ljudpapp

Moderatorer
Post Reply
jonchr
Posts: 2
Joined: Wed Jul 06, 2011 9:38 pm

ljudpapp

Post by jonchr »

Vilken typ att material är lämpligt att lägga på karossgolvet under golvmattorna. Jag har lagat rost och sedan lackat golvet. Jag har sett på ex bitumenplattor, vilka för och nackdelar är detta. Sedan har jag sett att det finns ljudpapp på ex vp-autoparts som är självklistrande dessa verkar vara mer som det låter just papp och hur blir det med ev fukt (vilket det helst inte ska bli) för och nackdelar med det.

I behov av tips!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: ljudpapp

Post by QV »

Vilket du än väljer så måste man ändock lyfta på mattan och vädra ur fukten efter att ha kört i regnet så valet är inte så känsligt.
Det går alltså inte att "välja det bästa" och bli av med allt manuelt underhåll iform av vädring och torkning utan det ingår i livsstilen att torka bilen efter utfärd i regnigt väder.

/Janne

Både i skuffen och kupen!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jonchr
Posts: 2
Joined: Wed Jul 06, 2011 9:38 pm

Re: ljudpapp

Post by jonchr »

Håller med dig att det är viktigt att lyfta på mattorna efter regnväder.
Men vilket är att föredra på karossgolvet vad gäller ex ljudisolering.

Hur har ni andra gjort helt enkelt och vilket material och hur har det fungerat. Är det så att alla limmar fast något på golvet i samband med renovering eller har ni gjort på annat sätt. Tacksam för tips då jag är klar att skrida till verket.

Tack på förhand.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: ljudpapp

Post by Blomquist »

Jag har kört med bitumen, som nog får anses vara tämligen vattenavvisande.
För att vara säker på att de sitter ordentligt utan springor använder jag värmepistol.
Skillnaden ljudmässigt mellan ren plåt och dämpmatta är klart påtaglig.
210 -64, 223 -68
Post Reply