Industrisymaskin

Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Industrisymaskin

Post by Hillman »

jag behöver fixa inredningen till två bilar och tänkte göra ett försök att fixa det själv. Det handlar om allt från golvmattor, stolar och dörrsidor.
Men jag behöver en symaskin till detta och har kollat lite på blocket på industrisymaskiner.
Prisspannet är ju rätt stort, 1000:- och uppåt, så frågan är vad man ska satsa på, vill ju inte köpa billigaste maskinen bara för att råka ut för haverier och dyra delar.
Kort och gott, vilka märken funkar, vilka ska man undvika, vilka tillbehör och finesser behövs eller behövs inte, 1-fas eller 3-fas, bra saker att tänka på, vilket prisspann bör man leta inom osv?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Industrisymaskin

Post by QV »

Det känns som att raksöm torde klara det mesta om inte allt.
Eftersom "vanligt" folk inte har trefasuttag så faller ju de bort ur kundkretsen på trefasmaskiner. Men vilken typ som är mest prisväd har jag inte koll på.
Tror i slutändan inte att styrkan på manskinen är det avgörande om du inte skall serieproducera detaljer.

När jag jagade (men inte köpte) industrisymaskin så låg många runt 5000 vilket då var för mycket för mig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Industrisymaskin

Post by volvodidi »

Hej,
3-fas är best, du ska letar efter en Pfaff 145 eller 1245 dom är bra men kanske dyrt.
Jag använder en Pfaff 145 och det funkar bra med Golvmattor, plast etc.

Dieter
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Industrisymaskin

Post by Hillman »

Är det trefasen som utmärker just de två som du nämner?
Kollade lite på blocket och pfaff verkar vara rätt stora på symaskiner, såg tyvärr bara två industrisymaskiner från dem och inga modellbeteckningar. Får vänta och se om nåt dyker upp.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Industrisymaskin

Post by volvodidi »

hej,
kanske att jag förstod det inte rätt, 1-fas (240 Volt) eller 3-fas (400V) är elektrisk anslut.
Det är inte so viktig.
Viktig är transportsystemet, de finns 1, 2, 3 ämne, best är 3 ämne transport, hoppas att det är rät ord, i tyskland heter det 3-Fach Transport.
Pfaff 145, 1245 har det.
http://www.cobblersforum.forum24.se/cob ... t-805.html

Dieter
Post Reply