Page 1 of 2

Trimning av B20

Posted: Wed Aug 03, 2011 9:55 pm
by whazzer
Hej! Är en kille på 15 år och har börjat fundera på att köpa en amazon till framtiden.
Vet inte så mycket än men hoppas att få lära mig mer.
Har några frågor:

Vad betyder de olika bokstäverna på kammarna?

Vad är SU?

Hur får man på 2 förgasare när det bara sitter 1 original?

Är det bladfjädrar på alla amazoner?

Vad är "lagom" med trim? Runt 100-140hk, vilken setup ska man ha då?

Tack för svar

Whazzer

Re: Trimning av B20

Posted: Wed Aug 03, 2011 11:15 pm
by granfot
Hej och välkommen!
Ska svara på de frågor som jag kan svara på, och sen får någon annan fylla i det som saknas eller är fel. :)

De olika bokstäverna på kammarna är "profilen" på dom. Olika vinklar och sånt som avgör när ventiler för insug och avgaser ska öppnas, stängas och hur länge dom ska vara öppna. Det finns listor lite här och där, och jag tror att på kg-trimings sida så finns en liten kort sammanfattning om hur dom olika standardkammarna beter sig.

SU är ett märke på bland annat förgasare. (SU satt som standard i dubbelmontage på sport och gt-modellerna, enkel på vissa B20.) Andra märken som du säkert kommer snubbla på här i forumet är: Zenith (standard-förgasare på tidiga modeller), Stromberg/Zenith Stromberg satt på B20, och i dubbel eller trippelmontage på B30, Weber som dels finns i DCD-modell som är en ersättare för dubbla SU eller en enklare trimförgasare, och DHLA(tror jag) som är tvåportsförgasare. Dessa sitter ofta i dubbelmontage för lite vassare trimning och finns i formaten: 40, 45, 48 och 50. (Antagligen finns fler storlekar). Sen finns Dellorto och Solex, vilka i tvåportsmodellerna är schyssta trimförgasare, men jag tror att båda har slutat tillverkas och det är svårt med delar till dom.

För att klämma in två förgasare där det bara sitter en så byter du insugsröret. SU och Stromberg passar på samma insug, men min åsikt är att dubbla stromberg bara är meckigt.

Bladfjädrar är jag osäker på, men jag tror inte det finns på någon amazon?

Lagom med trim är helt beroende på din plånbok och dina kunskaper. 100-120 ska du kunna få ut utan större problem, och vilken setup du ska ha är jag osäker på. Jag kör med dubbla SU, R-Kam (vass och elak jävel, men det finns bättre alternativ om du ska åka mycket stadstrafik och cruising.) Planad B20-topp på ett B18 block (inte optimalt, men det fungerar.) extraktorgrenrör och hemmabyggt avgassystem.

Det är mycket som man måste ta hänsyn till, och även om jag har lyckats bondtrimma min kärra utan större kunskaper så tror jag att om jag haft mer pengar och kunskaper så hade jag nog gjort på ett helt annat sätt. Jag har försökt hålla budgeten så låg som möjligt.

Nu är det upp till resten av forumet att komplettera och rätta mig. :)
Lycka till!

Re: Trimning av B20

Posted: Wed Aug 03, 2011 11:18 pm
by Hasse63
Hej och välkommen till amazonforumet.

Kul att du frågar sånt som man inte hade en aning om då man själv var i din ålder :D

De olika bokstäverna är namnet på kammarna och de olika namnen kan du bla. läsa om här http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html Först i listan står A som sitter i A-motorn med en förgasare, C och B satt på sportmotorerna, D och K på insprutningsmotorerna. resten är olika trimkammar.

SU eller Skiner Union är som du redan tror en förgasare och den finns i en massa olika utföranden och storlekar. Till B18 och B20 finns 2 olika utföranden HS-6 och HIF6. HS-6 finns bara på Amazon medan HIF6 satt på 140-serien. Vanligast singelmonterade förgasaren är Stromberg medan SU är vanligast dubbelmonterat. Stromberg finns också den dubbelmonterade. Här kan du se olika förgasarna http://www.bobs-services.de/archiv-de.html

Finns 2 olika insug för dubbelmonterade förgasare, ett i aluminium (tidigt utförande) och ett i gjutjärn, det i gjutjärn är ihopgjutet med avgasgrenröret. Det med en förgasare finns också det i 2 olika utföranden, ett med stående förgasare (Zeniht) och den med Stromberg.

Det är original spiralfjädrar fram och bak på alla amazoner.

Ett mycket vanligt trim är att man tar sportens dubbla förgasare SU, Stromberg eller någon weberförgasare tex DCD 36/36 och D eller K-kam. Det blir 110-130 beroende på hur bra topp man har och övrig setup.

I länken nedan finns en massa kul att läsa. finns tex film hur en förgasare fungerar.

EDIT:
Granfot han före men vi var lite olika mycket info så.... Ställ gärna fler frågor. :wink:

Re: Trimning av B20

Posted: Thu Aug 04, 2011 1:24 am
by 123GT
Hej och välkommen, från mig också !

Kul att du har ett bilintresse (vilket inte självklart idag) och att just Amazon intresserar dig är suuuper !!! :D

Precis som Hasse63 och granfot skriver, så finns det mycket kunskap här på forumet och bla i Hasse's länkar.
Kolla också in http://www.volvoamazonpictures.se/ och http://www.amazonklubben.se/ där du också hittar mycket läsvärt blandat med bilder.

...och...B20 introducerades i och med årsmodell 1969 och den sista Amazonen tillverkades 3 Juli 1970.
Hur ser Amazon'en i dina drömmar ut ? :)
/ sven

Re: Trimning av B20

Posted: Thu Aug 04, 2011 9:39 am
by whazzer
Hej igen! Sven, amazonen i mina drömmar är svart, upputsade lister, taksänkt, gangsterkeps, och ett såntdär "skydd" på bakrutan, och går lätt loss på asfalt.
Hasse, du sa att man oftast har weber eller SU. Har man dubbla då?
Hur mycket krävs det för att en amazon ska gå loss på asfalt?
Ett extraktorgrenrör är som headers till jänkare va?
Kollade även på folkraceshopen och där finns det R-kammar för 850kr. De är olika, slipade på tjockt och smal ämne står det. Vad betyder det?
Topplocken har olika steg, vad betyder det?
Hur lättar man ett svänghjul? eller är det bättre att köpa ett sk. skelettsvänghjul?

Detta verkar som ett trevligt forum och alla hälsar en välkommen!
Tack för svar

Mvh

Whazzer

Re: Trimning av B20

Posted: Thu Aug 04, 2011 11:02 am
by Hasse63
DCD 36/36 kan du googla på så ser du hur den ser ut. Man har en sån eller dubbla SU om man inte vill ha original.

Det är 82 eller om man så vill 90 hk i originalmotorn och det räcker för att bränna däck och växelådor mm.

Extraktor kan du också googla på så ser du olika sorter som finns till B18/B20.

Tjockt ämne är en omslipad Volvo originalkam och de tunna är eftermarknads kammar. De tjocka är att föredra.

Om du går in på KG-trimnings hemsida så ser du deras olika sk. steg och kan läsa och jämföra.
Vill påstå att det finns bättre toppar att beställa är från dom, och ventilstorleken är inte allt.

Ett lättat originalsvänghjul är antingen lättat genom svarvning eller fräsning och kan man med dom maskinerna så kan man lätta om man vet hur mycket man kan/törs lätta, efter det så skall det ballanseras. kan man inte det så kan man köpa ett men se till så det är ballanserat.

Har nyligen bla. sett och hållit i ett svarvat svänghjul från ett stycke järn som använts i banracing-sammanhang på 70-talet, det var LÄTT, om det och annat tar vi en annan gång. :P Ståpäls...

Det är ett mycket trevligt forum, det bästa vill jag påstå :D

Re: Trimning av B20

Posted: Thu Aug 04, 2011 1:16 pm
by whazzer
Det är troligen det bästa också.
Vad hamnar man på för effekt med:
dubbla weber 45
K-kam
Planad och portad topp.

Re: Trimning av B20

Posted: Thu Aug 04, 2011 3:42 pm
by Hasse63
Vad är troligen det bästa?

Med allt som det ska vara och en bra topp kanske 10hk till.
Finna bättre kammar än så, Timo, TG motor och KG har men det finns också beg, men se till så du garanterat får med uppmärkta lyftare om dom medföljer.

Re: Trimning av B20

Posted: Fri Aug 05, 2011 5:36 pm
by whazzer
Jag menar att forumet är troligen det bästa.

Så man får bara 10 hk till för allt det trimmet?

Re: Trimning av B20

Posted: Fri Aug 05, 2011 6:38 pm
by jonny
En annan tråd där liknade trim diskuteras http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =2&t=10522

Re: Trimning av B20

Posted: Fri Aug 05, 2011 9:41 pm
by Hasse63
Jag gissar 10 + till på det andra trimmet du nämnde, alltså omkring 140 och det är nog max med k-kam.

Re: Trimning av B20

Posted: Sat Aug 06, 2011 11:05 pm
by whazzer
Ok! Tack för informationen!

Re: Trimning av B20

Posted: Sun Aug 07, 2011 1:29 am
by 123GT
whazzer wrote:...och ett såntdär "skydd" på bakrutan...
Skyddet för bakrutan kallas för jalusi, ifall du vill leta efter ett sådant !
/ sven
Image

Re: Trimning av B20

Posted: Sun Aug 07, 2011 8:06 pm
by whazzer
Tack Sven! Det kan vara användbart!

Vad är "overdrive"?

Re: Trimning av B20

Posted: Sun Aug 07, 2011 8:29 pm
by granfot
Jalusiet kallas även "hönsatrappa" eller "raggartrappa" :)

Overdrive är en femte växel, enkelt förklarat. Den gör att du kan åka längre bitar med lägre motorvarv och är komfortmässigt troligen en av dom bästa investeringarna man kan göra på en amazon. (Vet inte själv då jag inte orkat fixa en kortare kardan till min så jag kan montera Overdriven jag har liggnade. )