Vad ska man köpa för svets?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Vad ska man köpa för svets?

Post by ErikssonM »

Tjenare alla amazon människor !
Nu är det så har att jag och min far ska inhandla en svets , jag kan svetsa rätt så okej men har ingen aning om vad man ska köpa för svets.. Enda jag vet är att jag inte ska ha en elsvets utan en gassvets MIG/MAG. Kom gärna med förslag på olika svetsar , prisklass ligger runt 5 tusen kr och uppåt. Man vill ju inte köpa nån skit

mvh Matte
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by Dieseltroll »

Hej!

Tycker du är inne på helt rätt spår, satsa på något ordentligt från början. Så slipper man ångra sig efter ett halvår.

Det du letar efter är en MIG/MAG svets med runt 180 amp. Dom brukar ha lagom kapacitet för bilmekande, och man kan svetsa lite grövre grejor också om man skulle behöva det.

Jag har för mig att Jula säljer ESAB origo 180 för en 5-6 tusen, vet många forumanvändare som är väldigt nöjda med den. (sökfunktionen är ett hett tips inför framtiden :wink: )
Själv kör jag med Migatronic AutoMig 270, finns på swedol för runt 9000. Kan varmt rekommendera den till andra. Båda dessa märken är stora och kända, dvs inga problem att få tag på reservdelar som passar och man vet att man får grejer som håller!

Angående gas finns det många åsikter om vad som är bra, men jag har funnit AGA Mison 18 eller AirLiquide Atal (kan heta Arcal 5 nuförtiden...) vara väldigt bra allround gasblandningar. Se till så du ringer runt och kollar vem som är billigast. Skiljde en tusenlapp mellan dyraste och billigaste stället för mig :shock:

Ett annat tips är att ta smällen och köpa loss en flaska direkt (man kan hyra också, men det brukar bli dyrare i längden) 5 liters tycker jag själv är väldigt lagom, fyller på en gång om året typ för 500:- Hur stor flaska man ska ha beror självklart på hur mycket man kommer svetsa, och om man vet att man ska göra ett jätteryck och svetsa väldigt mycket under en kort tid kan man hyra en större flaska då istället för att fylla på en gång om dan :)

Mycket info på lite yta och troligen lite förvirrande, får väl skylla på att det är sent på kvällen. Hoppas du blir lite klokare på det iaf.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by QV »

Billiga svetsar kan kräva att slangen är helt rak för att tråden skall mata ut OK. Med dyrare maskiner så blir trådmatningen bättre och kommer att fungera även med ormig slang.

Läser man på forumen om mig tråd med flus (utan gas) så finns det alla typer av omdömmen på detta. Har inte själv använt denna tråd på grund av att jag inte kan ändra polaritet på min svets.
Mistänker att de som klagar inte har ändrat polaritet på svetsen för de (få) personer jag pratat med som säger att den är OK kan och har ändrat polaritet på svetsen vid användning av flustråden.

Har en känsla av att en billig trefas maskin kan vara att föredra framför en dyrare 230 volts svets men har man inte tillgång till trefas så har man inget val.

Själv kör jag med ett auktionsfynd (1400:-) som inköptes för 15 år sedan, en Dansk av okänt märke som inte har svikigt mig ännu.

/Janne

som svetsar hellre än bra, desutom utomhus i blåst så det går åt en del gas extra
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by ErikssonM »

Tack för tipsen ! Jag har även funderat på att köpa en bättre begagnad svets så man kan få bra grejer , och vi har inget 3 fas uttag här hemma så de får bli vanlig 230V eller vad det nu heter :) den där Dieseltroll tipsa om för 5 tusen verkar ju vara rätt så rimlig :)
Vad kostar det o köpa loss en 5L Gastub ?

Mvh
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by Dieseltroll »

Båda jag tipsade om är tyvärr trefasmaskiner, hade själv en liten enfas maskin innan jag slog på stort. Sämsta skitet jag någonsin haft, det var så dålig kapacitet i den att man inte kunde helsvetsa saker och ting utan att den överhettade förutom då att det var fullkomligt omöjligt att svetsa nått grövre än 1.5 mm!

Nu får du göra som du vill, men mitt råd är att smöra för föräldrarna och dra in 3-fas i verkstan. Borde inte kosta skjortan om man inte har flera mil till närmsta central. Ni kanske tillochmed känner en elektriker som kan göra jobbet för materialkostnad och en rejäl fika???

3-fasmaskiner belastar dessutom elnätet jämnare = lättare för säkringarna att orka med det. En annan storfördel är att man kan börja leta efter andra roliga leksaker som kompressor eller pelarborr :D

Ang. Gasflaska så köpte jag loss rent nytt för 2200:- men det brukar gå att hitta tomma på blocket för en billig peng. Vad gäller beggade svetsar så brukar det vara fler som är på jakt efter sådana, vilket leder till att svetsar i lagom storlek blir dyra och försvinner fort. Så är det iaf här nere i södern, mycket möjligt att det är bättre ställt uppåt landet...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by QV »

Det finns moderna invertersvetsar för pinne som fungerar bra så det borde finnas bra migsvetsar för enfas men kostnade för dessa nya torde bli 7-8 eller mer.... allt beroende på kvalitets krav naturligtvis sedan tillkommer ju gas om man inte börjar med flustråd vilket då kräver en relativt modern svets som man kan ändra polaritet på.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Vad ska man köpa för svets?

Post by ErikssonM »

Tack för att ni är snabba med att svara i tråden , det upskattas :)
Tyvärr så är 7-8 tusen lite för dyrt tror jag , sen det me 3 fas går säkert att ordna :)

MVH
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Post Reply