Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Blomquist »

Tillåt mig att uttrycka min allra djupaste respekt för detta hästjobb.
Tror inte jag personligen skulla orka.
Kan ju vara idé att ta ställning till om det skall monteras dragkrok
på bilen i framtiden när du kommit så här långt. Jag tänker på
förstärkningarna vid bakre fjäderfästena.
210 -64, 223 -68
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Man tackar Blomquist!! :D

Jo en långt-in-i-framtiden-plan är att ett klassiskt ägg i samma kulörer ska få hänga på bilen, så dragkrok lär komma, och har haft tanken på förstärkningarna! Har dock inga liggandes, men håller koll efter dem, därimot har den andra Amazonen vi har dragkrok, och då även förstärkningarna, men sno dem i detta läget känns lite dumt då den står utan förstärkningar, fast med krok :/ Fast iochförsig, den står obesiktigad nu med, och har ganska mycket jobb för att gå igenom besiktning, sedan tillkommer allt jobb för att få den allmänt körduglig igen, så man kanske ska ta dem när det närmar sig, för på den kommer vi ju inte ha någon större nytta av kroken, även ifall den skulle bli besiktigad innan denna :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Denwil »

Gillar planen med ägg, skarpt. Har ju ett eget som ska få sig en mögekoll under våren. Så fixa det där draget!
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Härligt att höra Denwil :)

Förstärkningarna i hjulhusen, är de svetsade eller bultade?

Iallafall, har gjort lite nytta nu!


Image

Börjat tömningen, nu är det egentligen bara motorn och lite krams kvar innan här är tomt!

Image

Och börjat renovera delarna man tagit loss, så blir det lite mindre att göra dagen allt ska ihop. Putsade upp huvudcylindern lite vilket inte var helt dumt, såklart kunde man slipat och polerat allt helt slätt och blankt, men tyckte en kvälls pill räckte, har ju ändå en hel bil som ska göras iordning... ;) Och för tillfället demonteras slavcylindern :)

:)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by QV »

Alla förstärkningar för dragkroken är svetsade.
Det är förövrigt tre förstärkningar som skall dit.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

QV wrote:Alla förstärkningar för dragkroken är svetsade.
Det är förövrigt tre förstärkningar som skall dit.

/Janne
Man tackar QV! :) Den tredje, den sitter väl någonstans bakom tanken, eller vet jag helt fel..? Är ju inte jätteerfaren av Amazon då detta är den första man jobbar på allvar med :)

För övrigt, har nu gjort iordning röret mellan huvud- och slavcylinder till kopplingen, slipade, grundade, och sedan exprimenterade jag lite så la en silvrig basfärg, sedan matt klarlack på det :) Bild kommer!

Även huven(den nya) är nu klar för slipgrund, renslipad, riktad och spacklad, så bild kommer på detta framöver med ;)

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by John »

Ja du har lite fel angående den sista förstärkningen den är i reservhjulsbaljan
Här finns det lite mer förklarat

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Tackar John!! Sökte på Amazonpictures, och fick fram lite om dragkrok, men hittade inte denna som beskrev om själva förstärkningarna, men kanske inte letade tillräckligt, eller på fel sida :)

Men förstärkningarna i hjulhusen, är de bara på utsidan, eller ska det sitta två innåt med? (Alltså 2 per sida, 4 totalt)

Skall hålla koll efter detta, för det är ju rätt bra att fixa innan man börjar lackera :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Men från dragkrok till en annan "koppling" (ha-haaa... vad långsökt humor) ;)

Ja, nu är kopplingen renoverad med, exprimenterade även lite efter att jag slipat rent röret, och körde en silvrig bas och sen matt klarlack på det, för att få en lite mildare färg, men om det är likt orginal eller ej(fått för mig att det var blankt/ljust orginal, men på en orginalbild ser det svart ut?) spelar mig faktiskt ingen roll nu, för det blev stiligt, och ser mycket bättre ut än innan! :)

Image

Även huvudbromscylindern är på gång nu, har blästrat den, honat lite i loppet, och ska i veckan lacka den, sedan är den klar för ihopmontering med :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Nu är huvudbromscylindern klar för ihopmontering :)

Image

Blästrad, grundad, och mattlackerad med riktig lack, ingen spray, nu behöver man nog inte vara rädd ifall man råkar få en droppe bromsvätska på färgen iallafall :)

Blästerskåpet här hemma får sig nu en välbehövlig renovering, så snart kan man nog börja blästra smådetaljer igen, gött!!

Har även fått en detalj till bilen jag sökt länge, säger inte vad det är, men kan säga som så att renoveringen av den sattes igång samma kväll... ;) Så bilder kommer när det är klart :D
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Bad om att få min tråd flyttad till custom, då bilen trots allt inte blir en hundraprocentig orginalrenovering, utan mer en orginal "mild custom", förbättrat orginalstuk med personlighet :) Så jag tror bilen passar mer här, hoppas jag har rätt :)


Här är iallafall senaste uppdateringen, både för gamla och nya läsare!

Vi börjar med...

Image
1st nylackad insida på en renoverad motorhuv :)

Och på det, en rolig del jag länge sökt!

Image
Sponsrad av en ytterst trevlig kille som kallar sig "ATS" här på forumet! :D Som man sökt, så dyker det upp folk som har delarna, och som dessutom är glada om de kan göra större nytta hos någon annan än på deras hylla! :) Guld värda sådant folk!

Men det är inte allt, handlade lite av en go kille från Sandviken... eller ja lite... var väl några prylar... eller ja, 36kg godis, försök att inte gå upp i vikt på det gott folk!!

Image
(mamma nöjd över valet av uppackningsplats :) )

Image

Image

Image
I detta goa lasset kom (minst) en uppsättning SU sportförgasare, två mittkonsoller, en med burkhållare som hamnar i 142an, och en med armstöd som passar utmärkt i amazonen efter lite kärlek :D Kanonfina stänkskydd bak, kompletta rullbälten fram och snören bak, backspeglar, extra innertak, inredningsdetaljer, extra plåt till vår 67a, maaaaassa prylar, och desutom TVÅ bensinpumpar med glaslock, jag som bara var glad om man ens fick en :D Och lite annat Amazonstuff på det!

Denna goa gubben från Sandviken och ATS har gett projektet en otrolig knuff i rätt riktning, detta har gjort att säkert en sida från skaffa-listan kan rivas, och desutom har man fått en ännu större vilja att bli klar! Hade ni inte bott så långt ifrån hade jag svängt förbi med en stor fin tårta till er båda :)


Det var väl en saftig uppdatering gott folk?! :D
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by John »

Huven ser riktigt bra ut och kul att du fått tag på rätt grill kommer bli snyggt :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
vidingsbo
Posts: 6
Joined: Thu Sep 01, 2011 9:14 am

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by vidingsbo »

Kul att se nya köksinredningen,hoppas mamma är nöjd,men hon får kanske köra sin gamla bil när den är som ny igen.
Nu har du väl fått blodad tand med alla grejer,plus att du börjar få lacka!! Känns alltid bra! Bra jobbat!
Bosse.
Jonas121
Posts: 18
Joined: Wed Oct 19, 2011 12:21 pm

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by Jonas121 »

Det går ju som på räls ju :) Det är så man är sugen på att fixa upp sin egen amazon :P
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Dimgrön Amazon från 1961 får nytt liv och heder!

Post by volvo1968 »

Kul att ni gillar projektet!! :D

Somsagt, det tar sin tid, men ska man göra jobbet kan man ju göra det så bra man kan från början :)

Blev inte mycket tid i garaget denna veckan, då jag fick ta in en annan bil som jag ska rädda lite prylar från innan den åker, så den senaste tidens aktivitet har varit vid diskhon, med stänkskydden jag fick med i lasset, och lite andra prylar som inte blir sämre av lite tvätt :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Post Reply