Varför durrar kardanen vid belastning?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Varför durrar kardanen vid belastning?

Post by brorsan »

Har haft ett gäng amazoner genom åren, alla av årsm. -65. Och alla har haft samma problem med kardanen trots att jag bytt gummiplupparna vid stödlagret: När man belastar drivlinan så slår kardanen. Har man bråttom iväg i en korsning så durrar det. T.o.m. på min nuvarande automatare är det samma sak, ger jag fullgas när jag åker iväg efter ett stopp så känner man och hör hur kardanen "svajar". Kan tillägga att det är nya motor- och växellådskuddar och nya bussningar i hela bakvagnen.

Nån som vet hur man kan bli av med detta?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Varför durrar kardanen vid belastning?

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Jag hade samma problem på på min A-traktor ("kortizon"). Där uppstod problemet när jag monterade dubbla lådor, att det durrade vid belastning. Jag "byggde" egna busstningar av hydraulslang och luftnipplar (se bild). Luftnipplarna har exakt samma diameter inv som "pinnarna" på stödlagret har. Dessa nipplar pressade jag in i hydraulslangarna, pressade på balken och monterade, funkar hur fint som helst, och lär fungera ännu bättre när dubbla växellådor inte finns=mindre belastning.

JAG KAPADE BORT ANSLUTNINGEN OCH ANVÄNDE MIG AV DELEN SOM SKA KLÄMMAS IN I SLANGEN
Image
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Varför durrar kardanen vid belastning?

Post by LABBE »

har du haft isär kardan? kan du ha vridit den ett halvvarv fel så knutkorsen ligger fel då brukar den slå
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Varför durrar kardanen vid belastning?

Post by brorsan »

Volvoamazon1967: Tack för tipset, ska se om jag har ett par sånadär liggandes på jobbet... :)

LABBE: Jag har bytt knutkors och monterade ihop den som den var, men man vet ju aldrig med tidigare ägare...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply