Page 1 of 1

GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 4:08 pm
by Rolf
...eller fler...

Jag haller pa att bygga en GT fakta sida. Ta en titt och kritisera, om du ser nagot fel eller har annan information som kompletterar, lat mig veta.

http://www.classicroad.com/volvo/123GTinfo.htm

Ocksa, om nagon kan hjapla med nagra bilder jag saknar vore det fullt uppskattat.

Jag behover veta coden pa forgasarblickan t.ex. Alla arsmodeller.

Bilder:

En bra narbild pa ett 67:a laddningsrela och andra arsmodeller acksa.
Narbild pa altenatorn, alla arsmodeller.
narbild pa Vaxelstroms lappen under huven.

OK at maila direkt ocksa: rolf@classicroad.com

Tackar pa forhand.

Moderatorer: Om detta ar in fel avdelning, flytta garna.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 4:17 pm
by Ragge
numret på förgasarbrickan skall vara AUD 230 F och AUD 230 R , resten får jag se om jag har foto på ... och givetvis kolla din sida !!

Ragge

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 5:22 pm
by Volvo owner
[quote="Rolf"]...eller fler...

Jag haller pa att bygga en GT fakta sida. Ta en titt och kritisera, om du ser nagot fel eller har annan information som kompletterar, lat mig veta.

http://www.classicroad.com/volvo/123GTinfo.htm


Motor och bagagerumsbelysningen är inte rätt, fästet är inte rätt, ska vara något längre och det ska vara bockat

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 5:59 pm
by Rolf
Volvo owner wrote:
Rolf wrote: Motor och bagagerumsbelysningen är inte rätt, fästet är inte rätt, ska vara något längre och det ska vara bockat
Bra, har du bild? Garna monterat pa bilen eller separat.
Satte kvicksilver kontakten mellan glodlampan och botten kontakten?

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 8:44 pm
by Volvo owner
Rolf wrote:
Volvo owner wrote:
Rolf wrote: Motor och bagagerumsbelysningen är inte rätt, fästet är inte rätt, ska vara något längre och det ska vara bockat
Bra, har du bild? Garna monterat pa bilen eller separat.
Satte kvicksilver kontakten mellan glodlampan och botten kontakten?

Har ingen bild, har några nya belysningar liggande men fixar inte det här med att lägga in bilder ännu, sitter nog som du beskriver, men se upp så du sätter den på rätt håll så inte lampan tänds när du stänger motorhuv

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Tue Jul 05, 2011 9:02 pm
by Hasse63
Flyttar tråden till Övrigt då det inte bara är motor som kommer diskuteras :wink:

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Wed Jul 06, 2011 1:38 am
by Rolf
Volvo owner wrote:

Har ingen bild, har några nya belysningar liggande men fixar inte det här med att lägga in bilder ännu
Du kan garna maila direkt till mej, jag lagger upp dom om det ar OK.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Thu Jul 07, 2011 8:31 am
by OddSverre
Hei Rolf.

Har mailet deg en kopi av de originale homologeringspapirene til 123GT fra FIA/Kungliga Automobil Klubben.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Thu Jul 07, 2011 6:46 pm
by Rolf
OddSverre wrote:Hei Rolf.

Har mailet deg en kopi av de originale homologeringspapirene til 123GT fra FIA/Kungliga Automobil Klubben.
Fick det, man tackar. Mycket intressant.

Fran detta kan man utga att Volvo byggde mer ar 5000 GT bilar?
...och detta pa mycket kort tid?

Later otroligt, vad tycket experterna?

Jag hor hela tiden om en siffra pa 1500-1700 bilar totalt.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Thu Jul 07, 2011 8:18 pm
by OddSverre
Siden 121, 122 og 123 er bygget på samme chassis tror jeg disse også teller med.
5000 produserte eks. var (og er) kravet for å kunne stille til løp i en del klasser.
Har tilsvarende papirer for 122S også.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Fri Jul 08, 2011 4:48 pm
by Rolf
OddSverre wrote:Siden 121, 122 og 123 er bygget på samme chassis tror jeg disse også teller med.
5000 produserte eks. var (og er) kravet for å kunne stille til løp i en del klasser.
Har tilsvarende papirer for 122S også.
Mmmm, det betyder ju att 122S var definitivt en annan modell. Om detta ar sant sa byggde Volvo over 5000 123GT pa sex manader ! Det later lite otroligt. 67:orna byggdes ju fram till Aug. I sa fall byggdes det kanske 10000 GT bilar??

A andra sidan, pa sista sidan i detta dokumnet star det listad alla "exclusions" och dar ar ju nastan all GT utrustning listad. Det kanske var sa dom lyckades snika in 122S i produktionssiffrorna?

Hur manga bilar producerades totalt i 1967 arsmodell?
Hur manga 2 dorrars producerades?

Nagon som vet?

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Fri Jul 08, 2011 9:44 pm
by OddSverre
Det ble produsert 62950 P130 i 1967. 121, 122S og 123GT er P130 modeller, og altså godt innenfor FIA's krav om 5000 produserte.

Re: GT experter, Finn Fem Fel...

Posted: Fri Jul 08, 2011 10:03 pm
by Rolf
OddSverre wrote:Det ble produsert 62950 P130 i 1967. 121, 122S og 123GT er P130 modeller, og altså godt innenfor FIA's krav om 5000 produserte.
Ja, det kanske så det är, låter vettigt.

Behöver fortfarande en bra bild på växelströmsetiketten om någon har den.