Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by granfot »

Hej!

Har byggt och monterat ett 2,5" system på min bil. (Biltemadelar på ett extractorgrenrör) Flexmuff för första böjen, kardankrök som anpassats lite och en rund fullflödesdämpare efter bakaxeln. Fungerar bra, men den låter för mycket. Nu funderar jag på om det skulle bli någon förbättring om jag klämmer dit en oval fullflödesdämpare efter bakaxeln istället och flyttar den runda till före axeln? (Enbart p.g.a. utrymmesskäl.) Eller gör det väldigt liten skillnad med två fullflödesdämpare gentemot en? Jag kommer åka till biltema någon dag i veckan och får hjälp att montera det hela av en kompis med tillgång till brygga, men man kan ju liksom inte bara prova sig fram när man inte har egen lyft.

Så nu vill jag ha lite feedback, tankar och idéer om det hela. :)
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by Devil »

Visst gör det skillnad! Men det beror ju lite på vad du menar med för mycket!? Den jag hade förut satt det 2 1/2" system på och en stor oval fullflödesdämpare på längst bak. Jag tyckte det lät lagom, men den lät nog lite mycket, så en till dämpare hade nog varit rätt om man inte vill skrämma grannarna vid en fullgasväxling på kvällen :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by granfot »

Haha, det är precis grannarna som jag inte vill irritera mer än nödvändigt. Har försökt smyga mig iväg till jobbet vid 05:30, och smyga hem vid 22:30 när jag jobbar kväll, men häromdagen när jag var och fikade hos grannen ett kvarter bort (inte längs vägen till jobbet) så nämnde han att hans yngsta son alltid visste när jag åkte till jobbet... :P Mycket barnfamiljer i området och det känns lite taskigt att väcka dom hela tiden.

Men men, då får jag ta en tur till Biltema och skaffa en oval dämpare med, så blir det nog annat ljud i skällan. :)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by J.Lundin_ »

Ursäkta en tydligen okunnig, men vad menar ni med fullflödesdämpare?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by granfot »

Oj, trodde dom hette så. :oops: Sportljuddämpare som bara är ett rakt hål kanske beskriver det bättre. Ska se om jag kan hitta nån bild. :)

Det här är den ovala modellen som jag tänkt montera (fast det här är Simons, jag kommer köra med biltema). Jag har en likadan fast rund nu, och den dämpar i sin ensamhet lite för mycket. EDIT: Givetvis dämpar den för lite i sin ensamhet.

Image

Sportljuddämpare kanske är rätt namn?
Last edited by granfot on Tue Aug 02, 2011 9:04 am, edited 1 time in total.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by mekomaskin »

En oval dämpare funkar betydligt bättre.
Sedan blir det tystare om det står Apple Racing istället för Simons på den också...
En annan grej som kan hjälpa är att sätta en dieselkrök som slutrör, så avgaserna och ljudet går ut ned mot backen istället för rakt bakåt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by Hasse63 »

Två är tystare än en, men två skäl effekt mer än en ljuddämpare.
Grövre dämpare skäl mindre effekt, så en 3" dämpare på ditt 2½" längst bak kanske vore nåt, men i ditt fall har det nog ingen betydelse.

Ett kryss i ändröret slår också sönder ljudet en aning.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by Devil »

Jag menade också en sådan dämpare. Vet att det inte finns en dämpare som inte bara dämpar ljud! Använde det uttrycket då Granfot gjorde det, missförstånd kan det ju bli för mindre :wink: Om man riktar slutröret nedåt, blir det ju svårt att använda eldkastare :shock:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by J.Lundin_ »

Okej, den typ av ljuddämpare ni menar kallas för absorptions ljuddämpare och används för att ta bort de höga frekvenserna i oljudet från avgasmassan. Speciellt utmärkande är detta då denna typ av ljuddämpare är lång och smal. Den ovala ljuddämparen på bilden ovan klipper förutom de höga frekvenserna även frekvenser nedåt på skalan, detta beroende på att den har en större expansionskammare. Det är aldrig en bra idé att sätta två likadana dämpare i rad utan man skall ha dämpare av olika utförande eftersom detta ger en bredare dämpning över frekvensområdet. För att undvika stort mottryck på den utströmmande avgasmassan så är det så stora dämpare man kan få plats med som gäller. Tyvärr är jag själv en aning allergisk mot alla typer av ljuddämpare som säljs där man anser att "one fits all". Så är tyvärr inte fallet, bäst blir det om man kan designa sin egen ljuddämpare för just den motor man själv har. Men detta är i de flesta fall överkurs för merparten av de som trimmar sina motorer :D

En sak jag sett med dessa dämpare av typen rakt igenom är att dom kan ge rejält med mottryck då flödet på avgasmassan ökar. Detta verkar bero på att de tryckpulser som fyllningen i dämparen skall ta hand om, studsar ut igen och bildar ett "osynligt övertrycks skikt" längs innerdiametern på det genomgående och perforerade röret. Detta "skikt" stryper effektivt genomloppsarean på dämparen. I turbosammanhang så har jag mätt upp 0,5bar mottryck på en dylik dämpare som hade ett 2,25tums rör rakt igenom, själva dämparen var bara 0,5m lång. En rejäl kork med andra ord, så även om man kan se igenom en ljuddämpare så är detta ingen garanti för att den har lågt motstånd.. :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by granfot »

Hmm, flödesbegränsningen hade jag faktiskt ingen aning om. Tar till mig det. :)

Får prova med bara den ovala då först, för jag måste få ner ljudnivån utan att spendera halva löningen.

Hur anser du att man ska konstruera ett avgassystem då? Jag förstår att det är en hel vetenskap bakom ett optimalt system, men det måste väl gå att bygga ett inte helt uselt system utefter någon sorts grundmall?

Jag trimmar inte för att få den sista hästkraften i varje bit som sitter där, jag försöker bara få lite mer "skoj" under huven utan att spendera hela veckopengen. Som det är nu kommer jag få köra med absorbtionsdämpare eftersom jag har bryggan bokad imorgon och resan till biltema planerad nu, men det här systemet kommer ju inte att vara för evigt, och det vore trevligt med dina åsikter om det eftersom jag respekterar vad du gjort genom åren. Från början tittade jag på ett utbytessystem från biltema, men eftersom rören såg ut som McDonalds sugrör så hoppade jag över det. Sen har jag tydligen lite bonnraggargener i mig eftersom det gärna får låta lite fränare än det fjuttiga suset i standardsystemet, men samtidigt så ska det inte låta som sju svåra år när man försöker åka till jobbet.

Sen har jag en liten annan fundering. Någonstans under bilen så tror jag att systemet ligger mot karossen, eller så är det resonans som gör att det låter så. Jag har nån meter överbliven skorstensisolering liggandes i garaget under huset, och tänkte att man kan kanske använda den för att få bort lite av oljudet. Det är en typ av ull med folie på utsidan och najtråd som binder ihop det. Är det här helt korkat, eller är det bara att köra? Vet att man inte ska isolera hela röret eftersom avgaserna inte svalnar av som dom behöver längs vägen, men en bit borde väl inte vara någon fara?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by J.Lundin_ »

Ja du, Först bygger man systemet som man tänkt sig dra det och då bara med det rör och diameter man tänkt använda, därefter kör man motorn exempelvis på en rullande landsväg och gör en frekvensbandsanalys så man får fram hur ljudkurvan ser ut från motorn. Med den utritade kurvan i näven så designar man sedan respektive ljuddämpare så att de kapar av de frekvenstoppar man vill sänka. Detta gör man i ett lämpligt designprogram, Gordon P Blair har ett sådant med i båda sina designprogram rörande antingen tvåtakts eller fyrtaktsmotorer. Får jag tro vad Eland Cox skrev på forumet så kan man sedan använda programmet Pipemax för att placera ut dessa ljuddämpare på bästa ställe längs avgassystemet.

Hur man för hand beräknar själva ljuddämparens design finns det mängder med formler publicerade, både enkla och komplicerade sådana. Jag kommer att ägna ett helt kapitel åt hur man både beräknar och designar ljuddämpare i det bokmanus jag håller på med. Egentligen så är jag förvånad över att inga andra skribenter har ägnat denna del av trimningen den minsta lilla tanke, kan det vara så illa beställt att man inte fattat hur viktig även denna bit är... :D

Ser man till den dämpning en absorptionsdämpare ger så är den betingad av, genomloppsdiametern, längden, antal hål och storlek på hålen i det perforerade inre röret samt plåttjockleken man använt vid tillverkning av delarna. Eventuella tvärplåtar och separata utrymmen längs det inre röret påverkar också... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by Hasse63 »

Devil wrote: blir det ju svårt att använda eldkastare :shock:
Appro på de :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=dyIsf-37CyA&NR=1
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by J.Lundin_ »

Nja, en tidigt inställd Kugelfisher pump tillsammans med turbo är inte att förakta om man är ute efter eldsflammor och bazooka skott vid varje växling... :D Denna kombination har förutom förgyllt ens tillvaro även lyst upp mången höstnatt och skrämt en hel del medtrafikanter :D :D
kaka
Posts: 11
Joined: Thu Nov 26, 2009 4:46 pm

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by kaka »

vet någon om en "trimdämpare" med samma logga som Hasse 63 har finns fortfarande.tror comfort racing sålde den när de begav sig.gick några B20 här om kring med just den dämparn med härlig "sång" sen om den var bra är ju en annan femma
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fullflödesdämpare, råd och hjälp.

Post by Hasse63 »

J Lundin. Har inte mamma sagt att man ska inte leka med elden :D

Den rätta Thrush-dämparen finns inte längre... eller :roll: http://shop.streetparts.dk/product.asp?product=815

Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply