Värde på denna amazon?!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Johanna
Posts: 5
Joined: Wed Jul 27, 2011 2:48 pm

Värde på denna amazon?!

Post by Johanna »

Jag hoppas att jag lägger denna fråga under rätt rubrik.

En -70:as Amazon 131 helt i original som stått i garage sedan 20 år tillbaka. Tyvärr har jag inte sett den annat än inträngd i en överfull lada, men vad jag kunnat se så är den väldigt fräsch. Aldrig gått på salt, dvs helt rostfri, helt fläckfri krom. En defekt baklykta och en reva på sidoklädsel bak, i övrigt helt okej, dvs syns knappt att den är använd - men dammig, förstås. Gått drygt 5000 mil.

Motormässigt har jag ingen aning - men det torde väl inte vara några större problem då den var helt okej då den ställdes av.

Ponera att den inte har fler fel än jag kunnat se och att motorn är lätt att hosta igång - vad kan värdet ligga på?

Jag är helt off vad gäller bilar, tyvärr. :(
Johanna
Posts: 5
Joined: Wed Jul 27, 2011 2:48 pm

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Johanna »

Jag har blivit erbjuden att köpa den för 5000 kr, ägarna vill bli av med den, snabbt.
Ska kolla igenom den mer noggrant, men om jag inte hittar någon rost eller annan större defekt, är det ett okej pris?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Värde på denna amazon?!

Post by granfot »

Det är nog mer än ok. Jag betalade mer för mitt vrak, och det är inte i hälften så bra skick. :)
Johanna
Posts: 5
Joined: Wed Jul 27, 2011 2:48 pm

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Johanna »

okej, jag ska åka dit och titta mer på den plus ta bilder, jag har en vecka på mig att bestämma mig :D
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Amazonsport »

Ta gärna en bild på den så man får se skicket, dölj gärna nummerplåt om du inte vill att nån annan ska snoka reda på den innan dig. Det är mycket lättare att ge tips om pris om man får se den. Vet du att den har gått 5000 mil eller står bara mätaren på det? Mätaren snurrar till 0 vid 10000 mil men det har du kanske koll på.. Lycka till..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Johanna
Posts: 5
Joined: Wed Jul 27, 2011 2:48 pm

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Johanna »

Nej, jag är inte hundra på om den gått endast 5000 mil, men med tanke på att förarstolen ser väldigt "ny" ut så gissar jag på det. Förra ägaren har varit död i 20 år och den som ärvde bilen, och som äger den idag, vet inget om den.
På transportstyrelsen finns ingen uppgift på vad mätarställningen stod på vid senaste kontrollbesiktningen -91.

Om det inte går att hitta några papper på den - kan man ta reda på exakta mätarställning på nåt annat vis?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Värde på denna amazon?!

Post by QV »

Att den ståt i 20 år är "sämre" än om den gått 15000 mil.

Dessa gammla bilar måste man bedöma på allmänskicket och inte stirra sig blind på enskilda (mil)siffror som om bilen vore 2 år gammal...

Om kromet är "fläckfritt" så betingar det ett värde nära 5000:-

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Värde på denna amazon?!

Post by 123GT »

Johanna, ...inte för att jag direkt har med det att göra...men det kan också hjälpa dig i din värdering av bilen. Är du ute efter att komma över en fin Amazon för eget bruk till ett bra pris eller letar du efter ett lagårdsfynd att tjäna pengar på ?

Precis som Janne (QV) skriver här och i tidigare inlägg så mår dessa bilar bäst av att användas. Den bil du har hittat behöver som minst en översyn av vissa detaljer och system (tex bromsar) som absolut inte mår bra av att inte användas.

Lycka till....och glöm inte...vi älskar bilder !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Amazonsport »

En sak som sällan sviker är om pedalgummina är fina. Dom hinner inte slitas så mycket på 5000 mil. Även gummimattan vid gaspedalen, den slits i takt med milen rullar på.. Bromsar går att renovera, tycker inte sånt ska låta en avskräckas..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Värde på denna amazon?!

Post by QV »

Visst har man mindre slitage på lyktglas, framruta på lågmilare liksom mindre vändkanter och mer kvar av honingen i loppen som alla är indikationer på att bilen har rullat få mil. Men det jag vill påpeka är att dessa saker behöver inte betyda att det är en "bra bil" det betyder att det finns användbara reservdelar och att visa detaljer är riktigt fina. Gamla bilar är som små barn. Det är inte så viktigt vad febertermometern visar bara det är fart i barnet och allmäntillståndet är bra.

Har den stått i 20 år så har de inte bytt bromsvätska på 20 år = rostiga bromscylindrar.
Har den står över fuktig mark kan golvet vara helt slut även om plåten högre upp är rostfri och rak.
På det har vi möss, lekande barn, förvaringsskador och allt annat som påverkar.

Men rent allmänt så känns beskrivningen och priset någonstans mellan bra och fynd

/Janne

men att man skall plocka in ett nytt batteri och köra den till besiktningen tror jag inte på (inte för att någon har skrivt det) bilen lär kräva en komplett bromsrenovering med nya bromsrör, rengöring av förgasare och komplett vätskebyte vilket tar en dag eller två.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Värde på denna amazon?!

Post by 123GT »

Amazonsport wrote: Bromsar går att renovera, tycker inte sånt ska låta en avskräckas..
:) håller med till 100%..det jag så otydligt försökte få fram var mer åt det håll QV skrev ! :)
QV wrote: men att man skall plocka in ett nytt batteri och köra den till besiktningen tror jag inte på (inte för att någon har skrivt det) bilen lär kräva en komplett bromsrenovering med nya bromsrör, rengöring av förgasare och komplett vätskebyte vilket tar en dag eller två.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
hadirajraj
Posts: 39
Joined: Wed Dec 10, 2008 1:12 pm

Re: Värde på denna amazon?!

Post by hadirajraj »

Johanna wrote:okej, jag ska åka dit och titta mer på den plus ta bilder, jag har en vecka på mig att bestämma mig :D
Hur går det med bilderna? :) Det är som sagt många faktorer som avgör värdet och med den lilla informationen vi har så är nog spannet ganska stort mellan min- och maxvärde. Blir spännande med lite bilder!
Johanna
Posts: 5
Joined: Wed Jul 27, 2011 2:48 pm

Re: Värde på denna amazon?!

Post by Johanna »

Tack snälla för alla tips och tankar!
Till veckan ska jag åka dit igen, rulla ut bilen och gå igenom den ordentligt. Och BILDER, jag ska ta BILDER! :D
Post Reply