Äntligen färdig!!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Äntligen färdig!!

Post by nos-johan »

Vilken lyckad helg!! Besiktade i fredags med blankt papper och massor av beröm :D . Putsade som fan hela lördan och körde drygt 20mil till Helsingborg på kvällen och hamnade mitt i en cruising :) . Fullt med folk och fina bilar, tydligen var det flera bilevenemang samtidigt. Sedan blev det Vallåkra på söndan och förstapris i Retroklassen :D . Och det häftigaste av allt var att bilen blev vald som finalist i Sveriges häftigaste Volvo!! Det var en breddad V70 som vann men jävligt roligt att vara en av dom tio.
Bilen gick perfekt hela resan, körde väl 50-60mil under helgen, går hur bra som helst och marscha i 140 på motorväg.
OLD VOLVOS NEVER DIE...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by 123GT »

Skönt o höra...härliga nyheter ! Det är bara att gratulera till ett lyckat projekt, ett erkännande och en kanonfin bil !
Jag kan egentligen bara tala för mig själv....men påstår ändå att "vi" här inte har tröttnat på din bil...så om du har fler bilder, så skulle "vi" inte ha något emot att du postade några här ! :)

Kan du njuta ett tag nu eller är du typen som redan har nya planer eller projekt ?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by Hasse63 »

Kul!!! hade också röstat på din för den är så fin 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Äntligen färdig!!

Post by Uffe »

Såå jäkla fin bil!! Grymt jobbat! Älskar dessa lätt customiserade kombis :))
Amazon 1957
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Äntligen färdig!!

Post by 122 S 1966 USA »

Gratulera - "well done" 8)

hur gick det med temperaturen ??

En nyborrat motor m nya stemplar, kjör m ganska hög temperatur, i början.

Sedan faller temperaturen till vanligt läge, när den väl är inkjörd.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Äntligen färdig!!

Post by LABBE »

så djävla snygg å läcker. MEN ett stort minus på den hemska växelspakstärningen.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Äntligen färdig!!

Post by nos-johan »

Tack alla!! Sven, tyvärr så har jag ingen egen kamera men hittade i alla fall ett par bilder på nätet, får återkomma med lite fler längre fram. Och ja jag är nog den typen som har svårt att njuta :wink: jag har redan flera nya ideér om nya projekt på gång.
Image
Image.

Jo den nya kylaren håller tempen bra, dom tidigare värmeproblemen berodde på en igenslammad originalkylare. Motorn gick många pull i bromsbänken så den var inkörd redan innan den hamnade i bilen. Jag använde dom gamla B18 gavlarna och lödde på anslutningar och lock från 140. Sen dit med det nya tjocka cellpaketet och kompletterade med expansionskärl och givare till fläkten. Nu kan man cruisa utan att oroa sig för tempen :) .

Och Labbe kul att du gillade tärningen :lol: men jag vill ha dom där attributen från förr. Den vibbrerade föresten loss på hemvägen så den kanske inte vill vara där ändå :wink: .

Mvh Johan
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Äntligen färdig!!

Post by nos-johan »

Idag har vi varit på Power end of summer meet i Emmaboda, kanonfin dag och rekord i antal bilar. Mestadels jänkare men det fanns en Europaklass också och där ställde jag upp. Och det blev ett första pris i klassen :D följd av en pv och en folka på 2:a och 3:e plats.
Image

Dessvärre så har inte alla moment i renoveringen blivit dokumenterade men här kommer lite historia i grova drag, första bilderna är från förra ägaren då han köpte den -96:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Här börjar återuppbyggnaden och nya livet för kombin,
Image

Image

Image

Blästrad och Zinklackad...
Image

Image

Image

På väg till lackeraren...
Image

Image

Grundad...
Image

Image

Image

Image

Sömmerskan på jobbet har gjort sitt med bagaget...
Image

Baksäte från donatorbil importerad från Norge...
Image

Ny masonit och stoppning, dörrklädsel också från Norgebil...
Image

Här har sömerskan gjort sitt med Recaro stolarna som kläddes i ny galon...
Image

Image

Image

Image

Jag gjorde en fälgmall innan beställning av fälgarna, det går att sänka så axelklumpen tar i bagagegolv och hjulen går fortfarande fria. Här provas frigången ut för kommande luftfjädring...
Image

Motorn bromsades innan den renoverades utvändigt. Jag har hållt på mkt med snabba Volvo genom åren så även på motorfronten var kraven höga. Med alla godsaker så gav den 200hk i bänk med 45:or och 12hk till med 48:or men dom mindre förgasarna valdes för bättre körbarhet nertill. Jag har en förkärlek till lustgas så det blir ev det också om jag kan få det att smälta in på nåt snyggt sätt i motorrummet..
Image

Image

H-profil...
Image

Vallåkra innan prisutdelning...
Image

Och här dom färskaste bilderna, dagens Power meet
Image

Image

Image

Image

/Johan
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by Rolf »

Kanonfin Johan. Kul att du behöll det gamla stötstångs blocket.

Välförtjänade pokaler!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Äntligen färdig!!

Post by Blomquist »

Tack för bildupdate, tröttnar aldrig på rostlagningsbilder. Särskilt när det är riktigt bra
kvalitet på jobbet.
Grattis härifrån också såklart. Du kör med elpump ser jag, vad har du för tändning?
Om du nu skall till att bruxa, är det inte läge för luftrening då eller är det rock´n´roll som gäller?
210 -64, 223 -68
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by 123GT »

Renoveringsbilderna visar att du inte glidit in på en räkmacka upp på prispallen. Bara att gratulera ännu en gång ! Nyfiken...är ditt takräcke galvat eller lackat ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Äntligen färdig!!

Post by nos-johan »

Ja alltid roligt med lite renoveringsbilder. Jag använder ett brytarlöst Boschsystem, gick att köpa som eftermarknadskitt på 70-80tal, hallgivare och högeffektspole. Kompisen hade ett nytt liggande :D . Luftfilter är för kycklingar :lol: , jag kör bara på torra fina vägar så det går att åka många tusen mil utan.
Jag tog över en påbörjad renovering så jag ska inte ta på mig all äran själv. Det var en annan kille som började med rosten men som det ofta blir med helrenoveringar så tappades intresset. Men det var den bra starten på renoveringen som gjorde att jag föll för objektet.
Takräcket är också renoverat med diverse rör utbytta sedan varmgalvat och med Teakribbor, tror det var Ask original men jag tyckte Teaken är snyggare.
/Johan
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by xorox_88 »

så sjukt snygg, å grymmt bra arbete
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by Cpt Tuttle »

Riktigt snygg inredning.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Äntligen färdig!!

Post by poolio »

Mycket frän kombi ! :)
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Post Reply