X-tra backljus

Moderatorer
Post Reply
Amason
Posts: 3
Joined: Tue Jun 14, 2011 12:48 pm

X-tra backljus

Post by Amason »

Hej vänner!
Ramlade över ett NOS backljus på en loppis häromdagen. :D Tänkte att det kan bli sommarens projekt på finbilen. Är det någon som har kunskap om hur dessa monterades på volvos verkstäder? Tyvärr finns det ingen kabel med. Vart drar man kabeln, dirket till ordinare backljus eller? Antar att det ska sitta på vänster sida på bilen och att man måste borra hål i stötfångaren. Funderar på att sätta ett x-traljus stag i vagnsbulten för att inte behöva borra. Smärtar ju att göra hål i en fin stötfångare. Om det är någon som monterat backljus så får ni gärna dela med er av tips och råd :roll:
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: X-tra backljus

Post by Fredrik Lofter »

Amason wrote:Hej vänner!
Ramlade över ett NOS backljus på en loppis häromdagen. :D Tänkte att det kan bli sommarens projekt på finbilen. Är det någon som har kunskap om hur dessa monterades på volvos verkstäder? Tyvärr finns det ingen kabel med. Vart drar man kabeln, dirket till ordinare backljus eller? Antar att det ska sitta på vänster sida på bilen och att man måste borra hål i stötfångaren. Funderar på att sätta ett x-traljus stag i vagnsbulten för att inte behöva borra. Smärtar ju att göra hål i en fin stötfångare. Om det är någon som monterat backljus så får ni gärna dela med er av tips och råd :roll:
Inkopplingen (+12VDC) lär ju vara med en kabel från backljusreläet i motorrummet. Jag hade satt en brytare på vägen så att man kan slå av/på backlampan. Jord får du via chassit.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: X-tra backljus

Post by Fredrik Lofter »

Jag köpte backstrålkastare från Holden i UK och monterade den under bakre stötfångaren. Som stag använde jag min dotters överblivna cykelstödhjul (Biltema art.nr. 270024, 40kr) vilket ger en bra nivå på lyktan. Jag fick borra upp staget till 10mm och kapa det i andra änden, men sedan passar det rakt av.

Image

Fäste det med en extra mutter på vagnsbulten som går ned bakom vänstra bakre avbärarhornet. Drog en kabel från backljusreläet till en brytare inne i kupen så att jag kan välja att slå på/av strålkastaren. Från brytaren drog jag kabeln ut via växelspaken och vidare under bilen bort till bakre stötfångaren. Ordnade en jordskruv i stödhjulsstaget och sedan var det bara att invänta mörkret och rikta in strålkastaren. Lampan hänger inte ned mer än avgasröret och man slipper borra i stötfångaren. Övervägde att ha den på ovansidan av stötfångaren med ett GT extraljusstag, men det verkar inte få plats (GT staget alltså, men jag har iofs inte provat).

Mvh,

Fredrik

Edit: nu med bild.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply