likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Moderatorer
Post Reply
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Arkegrim »

Hejsan, jag har bytt motor i min amazon till en annan b18. Jag hade altså en b18 innan också.
Men nu är de så här att den motorn som jag satt i nu har likströmsgenerator. Och de finns inget fäste i blocket till växelströmsgeneratorn.

Men kan man ha samma kablar till likströmsgeneratorn eller måsta man dra nya eller nått sånt?
Tyvärr så vet jag inte vad jag har för generator just nu.

Tacksam för snabba svar!
AmaZoN PoWeR
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by A-masen »

Kanske ett inlägg för elektroniktråden?
Nej! Du behöver fler kablar till en likströmsgenerator, laddningsrelät. Sök upp ett kopplingsschema för en likströmmare, tidigare årsmodeller. Schema hittar du i länkarna här på forumet.

Det låter underligt om du säger att du inte har fästen i blocket för generatorn. Hur sitter den då fast?

Generellt kan man säga att växelströmsgeneratorer är korta och tjocka, medan likströmsgeneratorer är lite längre och smalare. Ser nästan ut som en startmotor utan solenoiden. Nyare växelströmsgeneratorer har inbyggd laddningsregulator medan likströmsgeneratorer och äldre växelströmsgeneratorer har separat laddningsrelä vid sidan om.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Rasmuss »

Enklaste är väl att du sätter tillbaks växelströmsgeneratorn med ett nytt fäste för B18
Det fanns faktiskt original B18 växelströmsfästen även om dom kan vara lite knepiga att hitta.

Image
Image

Men det finns även nytillverkade fästen från firmor som VP mfl.

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=303
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Hasse63 »

Flyttar denna till Elsystem :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by A-masen »

Ett tillägg till tidigare: Hur du än gör, växelström eller likström, så är det viktiga att generator/vattenpumpremmen ligger i linje på alla tre hjulen. Den får alltså inte gå i någon zick-zacklinje mellan generatorn och dom andra remhjulen. Då slits den ner på nolltid. Därför måste du montera generatorn eventuellt med distanser så att den kommer på rätt plats. Det övre spännstaget är en "klassisk" första åtgärd. Ofta får man böja till det i en svag S-form. Sedan kan du behöva lägga några planbrickor emellan dom andra fästena så att generatorn kommer rätt.

Om du frågar mig, så är växelströmsgenerator det klart bästa, och enda tänkbara. :wink:
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Arkegrim »

A-masen wrote:Kanske ett inlägg för elektroniktråden?
Nej! Du behöver fler kablar till en likströmsgenerator, laddningsrelät. Sök upp ett kopplingsschema för en likströmmare, tidigare årsmodeller. Schema hittar du i länkarna här på forumet.

Det låter underligt om du säger att du inte har fästen i blocket för generatorn. Hur sitter den då fast?

Generellt kan man säga att växelströmsgeneratorer är korta och tjocka, medan likströmsgeneratorer är lite längre och smalare. Ser nästan ut som en startmotor utan solenoiden. Nyare växelströmsgeneratorer har inbyggd laddningsregulator medan likströmsgeneratorer och äldre växelströmsgeneratorer har separat laddningsrelä vid sidan om.
Fler kablar till en likströmsgenerator ? Dem elschemerna jag har hittat så är det altid bara 3 kablar på generatorn. Och jag har laddningsregulator också. Hade de till min växelströmsgenerator med, och de var betydligt mkt mer kablar till den.

Ja det finns bara fästen till likström. Inte till växelström.


A-masen wrote:Ett tillägg till tidigare: Hur du än gör, växelström eller likström, så är det viktiga att generator/vattenpumpremmen ligger i linje på alla tre hjulen. Den får alltså inte gå i någon zick-zacklinje mellan generatorn och dom andra remhjulen. Då slits den ner på nolltid. Därför måste du montera generatorn eventuellt med distanser så att den kommer på rätt plats. Det övre spännstaget är en "klassisk" första åtgärd. Ofta får man böja till det i en svag S-form. Sedan kan du behöva lägga några planbrickor emellan dom andra fästena så att generatorn kommer rätt.

Om du frågar mig, så är växelströmsgenerator det klart bästa, och enda tänkbara. :wink:
Tack för tipset! :)
Rasmuss wrote:Enklaste är väl att du sätter tillbaks växelströmsgeneratorn med ett nytt fäste för B18
Det fanns faktiskt original B18 växelströmsfästen även om dom kan vara lite knepiga att hitta.

Image
Image

Men det finns även nytillverkade fästen från firmor som VP mfl.
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=303
Image
Får väll ta och beställa ett sådant fäste. Men hur funkar de ?
Fäster man den där vid blockets sida eller undersida ?
AmaZoN PoWeR
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by A-masen »

Om du har en modern, efter tidiga åttiotalet ungefär, växelströmsgenerator med inbyggd laddningsregulator så har du bara två kablar. En stor grov som går till batteriet via startmotorn och en tunn, 1,5 kvmm som går till laddningslampan. Det är allt som normalt behövs.

Till äldre växelströmsgeneratorer med separat relä, har som du säger fler kablar. Vi kan påpeka för den som inte visste, laddningsreläerna till växelström och likström är inte konvertibla med varandra.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Rasmuss »

Du skrev att du bytte från en B18 med växelströmmare innan?
Om det verkligen var en B18 och inte B20 borde den motorn ha någon typ av växelströmsfäste redan?
B18 motorerna har inte ett gjutet växelströmsfäste som B20 motorerna har.
Kan du inte plocka det fästet (adaptern) från den gamla B18 motorn?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Rasmuss »

Här ser du en bild hur originalfästet sitter.
Det sitter bultat med två bultar i B18 blocket

Image
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Arkegrim »

Rasmuss wrote:Du skrev att du bytte från en B18 med växelströmmare innan?
Om det verkligen var en B18 och inte B20 borde den motorn ha någon typ av växelströmsfäste redan?
B18 motorerna har inte ett gjutet växelströmsfäste som B20 motorerna har.
Kan du inte plocka det fästet (adaptern) från den gamla B18 motorn?
jo det satt ett gjutet fäste till växelströmsgeneratorn på den gamla motorn. Så det fästet kan jag ju inte plocka bort. :P
Rasmuss wrote:Här ser du en bild hur originalfästet sitter.
Det sitter bultat med två bultar i B18 blocket

Image
Där det står 11, de är det fästet jag inte har. Men hur ska jag kunna sätta på det ? Skruvar man in 12-13 bultarna rakt in i blocket ? För har tänkt att köpa ett sådant.
AmaZoN PoWeR
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Rasmuss »

Till B18 finns det 2 olika motorblock. Fram till typ -67 fanns bara fäste för likströmsgenerator på dom flesta. Nån gång 67- kom det en annan gjutning så både lik och växelströmsgeneratorer gick att montera. Till äldre B18 tog Volvo fram ett fäste som skruvades fast i blocket och möjliggjorde montering av växelströmsgenerator.

Jag har inte själv testat att montera det gjutna B18 fästet så jag vet inte om det behövs något mer än att bulta dit det?
Kanske någon på forumet som vet?

Dom fästen som säljs av VP och CVI skall bara vara att bulta fast och är nog en snabbare lösning än att hitta en av dom gjutna.
Om man nu inte bygger ett eget fäste.

Kadettens fäste skall annars tydligen fungera bra se denna tråd:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... ?f=5&t=468
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Arkegrim »

Så de här fästet skulle passa ?
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... ator--1966

Här har ni en bild på hur mitt växelströmsfäste ser ut.
Image

Uploaded with ImageShack.us
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Hasse63 »

Arkegrim din bild visar ett likströmsfärte med du skrev säkert fel.

Och ja du sätter fästet på länken där du har ditt fäste nu :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: likströmsgenerator med växelströmskablar ?

Post by Arkegrim »

Hasse63 wrote:Arkegrim din bild visar ett likströmsfärte med du skrev säkert fel.

Och ja du sätter fästet på länken där du har ditt fäste nu :wink:
Woops, ja jag hade lite bråttom ut i garaget igen, gick lite snabbt :D
Okej, Tack ska du ha! :)
AmaZoN PoWeR
Post Reply