Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by ErikssonM »

Hallå alla amazonägare :) Nu är det så här när man har ett halv år kvar till körkort så ska man ju börja kolla bil, och jag har velat ha en amazon sen ja va 10-11 år. Tycker ni de är totalt "idiotiskt" att köpa en bil som amazon och ha som året runt bil ? Jag vet att de inte är den "bästa" bilen dvs ingen servo såna fjanterier.
Skulle gärna vilja veta från folk hur dom är att köra på vintern med , värme och sånt :)

Mvh
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by Hasse63 »

Klart det är den bästa... :D Har kört min Amazon året runt och det har funkat hur bra som helst, inge fel på värmen, flåset i originalfläkten är inte den bästa men det fixasmed en från en 240 om man vill.
Beror lite på vilken du köper, finns de som kommer gå och gå och de som kräver massa mekande.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by QV »

Vill man ha någon form av billiga delar och lite bättre säkerhet så bör man hitta en 67a eller nyare. Det opimala på en Amazon är ju en med tvåkrets och delbar rattstång men jag har inte koll på när de kom. Även sätena vart bättre med tiden.

Amazoner är lätta i skuffen så en sandsäck på vintern är inte fel.

/Janne

Man skall inte fronta med en Amazon eftersom motorn går rakt in i kupe'n och landar i höften på föraren...... Att motorn trycks ner under bilen kom först med 140
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by A-masen »

Att köra vinterbil och komma dit man skall, oavsett fabrikat och modell, är en fråga om hur du kör. Med hyggliga däck och övrig utrustning går dom flesta bilar att köra på vintern. Men som sagt, resultatet beror på körsättet. :roll:
Nu är du "ny" på området. Det innebär inte att du är rallymästare bara för att du har ditt körkort. Jag tog mitt första körkort 1961 och det händer fortfarande på vintern att jag får helt oförutsedda sladdningar och andra överraskningar när jag kör. :shock:

En Volvo Amazon är inte jämförbar med dagens bilar. Men när den byggdes så var den byggd i Norden, för Nordiska vintrar och Nordiskt klimat. Och det var inte alltid att importerade bilar hade egenskaper för Nordiska vintrar. För att ta ett åskådningsexempel: Engelska bilar hade vanligtvis inget värmesystem i original åren före Amazonens storhetstid. :?
Dom bilar som exporterades hit fick extra monterad utrustning i form av en kupéfläkt med reglage och passande blåsmunstycken. Även amerikanska bilar, lågprismodellerna, kunde ha liknande utförande.
Det finns fler punkter att jämföra med på dåtidens bilar. T.ex. Volvo hade 15" hjul. Det var ett försäljningsargument att stora hjul "kliver" bättre i djup snö! Det kanske gäller fortfarande?
Men en välskött och vårdad Volvo Amazon, framförd med anpassad eftertanke (i förväg) står sig säkert gott som vinterbil även i dag. :wink:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by granfot »

Min går som vinterbil, och värmen är det inget fel på. Däremot gjorde jag misstaget att köpa vinterdäck till en pickup. Dom är lite för hårda så trots att det är monsterdubb på dom så slirar jag på lite is. Annars inga problem.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by ErikssonM »

A-masen wrote:Att köra vinterbil och komma dit man skall, oavsett fabrikat och modell, är en fråga om hur du kör. Med hyggliga däck och övrig utrustning går dom flesta bilar att köra på vintern. Men som sagt, resultatet beror på körsättet. :roll:
Nu är du "ny" på området. Det innebär inte att du är rallymästare bara för att du har ditt körkort. Jag tog mitt första körkort 1961 och det händer fortfarande på vintern att jag får helt oförutsedda sladdningar och andra överraskningar när jag kör. :shock:

En Volvo Amazon är inte jämförbar med dagens bilar. Men när den byggdes så var den byggd i Norden, för Nordiska vintrar och Nordiskt klimat. Och det var inte alltid att importerade bilar hade egenskaper för Nordiska vintrar. För att ta ett åskådningsexempel: Engelska bilar hade vanligtvis inget värmesystem i original åren före Amazonens storhetstid. :?
Dom bilar som exporterades hit fick extra monterad utrustning i form av en kupéfläkt med reglage och passande blåsmunstycken. Även amerikanska bilar, lågprismodellerna, kunde ha liknande utförande.
Det finns fler punkter att jämföra med på dåtidens bilar. T.ex. Volvo hade 15" hjul. Det var ett försäljningsargument att stora hjul "kliver" bättre i djup snö! Det kanske gäller fortfarande?
Men en välskött och vårdad Volvo Amazon, framförd med anpassad eftertanke (i förväg) står sig säkert gott som vinterbil även i dag. :wink:
Men jag har ju kört epatraktor , är ja inte ny regerande världsmästare i rally då ? :(
Skämt åsido och tack för era åsikter :) Fortsätt gärna att skriva mer om vad man ska kolla på när man kollar på en amazon osv. Alltid bra med kött på bena så att säga. Sladdningar kommer hända då de är roligt men inget vinterlik att klippa stolpar med.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by Bettan »

Min kille körde en amazon hela vintern för nåt år sen, och han är en sån som ska sladda (medvetet) i varje kurva... Iallafall så blev han svinless på amazonen för när han väl försökte köra sakta och fint så vart det i princip alltid sladd ändå. Beror väl på att bilen är så lätt och att den hade dåliga däck. Så jag får se nu till vintern hur det går att köra med min amma haha :D
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by ErikssonM »

Bettan wrote:Min kille körde en amazon hela vintern för nåt år sen, och han är en sån som ska sladda (medvetet) i varje kurva... Iallafall så blev han svinless på amazonen för när han väl försökte köra sakta och fint så vart det i princip alltid sladd ändå. Beror väl på att bilen är så lätt och att den hade dåliga däck. Så jag får se nu till vintern hur det går att köra med min amma haha :D
Haha de låter bra :) Min pappa hade en amazon som första bil han sa att dom är väldigt lätta i röva och det verkar som fler tycker de :)
Man skall sladda me måtta , man vill inte förknippas med volvoraggare , för såna kör då f*n inte amazon!
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by Bettan »

ErikssonM wrote:
Bettan wrote:Min kille körde en amazon hela vintern för nåt år sen, och han är en sån som ska sladda (medvetet) i varje kurva... Iallafall så blev han svinless på amazonen för när han väl försökte köra sakta och fint så vart det i princip alltid sladd ändå. Beror väl på att bilen är så lätt och att den hade dåliga däck. Så jag får se nu till vintern hur det går att köra med min amma haha :D
Haha de låter bra :) Min pappa hade en amazon som första bil han sa att dom är väldigt lätta i röva och det verkar som fler tycker de :)
Man skall sladda me måtta , man vill inte förknippas med volvoraggare , för såna kör då f*n inte amazon!
Jo, det blir ju jobbigt i längden att köra när det blir så också
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by Amazonsport »

Mina erfarenheter är med en rejäl tyngd i kofferten och rejäla dubb så krävs det fyrhjulsdrivna bilar för att komma fram bättre än Amazon i snö. Är det isigt så får man köra därefter bara..
Däremot vill de inte känna på saltet för mycket för då kommer det norska kromet fram..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by volvoamazon1967 »

om du vill vara säker på framkomligeheten, köp en gammal polisbil eller tullbil, de har lammelldiffad bakaxel vilket jag har på Kortizon, du kör där alla andra får stopp, tex när vi fick 4-5dm snö, jag körde dit jag ville, stannade och startade där jag ville :D .
Och slänger man in en 20kg sandsäck i skuffen då händer de grejer, nästan fyrhjulsdrivet :D .
Diffad bakaxel är även roligt vid ev sladd, mycket lättare att hämta igen tkr jag, fast jag inte sladdar ofta, bara på nån stor parkering där inga levande varelser kommer till skada om det skulle gå på tok :lol: .
Värmen funkar bra, enda problemet är att bakrutan immar igen, men det löste jag med en 12v fläkt från biltema :D

KLART DU SKA HA EN AMAZON SOM FÖRSTABIL!!
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by ErikssonM »

De låter ju bra detta ;) Jag är van vid halt väglag då ja körde min A-traktor med sommardäck 295or utan mönster... inte kul :P
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by D Brown »

Jag tycker du ska ha något säkrare första tiden (vintern) med körkort, något med airbag, bältessträckare, bättre stolar, mer uttänkta deformationszoner, e.t.c
Finns möjlighet att ha två bilar så är ju Amazon en bra och snygg bil att skapa sig lite mekskills på.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Köpa en Amazon som första bil , Åsikter ?

Post by ErikssonM »

D Brown wrote:Jag tycker du ska ha något säkrare första tiden (vintern) med körkort, något med airbag, bältessträckare, bättre stolar, mer uttänkta deformationszoner, e.t.c
Finns möjlighet att ha två bilar så är ju Amazon en bra och snygg bil att skapa sig lite mekskills på.
Greja kan jag hyfsat redan , tänker inte ha nån modern plastraket, räcker att man skäms när man åker moped nu för tiden..
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Post Reply