Overdrive typ J går inte i

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Överväxeln lade av en dag för två år sedan och har inte fungerat sedan dess. Förra året gick den igång vid ett tillfälle, men lade av en tiondels sekund senare. Solenoiden fungerar. Jag har skruvat isär lådan och gjort rent båda filtrena. Allt ser rent och helt ut. Jag funderar på om det kan vara så att lamellerna är för slitna. Båda är en millimeter tjocka och ser bra ut, men det är svårt att se skicket på lamellen som kopplar i överväxeln eftersom den sitter lite gömd. Någon som vet hur tjocka lamellerna ska vara? Vad kan annars vara fel? och hur ska jag felsöka? Vågar jag lossa skruvarna som håller tillbaks cylindrarna eller kommer jag få overdrive-delar över hela garaget då?

mvh

Per
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by QV »

De gröna häften från VOLVO är erkännda som de bästa över världen när det gäller att kontrollera en överväxel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Här hittade jag en riktigt bra verkstadshandbok som bland annat tar upp felsökning av överväxeln: http://www.240.se/service/30058_3.pdf
En annan bra handbok för typ J-växlar: http://www.240.se/service/12173.pdf

Jag misstänker att det kan vara oljetrycket som spökar. Det går att mäta om man skruvar loss bulten som sitter under solenoiden. Jag har ingen oljetrycksmätare, men ska försöka lossa lite på den, lägga i växeln och se om det börjar spruta olja. Är det annars någon runt Uppsala/Knivsta som har en sådan mätare och kan tänka sig att låna ut den?
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Jag skruvade ur bulten helt och hållet, men det kom ingen olja alls. Antar att det är oljepumpen som felar. Kanske räcker det med att byta o-ringarna på den. För det måste väl komma olja ur oljetrycksmätningshålet?
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Äntligen hittade jag felet! Och så klart var det så mycket enklare än vad jag anade. Spårkilen till kammen som driver excenterpumpen i overdriven hade gått sönder, så kammen roterade fritt kring axeln ut från växellådan. Nu återstår alltså bara att hitta en ny kil och möjligtvis en ny kam. Det ser ut som att den har nötts en aning. Någon som vet var jag kan få tag på detta?
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Eller någon som har en sådan kil nära till hands och kan ge mig måtten på denna?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by QV »

Det skall ju vara samma innanmäte i alla Jtyper så valfri Jtyp upp till 960? kan försörja dig på delar

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Tyvärr tror jag inte att just den delen räknas som innanmäte till överväxeln. Den sitter ju på utgående axel från m40-lådan. Dessutom känns det lite saftigt att betala så mycket för en så löjligt liten del..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by QV »

Vet inte riktigt vad som är mycket... en M46 finner man för 500:- fungerande
Nu har jag inte tillgång till 960 men 240 med M46 har samma detaljer på kil och kam som Amazon B20
Kil 191882-0
kam 380562-8

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Lyckades få tag på en kil via gcp till slut. Monterade den och var övertygad om att allt skulle fungera, men icke. Jag körde på fyran, tryckte på OD-knappen men ingenting hände. Efter att ha kört med ODn påslagen i tio minuter gick växeln i. Jag slog då av den för att se om den skulle gå att lägga i igen, men det har jag inte lyckats med. Ett par gånger har den slirat i och då med någon sekunds intervall pendlat mellan av och på, men oftast händer det ingenting alls när jag trycker på knappen.

Igår när jag var ute och körde upptäckte jag att om jag slog på ODn (utan att den gick i så klart), släppte gasen och sedan slog av den igen så gick varvtalet ner för ett par sekunder som om en femte växel lades i. Försökte med samma sak idag men då hände ingenting. Mycket konstigt.

Solenoiden får ström, jag har bytt alla o-ringar i lådan. Vad mer kan vara fel? Har slut på idéer..
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Ola O »

Har inte växellådan ett filter som skall rengöras om det är problem vid i och urkoppling?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Hasse63 »

Kolla upp filtren och att de fjäder/fjädrar som under samma lock är hela. Hade en M46 med trasig fjäder och den gick inte i.

Rätt oljemängd?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Proj
Posts: 9
Joined: Fri Jul 01, 2011 4:50 pm

Re: Overdrive typ J går inte i

Post by Proj »

Det finns två filter. Ett stort vid oljesumpen och ett finfilter som pumpen trycker oljan genom. Båda är rengjorda och hela. Fjädern som pressar mot backventilskulan är hel..

Här är något som förbryllar mig en aning. Jag har kikat på sprängskisserna för överväxeln och enligt denna bild ska det finnas en justerbricka (nr. 40) vid manöverventilen. Den har jag aldrig hittat när jag har tagit isär överväxeln.
Image


Däremot verkar den inte finnas med på bilden nedan. Det är så här det har sett ut när jag skruvat isär överväxeln.
Image

Någon som har koll på detta? Är det så att jag saknar denna del och kan det i så fall vara det som gör att växeln inte vill gå i som den ska?
Post Reply