Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]

Post by sdstransport »

Hej! Daniel heter jag och har idag införskaffat min första amazon. Har länge velat ha en med andra projekt har tagit tiden från mig. Hur som helst så kom jag över en skapligt fin 67a som varit under "renovering" ett antal år. Förra ägaren primade den för nått år sedan och så ser det ut idag.

All ära åt gjutjärnstoppar men då man har en b230 liggande så kan man inte låta bli att tänka tanken på hur kul det vore med en förgasar turbo i amazon. I samband med ett annat pågående projekt jag har en fot i får vi grejer över som jag tänkt plocka till mitt eget. Har tidigare aldrig kört med turbo förgasare men det ska bli kul att prova. Har erfarenhet av insprutningssystem sedan tidigare då jag installerat ett antal Megasquirt i dels egen bil och andras. Men det är alltid kul att prova nått nytt.

Planen för min pärla lyser som följande om jag bestämmer mig för b230. I annat fall blir det förgasar turbo på b20. Vilket iof också låter lockande! Men att bygga om kardantunnel är nog ett måste för att få plats med m45/m47 låda. Enklast möjliga genom att "låna" en bit av torped och bakåt ur en 740 eller 240. Att bygga motorfästen ska inte ses som en stor grej då jag anser det som busenkel och roligt. Samtidigt som ombygge av kardantunnel blir det en fördjupning/tunnel till större avgas parallellt med kardan baköver. Därefter byta till bakaxel modell 240/740 slungdiff. Då har jag även löst problemet med bromsar som bör bytas för att besiktningen ska bli glada. Skivor sitter redan fram så där blir det nog enkelt att byta till nyare och ventilerade skivor och 2kolvs ok. försöker satsa på minst 3" från downpipe där jag även tänkt köra med flexrör för att få bättre upphängning baköver på kardan. Detta för att jag satsar på en låg bil.
En tråkig sak med att byta till nya växellåda är att jag förlorar den underbara långspaken. Antar att jag får lära mig leva med det om jag inte bygger om spaken vill säga.

Nu har jag rensat skallen lite så länge. Finns mycket att fundera på. Och jag är fortfarande sådan att jag inte vill vara som alla andra. Att slänga i en b230 i en amazon verkar vara nått alla gör idag. Därför måste jag hitta på någon som gör mitt bygge speciellt. Antar att jag kommer på något på vägen.

Men jag skulle fortfarande behöva ventilera ideen med att behålla b20n och turbo konvertera den istället. Finns en del fördelar med gjutjärnstoppen i detta fall. Ang förgasare så ska jag försöka att i vilket fall som helst satsa på dubbla. Märke och modell finns inga bestämmelser för än. Det beror helt på vad som dyker upp.

Jag kommer bygga allt själv. Allt svetsjobb tillverkning av delar kommer jag att utföra i hemmet och på jobbet. Det bör även tilläggas att jag inte trimmar för att komma upp i 200hk+ utan för att få en fungerande och lagom udda bil. Jag är inte ute efter att åka fort eller tävla. Detta är en rolig grej helt enkelt. Att åka upp på lokala motorträffar och ställa fast en amazon till av en turbo sönderslagna avgaspuffar är nog det jag länkar mest efter.

Ang utseendet så kommer jag lägga lack själv. Även detta en grej jag alltid velat göra. Har gjort ett dussin tal grundarbeten åt andra för just detta men aldrig mer själv. Inredning är i dagsläget den gröna, vilken är mycket fräsch. Så bilen får bli mörk mörk grön (så där så att den ser svart ut om inte solen lyser på den).

Den som orkar läsa all min text ovan får gärna kommentera och komma med kritik eller förslag på vad jag bör tänka på och synpunkter på mina ideer.

Bilder på bilen kommer så snart jag hittar kabeln till telefonen.

Mvh Daniel
Last edited by sdstransport on Sun Aug 14, 2011 2:03 am, edited 4 times in total.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt...

Post by 123GT »

Välkommen till forumet !
Låter som om du har en grovplan för ditt projekt, bra. Det enda du inte nämner är hur lång tid det skall ta och ungefär hur mycket du har tänkt dig att det skall kosta.

Jag har lärt mig att det finns en massa kunskap här på forumet + att du kan givetvis använda dig av "Sök" funktionen för att få hjälp med dina frågor...finns massor som redan är avhandlat.

Lycka till...och JA...vi gillar bilder !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt...

Post by sdstransport »

Tack!

Ett forum kan jag hantera ( har drivit 1 själv och har vart medlem på en hel del ända sen första phpbb kom ) så sök funktionen är inga problem.

Jag väljer att inte sätta en tid. Jag är 2 barnspappa (3år / 7 månader ) och har hus och fru att ta hand om. Så detta projekt har endast prio på kvällar och delsvis helger. Kanske lite semester och dyl också. Kan ta allt från 1-3 år alltså. Jag har ingen brådis.

En annan grej jag kom att tänka på är någon form av line lock för bromsarna. Dvs en solenoid som låser tryck flödet till bakbromsarna så att man kan hantera en laktrits bättre. Kommer nog över en del bra delar tills just detta så jag mekar traktorer hela dagarna.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: en 67a får stressfläkt...

Post by ATS »

Jag säger oxå välkommen till forumet !!!
Kul idé till din bil.
Roligt att fler väljer att göra så mycket som möjligt själv!! 8)
Bilder är, precis som Sven sa, alltid uppskattade.... :D
Lycka till med ditt bygge.

/ Thomas
Have a nice day !!!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt...

Post by granfot »

Låter skitfränt, och jag ser fram emot att följa det här bygget. Gärna lite howto eftersom jag är rätt novis men har funderat åt det hållet. :) Och givetvis bilder! :D
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt...

Post by sdstransport »

Tack alla.

Tog lite bilder på den ikväll. Vart stående mitt på gården då jag tog hem den på släp och bromsarna sitter lagom fast. Står bra där tills jag ska in med den i garaget.

nu när tankarna om amazon går som mest så ser man dem överallt. Har idag sett 4st + lillebrors. Och ställningen ligger på hälften "orginalare" och andra halvan "customs". Och på alla är det samma sak... Röd eller svart i lacken, Vita däcksidor osv osv.. Jag måste verkligen komma på någon som skiljer mig från dem! Att choppa en amazon tänker jag inte ge mig in på. Dels för att takformen skvallrar om elak ihop passningen ( kan visserligen byta hela plåten... ) och dels för att jag tror det blir svårt att hitta ett passande stuk. Men man hade ju kunnat bredda lite runt hjulen. T.ex dra ut plåten 3-9cm bak och upp till 5cm fram. Vilken är ganska mycket. och göra breddningen så utdragen att den börjar redan vid övre skärmkant och går nedåt. Och gällande framskärm ända från lykthus och bak. Blir svårt att föreställa sig hu detta blir. Kanske bara bredda lite bak? vore ju kul att pressa på lite sulor om man nu ändå ska bränna. Vore fint att kunna krämma på ett par 245/65 r16 el 17 bak och fortfarande kunna slå dämparen i botten utan att det skrapar. utan bara glider in. bland de fulaste jag vet är sk "tyskstuk" som förutom att se dåligt ut även vittnar om dålig fjädring och snålhet ;)

Image
Som vilken amazon som helst... I bakgrunden ser man lillkillen och hans favorit leksak "Murrayen".

Image
Suddig bild... Finns fortfarande en del plåtjobb att göra. men inga större bekymmer.

Image
Rakt och fint!

Jag ber om ursäkt för bildkvalitén. Tagna med min samsung gt bla bla jobb mobil. Inget man skryter med direkt.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt. [Första bilder 27/7]

Post by 123GT »

Då säger vi välkommen hem till Amazonen, då ! :) Den utsidan ser väl inte så tokig ut, sett värre.

Skall bli spännande och följa ditt bygge och den stil du väljer....smaken är ju som du vet delad. :lol: men en sak har vi alla gemensamt här...och det är ju såklart Amazonen.

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: en 67a får stressfläkt. [Första bilder 27/7]

Post by kwimmm »

Detta ser ju bra ut! skönt att det mesta är fixat i plåten. är den bra i golvet också? det lilla som syns på bilderna är ju ganska lätt fixat. Ska bli vääääääldigt intressant att följa ditt turbobygge då jag aldrig har förstått hela grejen med att trycksätta hela förgasaren och det som behöver göras för att det ska fungera. Hoppas på mycket bilder och info :D
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt. [Första bilder 27/7]

Post by sdstransport »

Tack igen !

Att trycksätta en förgasare är ju inget stort ingrepp.... och jag föredrar att trycksätta den istället för att montera den innan turbo. Man vill inte ha massa bränsleblandat luft i turbon och så vill jag inbilla mig att man får sämre respons på gasen då.

idag åkte pärlan in i garaget. Dock åker hon ut snart igen då jag hoppas kunna sätta gips och sätta upp lite ny belysning i garaget. Då även vinterbona. I samma affär som amazonen fick jag med en 744, I denna sitter en b230f med lh 2.2. Kanske trycka den istället? Känns fel då jag verkligen vill ha en förgasar turbo. Får se hur detta slutar.

kommer fler bilder i helgen!
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: en 67a får stressfläkt. [Första bilder 27/7]

Post by sdstransport »

Har idag gått runt bilen och funderat lite. Eller filosoferat heter det nog.

Om jag nu ändå gör ingreppet med att sätta i b230 motor så kan jag väll lika gärna satsa på att bra grejer redan i grunden. Så jag tar b230F motorn från 740 jag har stående. River ner motorn å satsar på starkare stakar och hela faderullan direkt. Så slipper jag använda mig av uttrycket gasa först skruva mer sen.

Har läst igenom en hel del trådar på forumet nu och inser att mitt ingrepp sker ÖVERALLT. Så jag börjar helt enkelt med att rensa amazonen och ställa den i luften. Sedan lyfta ur motorn och resterande drivlina (samt bromsar och div rör och pump osv osv) lägger skiten på sida för att få bra "arbetshöjd"... haha. Amazonen kapar jag först i då jag har mätt och klurat ordentligt på hur nya kardantunneln ska sitta och hur stor del av torpeden jag ska ta. Mätte idag och jag borde helt enkelt satsa på ett så gott som rakt utrymme nedanför framrutan.

tror även jag tar delar av pedalställ från 740n
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Post by sdstransport »

Har nu bestämt mig för vad det blir för setup på motorn.
  • B230F block o top
  • Dubbla stromberg med eget insug och tryck plenum
  • M47 (man tar vad man har...)
  • turbo och grenrör från en 240 förgasar turbo
  • "egen" kompsänkning
  • stakar från starkare motor (typ b21a)
  • Fördelaren på kammen med box för tändkurva.
Har även städat mitt garage... måste tillägga att garaget inte är mycket att skryta med i mitt fall. Men det är inte det som spelar roll ;) Om man kör in bilen rakt kan man bara gå runt med öppna dörrar. så därför löser man det såhär:

Image

Skärmen ser bulig ut.... men det är vatten och synvilla...
Image

Och lite skit blir det då man bara åker in å ur å gör små saker hela tiden. Här är resultatet av 2 år utan större städning...
Image

Nu har jag 1.5m bakom bilen. 1.5m på varje sidan bilen och 2.5m framför bilen.
På "arbetsordern" står det nu:
  • Riva ner bilarnas drivlinor ( amazonen och 740n )
  • Mäta och kapa torped
  • Bygga motorfästen
  • Passa in turbogrenrör och gör ev modifieringar i plåt.
  • Bygga och montera insug+plenum för dubbla Stromberg
  • Bygga ny kardantunnel+torped och även se till att ha plats för avgas.
  • Anpassa drivlinan baköver. bakaxel, växellåda, kardanstödlager osv osv.
  • Anpassa för nya bromsar fram och bak
Som ni ser har jag inte valt att börja med att riva ner amazonen i delar. Utan bara drivlinan. detta för att jag vill anpassa allt "grovjobb" innan jag börjar med "grundarbetet" på den. När drivlinan är färdig åker den ur igen för att bilen ska få stå på en sån där ställning som man kan snurra den på. Sett flera här på forumet som gör så. Då gås allt igenom som förra ägaren missat. Någon som vet om man behöver göra nå förstärkningar i ramen?
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by daniel_sandberg »

Låter spännande.. Men behövs det verkligen kapa så mycket i torpeden? Hade för mig att det skulle rymmas utan att göra något åt den. Iaf om man inte använder fördelaren på kammen utan använder sig av den andra sortens fördelare.

Och måste säga att det verkligen såg ut som en elak buckla på framskärmen. Tur att det bara är synvilla =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by sdstransport »

daniel_sandberg wrote:Låter spännande.. Men behövs det verkligen kapa så mycket i torpeden? Hade för mig att det skulle rymmas utan att göra något åt den. Iaf om man inte använder fördelaren på kammen utan använder sig av den andra sortens fördelare.

Och måste säga att det verkligen såg ut som en elak buckla på framskärmen. Tur att det bara är synvilla =)
jag vill kapa mycket för att ha gott om utrymme bakom. värmepaketet får bo på annat ställe helt enkelt. Och jag vill använda just den fördelaren av prestanda skäl

Ja ang "bucklan" var ut å tittade direkt jag såg det på bilden och helt klart en buckla. Annars ganska svårt att få en sådan buckla i glasfiber skärmar! Rev ner huv och skärmar idag och upptäckte först nu att det var glasfiber :roll:

Är ledig en vecka nu så ska försöka riva ner båda drivlinorna och börja anpassa "konverteringen" så att man får sätta igång med lite karosseri arbete.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by 123GT »

:) Snyggt utnyttjande av garaget, påhittigt !
Följer din tråd med ditt projekt och blir nyfiken på vad din "egen" kompsänkning är förnågot...men får väl lugna mig till vi kommer till det kapitlet i bygget ! :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Ståhls 67a [Byggplan 3/8]

Post by sdstransport »

123GT wrote::) Snyggt utnyttjande av garaget, påhittigt !
Följer din tråd med ditt projekt och blir nyfiken på vad din "egen" kompsänkning är förnågot...men får väl lugna mig till vi kommer till det kapitlet i bygget ! :D
/ sven
Det visar sig. Är än så länge osäker på hur mycket jag behöver sänka.
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Post Reply