Jordfel

Moderatorer
Post Reply
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Jordfel

Post by Pär »

Har ett mysko jordfel som jag tror uppstod när jag tog bort dragkroken. När jag trycker på bromsen så tänds bromsljuset svagt och samtidigt tänds varselljuset fram och fläkten startar om den är på. Så strömmen tar helt klart en mysko väg. Jag har dragit ur kopplingsdosan bak och då försvinner problemet, men då har jag naturligtvis inget ljus bak. Nån som har tips på hur jag felsöker detta?

/ P
röd -67:a
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Jordfel

Post by Ola O »

Jag hade börjat med att demontera kopplingskontakten och med allra största sannolikhet även köpt en ny och kopplat in denna korrekt. Därefter kan man börja felsöka ytterligare om felet kvarstår.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Jordfel

Post by LABBE »

låter som du demonterat jordkabeln oxå, å inte bara kroken.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Jordfel

Post by QV »

Eftersom bromljuset lyser (fast svagt) så har du 12 volt till lampan och så långt är allt OK.
Ditt problem är att 12 volten har ingenstans att ta vägen. så den finner en väg som troligtvis är via bakljuset (därav att parkeringen fram lyser)

Så om du jordar ljusinsatsen bak till att börja med. De är de tre små stjärnskruvarna som håller insatsen mot karossen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: Jordfel

Post by Pär »

Problemet löst, det var nån amatör som bytt plats på blinkerslampan och bromsljuslampan i bakljuset. Undra vem det kan ha varit? :oops: :roll:

/ P
röd -67:a
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Jordfel

Post by Mats »

Skönt att det löste sig så lätt... :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Jordfel

Post by QV »

det förklarar iallafall varför fläkten orkade snurra... det var "det mest konstiga" i din beskrivning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply