Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by amazonx5 »

Vill bara kolla en sak här på kunskapsforumet :)
Bakaxel tätningen i filt som sitterinnanför bromstrumman runt drivaxeln som tätar emot bromstrumman...det är väl meningen att den skall hindra att bakaxeloljan rinner ut?
När jag byte filt tätningarna på min herrgårdsvagn så märkte jag att där fanns en del smörjfett eller vad som såg ut som smörjfett....?
Skall det vara fett där? :oops:
/Jonas

Image
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by Torbo »

Hei! For en fantatisk jobb du har gjort med bremseskjoldene!
Det som slår meg er at du burde ha sjekket lagrene samtidig og smurt dem opp med hjullagerfett. Det fettet du har regsitrert kommer fra hjullageret og det er vel på tide å fornye det?
Når de fire blotene er tetningsringer er ute kan du sette på tromman løst og skru på axelbulten inn ca. sex gjenger og nappe axelen ut.
Så rense med whitespirit tørke og smøre opp på ny. Strengt tatt bør man også shimse opp lagrene på ny. Selv justerer med shims til jeg får 0-klaring (som framme). Mulig shimsene er på andre siden, husker ikke det nå.
Last edited by Torbo on Wed Jul 06, 2011 10:49 pm, edited 1 time in total.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by amazonx5 »

Tack :)
Jag hade smörjt upp lagrena men när du skrev ditt inlägg så blev jag paranoid att det inte var tillräckligt med fett så jag lossade drivaxlarna och smörjde upp lagrena rejält :)
Vad gäller shims....behöver man shimsa om när man bara lossat det gamla och satt ditt det igen?
Jag menar lagret sitter ju precis som innan...botten slagen!!
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by Torbo »

Jeg mente 0-klaring på lagrene. ER dom ok så er dom ok. De forandrer seg inte ved demontering, men over tid blir de slitt. Og på min Amazon og min Duett tok jeg av et 0,1 mm shims som gjorde at slarken ble mindre - praktisk talt 0-klaring som ved forhjulslagrene.
Det fins tabeller for å måle ut dette. Men det er komplisert å regne ut (i alle fall for meg). Derfor prøvde jeg å å ta av et tynt shims på hver av bilene. Passet på at jeg fikk en liten klaring - endeslark (at de gikk lett rundt med håndkraft på selve axelen, for sikkerhets skyld... Da kan det ikek skjære seg!
Sikkert ikke vits i å tenke mer på dette om du ikek har slakk... Med nytt fett holder lagrene trolig 200 000 km til. Det er svært solide. På Duetten var det en blindplugg på hver side hvor jeg kan montere inne en smørenippel ved lagrene.... Gjør vel det en gang om jeg husker på det...

Har forresten justert litt høyrere caster for å få betre vegholdning over 100 km/t. mener det ble 4-5 grader +.
Mer går ikek utan å vri balken med justeringsshims i bakkant.
Det gjorde jeg med min Duett og gnår går den rakt etter vegen.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by amazonx5 »

Tack för informationen :D
Uppskattas alltid 8)
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by Eiler »

Hej Jonas!

Vad fint det blir, ta rikligt med olja på filtringen.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by amazonx5 »

Jag dränkte in dem med fett...hoppas att det också duger? :roll: :roll:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Oljetätning i bakaxel...nu med bild :=)

Post by Eiler »

Ja, det går bra :D :D
Post Reply