Kamerfarenheter sökes

Moderatorer
Post Reply
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Kamerfarenheter sökes

Post by amazonisten »

Håller på att renovera B20'n och funderar på vad för kam som jag ska välja. Tvekar nu mellan K och R. Har hört mycket gott om K kammen men vill gärna sikta på lite högre effekt. Hur elak är egentligen en R-kam? Data på lyft och grader hit o dit i all ära men vad har ni för erfarenheter, hur beter de sig de båda kammarna i verkligheten? Jag har en weber 36/36 som jag funderar på att använda åtminstone nu till att börja med. Räcker den till om jag väljer en R kam? Krävs dubbla ventilfjädrar om jag använder R kammen? Jag har ett par dubbla SU ligger också, funkar de bättre än webern tro?

Joakim
Amazon drar ifrån
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kamerfarenheter sökes

Post by Torbo »

Jeg er fornøyd med D-kam. K- er omtrent like. Har kjørt med den men den ble raskt slitt. Har kjørt med R-kam også, men tomgangen er ille (dårlig), liten nockvinkel gjør at det må ha turtall for å fungere bra. D- og F-kam har 111 grader og R-kam har 102.
Det gjør at den "spottar" tilbake i forgassarna på låga turtall.
F-kam er nok mer spennende, men skulle jeg valgt den ville jeg brukt forskjøvet kile til kamdrevet slik at ventilene åpnet lite (2-3 grader) tidligare for å få mer effekt ved låga turtall.
Sjekk dette med Stahl motor.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Kamerfarenheter sökes

Post by jonny »

Enligt mig så ska man använda 2 st dellorto/weber/solex 45:or om man ska använda R-kam , för att få jämn tomgång och bra körbarhet och effekt .
Använder själv 40:or ihop med R-kam och man känner att motorn lider av lite astma när man varvar lite , de är för små , men ibland så får man använda det man har .

R-kammen vaknar till liv vid 2700-2800 , och motorn börjar kännas stark , enligt Volvo R-sport katalogen så ska den ge max effekt runt 6200 , i min bil så går det att köra i 50 km/h på 4:an utan några som helst problem (tom ännu lägre hastighet) , tycker att man får skapligt bottendrag och väldigt bra mellanregister med R-kam .

Hade D-kam innan men tyckte att motorn var lite lam när man skulle köra om på motorväg .

Använder en weber 36/36 DCD när jag besiktar och motorn går skit , taskig tomgång , dåligt bottendrag och ännu sämre när det varvar lite , det är en förgasare som nog passar på en standard motor .

Om du nu är helt låst på att använda weber 36/36 DCD eller dubbla SU så använd K-kammen .
R-kammen går att använda med enkla ventilfjädrar men var noga med inspänningsmåtet .
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Kamerfarenheter sökes

Post by amazonisten »

Nu är det väl inte så att jag är låst vid någonting, kanske. Min tanke var att till att börja med köra med vad jag har för att senare skaffa ett par weber 40'ior.

Men du menar Jonny att även de förgasarna blir i minsta laget? Lutar lite åt K hållet till nu då men, hur långt håller den om vi pratar hk? Skulle vilja ta ut någonstans mellan 150-170 häst. Känns som det blir svårt med en K kam?... Egentligen, speciellt efter ett par jänkare, är jag nog ute efter vrid. Gärna från tomgång. Fattar jag det rätt om jag påstår att R kammen behöver varvas (ganska mycket?) för att komma till sin rätt? R som i räser.

Är inte D kammen jämförbar med K förresten? Jag vill ju inte ha en lam motor ju...

Om vi slänger in en kam till i leken då. Någon som har testat KG17 kammen? Enligt de själva ska de passa dubbla su och historisk racing. Kommer ihåg att fögasarteknikgubben sagt att dubbla su hänger med upp till effektuttag till 170 hk.
Amazon drar ifrån
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Kamerfarenheter sökes

Post by jonny »

150-170 hk blir nog väldigt svårt med K-kam eller till och med omöjligt .
Volvo tog ut ca 120 hk ur B20E , dvs insprutning och K/D-kam , så vart du skulle hitta 30-50 hk till kan man fråga sig , en portad topp gör en del men inte så mycket .

R-kammen måste inte varvas , det går bra att snik köra med , men man märker att strax under 3000 vaknar motorn till liv lite mera .
Har överväxel på min bil och ligger ofta på 80-90 km/h och glider , inga problem .
Det är inte så att jag funderar på att byta till snällare kam utan snarare tvärt om , fast då blir det dubbla ventilfjädrar och större förgasare .

Har ingen erfarenhet av KG17-kammen så kan tyvärr inte uttala mig .

Med vassare kam får man effekten högre upp i registret , det är så det är , kamaxeln som är björnstark från 1000 varv och ger 250 hk vid 8000 finns inte .
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Kamerfarenheter sökes

Post by amazonisten »

Okej, tack för svaret Jonny. Hade redan innan insett att mitt effektmål inte kommer uppnås med en K-kam. Alternativet K ser jag mer som en tillsvidare lösning. Undrade nog mest hur R-kammen beter sig, om det funkar skapligt med de grejjer jag redan har (weber 36/36 och/eller dubbla SU). Men nu då, jag bygger med K-kam. Nya förgasare (weber 45er) känns nu som en för stor utgift. Se om man kan få tag på en B20 till och samla på sig alla delar man vill och bygga med vid sidan om. Sikta lite högre då till och med. 180-200? Å en vxl till, vi få' se...
Amazon drar ifrån
Post Reply