Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Moderatorer
Post Reply
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by Mats »

Upptäckte häromdagen att spolarpumpen till min nyinköpta Amazon läcker en aning efter att man spolat. Det droppar sakta från undersidan av pumpdelen ner på innerskärmen i motorrummet.
(Spolarpumpen är av den "gamla" varianten upp till 1966 års modell, dvs en blank plåtkåpa över motorn som hålls på plats med en liten mutter på ovansidan, komplett pump sitter skruvad mot innerskärmen på bilens högra sida, strax framför den runda lilla spolarvätskebehållaren.)

Jag tog idag isär själva pumpdelen från motordelen, den sitter med tre stycken spårskruvar, därefter lossade man en "platta" som håller ytterligare ett tunnare plåtbleck (av mässing ?), samt en liten oval O-ring. Jag rengjorde samtliga delar, aplicerade ett tunt lager med tätningsmassa på de platta ytorna och O-ringen, samt polerade av plåtblecket (mässing ?) med fin smärjelduk. Därefter tog jag den något tjockare "plattan" och smärjlade av ett tunnt lager med rost, sedan återmontering av densamma på motorhuset.

Vid provspolning så läckte det som ett såll, men det var nog själva gummitätningen mot motoraxeln som läckte, tänkte inte på att det kunde läcka även där. (troligtvis var det inget fel på själva pumpdelen, utan enbart axeltätningen av gummi) :oops:

Isär med prylarna igen, infettning av gummipackning och återmontering. Nu håller det tätt och torrt, tills jag provade att vika utgående spolarslang till huven så jag fick ett rejält mottryck, då började det läcka igen, men det kanske inte är så konstigt, då det bildas ett högt mottryck och spolarvätskan då sipprar ut via gummipackningen på motoraxeln ?

Tycker ni att man skall nöja sig med detta, då det inte läcker vid normal spolning, eller skall man åtgärda/byta O-ringen ?
Finns dessa möjligtvis som reservdel ? (Jag är MYCKET tveksam till detta) :shock:

Vill att det jag renoverar skall bli av högsta kvalité, och jag känner mig inte riktigt nöjd med resultatet, men det kanske är till att ha orealistiska önskemål på en 45 år gammal bil ? (Åldersrelaterad inkontinens) :wink:

Är det möjligen någon som har bytt spolarpump och eventuellt byggt in den i den gamla plåthuven, så man inte ser att det är en ny pump ? :roll:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by QV »

Läcker den nu i vissa lägen kommer den läcka mera i alla lägen senare....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by Mats »

Jo, det är väl så...
Som det är nu så läcker den ENBART när jag bygger upp ett mottryck genom att "vika" utgående spolarslang till munstyckena på huven, däremot så är den tät och fin när jag rätar ut slangen och låter spolarvätskan komma fram till munstyckena. Kanske var lite otydlig i mitt första inlägg i tråden...
Men som du säger, så kanske det inte räcker att fetta in O-ringen för att gardera sig mot läckage i framtiden, utan den kanske skall bytas för att minimera risken. Funderar bara på om man skall göra ett litet avsteg mot original, genom att bygga in en annan spolarpump i det gamla huset, så man inte ser att den är utbytt... :oops:

Vore trevligt med synpunkter från andra Amazonägare hur ni gjort, ifall ni har stött på snarlikt problem ! :D

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by QV »

Jag har försökt renovera dessa pumpar genom att plocka "det bästa" från en 3-4 st. Resultatet vart en pump som fungerade till behållaren vart halvfull, då sög den inte längre så inget kom ut.

Den jag har nu är "orörd" men inte funktionstestad på halv behållare (ännu). Mängden spolarvätska man förbrukar på en vår, sommar, höst körning är i praktiken rätt liten så även en osäker funktion kan vara fullt tillräcklig rent praktiskt. Jag har andra saker på bilen som är "viktigare" och därmed kommer före i kön på underhåll.

/Janne

Det jag med andra ord försöker säga är att pumpen du har kommer allt fungera rent praktiskt men att du under tiden kan jaga fram en "bättre" för den kommer att ge sig
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by gudu »

Min satt fast så jag hade isär och ihop min som du beskriver. Första ihopsättningen dock utan packningsmassa och då fastnade den igen när den skruvades ihop. I den tjockare plåten sitter en liten skruv som man verkar kunna ställa sug/tryck/täthet med.
Jag fattade tycke för det hela eftersom pumpen verkar vara ett sådant där gediget arbete byggt för evigheten. Mässing istället för skörande plast. Så berätta gärna om du får tag på rätt axeltätning.

Qv, jag hade samma sugproblem vid halv behållare. Efter en del skruvande på pumpen visa det sig att sugröret i behållaren var sprucket ungefär på mitten. Fixat med eltape så länge...
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by Mats »

QV wrote:Jag har försökt renovera dessa pumpar genom att plocka "det bästa" från en 3-4 st. Resultatet vart en pump som fungerade till behållaren vart halvfull, då sög den inte längre så inget kom ut.

Den jag har nu är "orörd" men inte funktionstestad på halv behållare (ännu). Mängden spolarvätska man förbrukar på en vår, sommar, höst körning är i praktiken rätt liten så även en osäker funktion kan vara fullt tillräcklig rent praktiskt. Jag har andra saker på bilen som är "viktigare" och därmed kommer före i kön på underhåll.

/Janne

Det jag med andra ord försöker säga är att pumpen du har kommer allt fungera rent praktiskt men att du under tiden kan jaga fram en "bättre" för den kommer att ge sig
Det blir till att leta upp någon/några fler pumpar och plocka reservdelar, för det är väl som du beskriver att den ändå kommer att "ge upp" frampå. Man får väl räkna med det på en gammal bil...

Mvh Mats
gudu wrote:Min satt fast så jag hade isär och ihop min som du beskriver. Första ihopsättningen dock utan packningsmassa och då fastnade den igen när den skruvades ihop. I den tjockare plåten sitter en liten skruv som man verkar kunna ställa sug/tryck/täthet med.
Jag fattade tycke för det hela eftersom pumpen verkar vara ett sådant där gediget arbete byggt för evigheten. Mässing istället för skörande plast. Så berätta gärna om du får tag på rätt axeltätning.

Qv, jag hade samma sugproblem vid halv behållare. Efter en del skruvande på pumpen visa det sig att sugröret i behållaren var sprucket ungefär på mitten. Fixat med eltape så länge...
Intressant det där med den där lillla skruven i den tjockare plattan/plåten, uppmärksammade det också, men jag ändrade inte läge på skruven, då den såg "lite" fastrostad ut i plattan.
Jag stod länge och beundrade det lilla mästerverket till motor, för den såg ut som du säger att kunna hålla i evigheter.
Vad gäller behållarens storlek, så stör det inte mig att den är så liten, då jag ändå inte tänker köra med bilen i dåligt väder/vintertid. Har bara funktionstestat spolaren och kommer nog inte att behöva använda den egentligen, men på besiktningen skall det ju fungera och då vill man inte att den skall läcka vatten. Bilen skall ju dessutom vara i ett fint skick, och då får man lägga lite extra energi på att renovera alla prylar på den !
Däremot kan det ju vara bra att ha en fungerande spolning om man får mycket flygfän på rutan och behöver göra rent, även sommartid !

- Gudu, självklart skall jag tänka på dig om jag hittar rätt axeltätning ! :D

Har enbart haft full behållare än så länge, så jag har inte en aning vad som händer då spolarvätskenivån kommer en bit längre ned, om pumpen slutar fungera då som för er del...
Blir till att hålla ett öga på det under kommande sommar... :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by gudu »

Min skruv satt också fast så jag ändrade i ärlighetens namn inte heller den. Tänkte att med rätt tjocklek på packningen är den rätt ställd. Kommer inte berget till Muhammed får Muhamed gå till berget. Rätt? packningstjocklek fick jag med ett tunnt lager sådan där blå si**konpackningsmassa och lagom åtdragning. Blev faktiskt förvånad över trycket och strålarnas fina spridning på rutan. Nästan som en modärn femstrålesspray. Gilar dock inte torkarnas högvarvsvispande. Kan man få ner det till halfartsvisp tro?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by granfot »

Om du inte är emot att leta lite på skroten så finns det intervaller till 140 som inte ska vara omöjliga att montera. Har en sån liggande själv men har inte haft tid att montera den. Finns anvisningar på hur man monterar dom på: http://www.164club.se/install/index.html. (Tillsammans med lite annat matnyttigt.) Vet dock inte riktigt vilka 140 dom fanns på, eller om de är eftermarknadsprylar, men funkar dom så spelar det ju ingen större roll.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by Mats »

Gudu - Du har väl två hastigheter på vindrutetorkarna ?
Det skall det åtminstone vara original.

Det enda tillfälle som jag provat (varit tvungen vid hemresa i lätt duggregn), så tyckte jag att torkarna gick i "lagom" fart, testade även med högsta hastighet, men det var nästan lite hysteriskt fort, så jag tryckte genast in knappen igen, så saktade dom in lite mer normalt igen... :wink:
Intervallomkopplare hade inte varit dumt, men i detta fall så önskar jag inte frångå original, även om det vore trevligt med en sådan funktion. Vem vet om man skulle skaffa en "bruksamazon", då hade det garanterat monterats in en sådan i den bilen... :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by granfot »

Nu kan man ju montera intervallen dolt, och du gör inga ingrepp mer än att du flyttar någon kabel, så det är inte ett ingrepp som inte kan återställas så länge som du inte borrar hål för ställaren i instrumentpanelen. :) (Sen kan man ju tvista om original-biten, men jag anser att en förbättring som inte syns eller går att återställa är ok i original-sammanhang.)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by Mats »

Häromdagen fick jag en begagnad spolarpump, som jag provade ikväll löst på mitt arbetsbord.
Motorn ville inte fungera, men det hördes att den gjorde ett försök att gå runt. Jag plockade isär pumpdelen på samma sätt som min egna pump, enligt metoden i början av denna tråden.

Gummipackningen verkade rätt bra och det var inte mycket till ytrost på motoraxeln, bara en gnutta som putsades upp. Sedan smorde jag upp gummitätningen och monterade på pumpdelen, lade på ett tunt lager med tätningsmassa, varefter allt skruvades ihop ånyo.

Därefter demonterades själva motorkåpan sedan den lilla muttern lossats, då upptäckte jag också varför motorn inte gick runt, själva statorn (den runda delen med lindningen) gick emot den delen som omgärdar statorn (den delen som bildar magnetfältet). Troligtvis har den fått sig en knäck av något slag, men jag lossade alltsammans med de två skruvarna som håller den i chassit och justerade alltsammans tills statorn gick runt korrekt och inte låg emot.

Efter att ha åter anslutit 12V till spolarpumpen, så gick den runt så fint och lätt. :D

Nästa steg blir att ansluta pumpen till bilens spolarvätskebehållare och även spolarslangen till munstycket på motorhuven, samt se om det håller tätt...

Lite grann då och då, så blir det nog bra ! :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Renovering spolarpump till 66-års Amazon

Post by gudu »

Härligt att kunna justera komponenterna ordentligt. Man kanske skulle ta och "blueprinta" en spolarpump :D

Jo jag har orginal två torkarhastigheter och den hysteriska är på vid spolning. Då slår torkarna utanför fönsterlisterna åt båda hållen. Hoppas det är lika fin justerbar mekanik där, men det är svårt att få ur bilen. Ska undersöka om man kan få låga hastigheten genom att flytta en kontakt. (Det gjorde jag på fläkten så den blåser låg sedan hög.) En annan variant vore kanske att ta en ljusknapp och styra intervallet med vridpotentiometern. Av, på,spolning och vrid för hastighet. Hm lämnar ämnet, lycka till med pumpen!
Post Reply