Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by sdstransport »

Vart lite tid i garaget idag.

Har rivit ner skärmar, huv osv och hissat upp bilen. Imorgon åker framvagn med motor och låda ner.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by Hasse63 »

Du vet väl att 740 bakaxeln är bredare än en 240, den sistnämda och 1031 är den starkaste och brukar användas :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by sdstransport »

Hasse63 wrote:Du vet väl att 740 bakaxeln är bredare än en 240, den sistnämda och 1031 är den starkaste och brukar användas :wink:


att den är bredare vet jag. Men inte hur mkt. Tänkte forska lite i det vid tillfälle. Om det visar sig skillja mycket får jag ta en 240. Men kan ju funka med 740 iochmed min skärmbreddning bak.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by sdstransport »

Ikväll åkte motorn ur... Primitiv som man är i dagens läge så vart det med talja och block.

Ojjj... snacka om helkass bild. Tog igår innan jag hackade av dörrarna.
Image

Motorn på väg ur. Man ser inte min "lyft annordning" men består av 2 block x3 i snörena. Övre blocket har glid spärr för linan. inte så tungt att lyfta då vikten divideras med 3 ( 100kg/3 = 33kg ).
Tog en till draganordning till höger i taket och drog motorn utanför motorutrymmet för att sänka ner motorn bredvid bilen.
Image

fräsch b18 som går fint och rent. Verkar nydonad. Säljes förövrigt till högstbjudande (med eller utan låda)
Image

Avgassystemet ska naturligtvis inte vara där... Ska se om jag börjar kapa lite där imorgon.
Image

Var nog allt för denna gång antar jag.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Motor ur sid2 10/8]

Post by sdstransport »

vart lite garagande i helgen, Trots att kommunens årliga höjdpunkt "musik o motor" pågår för fullt så vart det helt klart en garage kväll för mig.

i förrgår rev ja ner motor å låda i donatorbilen. Ska riva ut sprutet och resten av elen också då jag beslutat att köra med sprut ändå...... Ikväll monterade jag tråd och pump från b18 motorn och har börjat passa in motorn för att bygga nya motorfästen. Ska hitta en bra lösning till sprängkåpan också. Hade tänkt köra med lutande låda först men ändrade mig. ska möta och skissa lite på om jag ska använda grunden från den "raka" kåpan från b18 motorn och sedan bara ta ändan mot lådan och svetsa dit (lämnar in för detta jobb då de blir jobbigt om de inte är rakt.)
M47 lådan har ju blottade lager då man plockar bort sprängkåpan så är nog enklast att utgå från original kåpan. Ska dock studera om det bara handlar om att låsa lagrena eller om det är nån oljefördelnings historia inblandad. Om inte kanske det räcker med en adapter platta emellan på m40n sprängkåpa. Det beror ju lite på hur mycket man kan dra ur splines från kopplingen. Kanske modifiera urtrampningslagret lite.

Här kommer en bild iaf. Verkar klara mig utan kapning. Lite höjning av kardantunnel och breddning kanske. Men annars funkar det nog bra. Tänkte bygga om växelstagen så det blir någorlunda långspakskänsla i slutändan.

Image
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Post by sdstransport »

Nej nu ändrar jag mina planer helt tror jag. Sett så mycket häftiga amazoner nu att jag känner att jag inte kan vara sämre.

Att det råder platsbrist i motorutrymmet är fakta. Och onödigt stora hjulhus för en bil som kanske ska röra sig 7cm upp/ner max... Innerskärmarna åker av och ersätts av fyrkantsprofil (eller måste man köra rör? ) Och fästen för grill och huv byggs upp runt denna samt nosen av ramen. Sparar både utrymme och vikt ( inte för att jag bryr mig om vikten ). Tittade även lite mer på växellådslösningar. En sak är säker, jag vill ha 5vxlar. Därav valde jag en m47. Men varför ta en så klumpig låda? Då en getrag från random bil håller bra mycket bättre och tar mindre plats. Inte kostar de skjortan heller. Jag satsar ju inte direkt på 500hk+ får jag 200hk är jag glad. Skulle det en dag råka bli 350hk+ är jag fortfarande glad så länge det går att köra.

nytt koncept
  • Rensa onödig plåt fram.
  • Behålla b230 blocket men plocka innehållet från b23.
  • GETRAG låda med egen adapter i lådans framkant.
  • 240 axel typ 1031 eller motsvarande.
  • Pedelställ + servo från 740.
  • Skivor och ok från 740 (fram och bak)
  • Pga tidigare erfarenhet välja annat sprut såsom MS eller kanske civinco. Kanske testa VEMS.... svårt att bestämma mig.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Post by Blomquist »

Finns ett företag som säljer Getragare med anpassad kåpa
för sex-sju tusen på Blocket ibland. Bolt on.
Fyrkantsprofiler kommer du knappast genom
besiktningen med. Lite petigt med vilken typ av rör du använder också,
vågar dock inte uttala mig stensäkert angående spec på rören. Finns folk här
på forumet som säkert kan fylla på.
210 -64, 223 -68
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Post by sdstransport »

Blomquist wrote:Finns ett företag som säljer Getragare med anpassad kåpa
för sex-sju tusen på Blocket ibland. Bolt on.
Fyrkantsprofiler kommer du knappast genom
besiktningen med. Lite petigt med vilken typ av rör du använder också,
vågar dock inte uttala mig stensäkert angående spec på rören. Finns folk här
på forumet som säkert kan fylla på.
Ang getrag så r det ju inte direkt svårt att bygga en adapter mellan sprängkåpa och låda. sen använda lamellerna till lådan bara. Såg e flertal fins getrag lådor för runt 500ingen bara på blocket. Håller garanterat bättre än m47.

Ska ta en titt i bygghandboken å se vad den säger om rör.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Post Reply