxiderade, men det svarvades det med och de fick färg de också. De hade börjat anta en lätt rostfärgad nyans och borstades rena och målades sen.

Jag brydde mig ej om att riva min motor då den bara gått ca. 6200 mil sen 1964 och är i bra skick. Toppen fick sitta kvar under målningen.

Jag lämnade in massvis med pryttlar. Allt från skruvar, gamla slangklämmor, brickor, batterihållarjärnet, ventilkåpan, regskyltshållarna (plåtar). Altså, det finns hur mycket som helst, i synnerhet om man som jag stod med en tom kaross i garaget och hade delarna liggandes. :)
Post Reply