B18 med weber vill inte gå!

Moderatorer
Post Reply
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

B18 med weber vill inte gå!

Post by Arkegrim »

Hejsan, jag har då tryckt i en ny b18 i min amazon.
Men när jag väl vrider på nyckeln och försöker få igång den så baktänder (Smäller) det bara ur förgasaren. Det är gnista och den får bensin.

Jag har satt tändföljden 1,3,4,2. Men anledningen till att de smäller. Kan det vara tändningen? Och hur nollställer man den i så fall?

Eller är det förgasarinställningar ?

Mvh Emil
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Hasse63 »

Lite mer info om vad du gjort och inte gjort, så blir det lättare att hjälpa... fram till dess kan du kolla i min länk nedan, där hittar du verkstadshandböcker där finns massa info om "allt" bla om hur man nollar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Arkegrim »

Hasse63 wrote:Lite mer info om vad du gjort och inte gjort, så blir det lättare att hjälpa... fram till dess kan du kolla i min länk nedan, där hittar du verkstadshandböcker där finns massa info om "allt" bla om hur man nollar :wink:
Fattar mig inte på den där sidan riktigt ? hur ska man veta vilken handbok som talar om hur man nollar?

Ja vad har jag gjort ? Jag har lyft i motorn satt på weberförgasaren och all el och slangar som gör att den ska starta?
Men Kan de vara tändningen som gör att den inte startar? För den smällar bara när den är på väg att hoppa igång?

När jag skulle starta den med andra motorn som också var en b18 så small det till. Men den starade iaf, och så small den ibland när man gasade.

Men den här motorn vill inte gå överhuvudtaget ?
AmaZoN PoWeR
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by ricke »

tjena. du har inte satt fördelardrevet ett halvvarv fel? nolla motorn o kolla hur drevet står o kolla även ventilspel. höll själv på en dag o trilskade med en gammal b18 o justera ventiler o var noga o nolla allt men sen kolla ja drevet och då hade ja satt drevet ett halvvarv fel o vände på d o skiten starta direkt :roll: . mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Arkegrim »

ricke wrote:tjena. du har inte satt fördelardrevet ett halvvarv fel? nolla motorn o kolla hur drevet står o kolla även ventilspel. höll själv på en dag o trilskade med en gammal b18 o justera ventiler o var noga o nolla allt men sen kolla ja drevet och då hade ja satt drevet ett halvvarv fel o vände på d o skiten starta direkt :roll: . mvh ricke
'

Hejsan :) Jag tog inte bort fördelaren någon gång. Och den har ju startat en gång i tiden med den där fördelaren.
Men jag skulle nog ändå behöva nolla. Och jag vill gärna veta hur man gör haha ;P
AmaZoN PoWeR
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by ricke »

börja med att vrid motorn tills den står på noll nere på vevaxeln sedan tar du av fördelarlocket och kollar så att rotorn pekar mot ettans cylinder ungefär lr ett litet stansat märke på fördelaren.
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Hasse63 »

Låter som tändningsfel, så vi börjar att kolla om den är rätt :wink:

Stiftet längst fram är ettan, följ tändkabeln till fördelarlocket, på fördelarlockets anliggningsyta finns märket ricke skriver om. Detta märke eller skåra/sträck ska rotorn "peka mot" och talar om var ettans tändkabeln ska sitta mot... Tänk på att tändföljden är 1 3 4 2 motsols.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Arkegrim »

Hasse63 wrote:Låter som tändningsfel, så vi börjar att kolla om den är rätt :wink:

Stiftet längst fram är ettan, följ tändkabeln till fördelarlocket, på fördelarlockets anliggningsyta finns märket ricke skriver om. Detta märke eller skåra/sträck ska rotorn "peka mot" och talar om var ettans tändkabeln ska sitta mot... Tänk på att tändföljden är 1 3 4 2 motsols.
De var så de satt, men bytte förgasare till stromberg. Och då hoppade den igång på direkten! :)
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 med weber vill inte gå!

Post by Hasse63 »

Då är förgasaren full i skit. rengör den... förmodligen så är det skit på lågfartsdelen vilket gör att den inte får det bränsle den ska ha och kan då bara gå på fullgas.

EDIT:
Ser nu att den ligger i fel kategori... Weber är inte origina
l :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply