minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Moderatorer
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

Nu har jag tröttnat på att rycka rundor med en halvdålig zenith så min plan är att byta till en fin stromberg 175cd2 (b20 original va?) och även stoppa i en k-kam. motorn är en b18A och det jag undrar är dels hur man justerar förgasaren och dels om det kan fungera bra med k-kam och stromberg?

Jag tror ju inte att detta kommer att bli nån racingmaskin men jag har en tro om att det kan gå lite lättare att köra om traktorer och lite bekvämare gång överlag.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Amazonsport »

Har haft K-kam med strombergare på B18 och det var en maskin som gick mycket fint o snålt. Så ja, visst går det bra. Förgasaren är lättast att ta hjälp av nån som har co-mätare och justerverktyg till stromberg. Kostar kanske en hundring och det är det lätt värt.
Den äldre varianten har justerskruv i botten.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by 940 »

om du har zenit nu måste du byta främre avgasröret också (det vet du redan kanske)dubbla rör ut från grenröret till strombergare
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Hasse63 »

Satsa på en SU av något slag, dom är betydligt lättare att få till då inga specialverktyg behövs för att justera. pressa munstycken gör man inte efter vägen :roll:

Hade Stromberg och D-kam (är väldigt lik K-kam) på min första Amazon och det gick bra. kändes att det fans lite mer än de 90... Satte senare på en DCD 36/36 och HUJ vilken skillnad det blev :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

Det sitter en skruvliknande grunka i botten på strombergaren som ska på. justerar man på den? antar att den är grovjusterad till b18 då den har köpts till den bilen jag har. Jag försöker att spendera så lite pengar som möjligt på bilen då jag har en finare som ska göras iordning tills nästa sommar. Förgasaren fick jag till bilen och kamaxeln lyckades jag byta till min mot en stereo till bilen som inte har kostat mig så mycket och som oftast inte används :)

Ang grenrör/insug så delar jag dom jag har så att jag kör stromberg och enkelt rör ut.gjorde så på min förra amazon också då jag köpte ett simonssystem med enkel anslutning och sen bytte till dubbla su.
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

tackar självklart för svaren och jag ska nog ringa ett ställe i närheten där det jobbar ett par gubbar som jobbade på volvo när dessa bilar va nya/lämnades in på verkstad. bra koll har dom och när min förra amazon va hos dom så blev det väldigt billigt. tror att dom tyckte att det va rätt kul att pilla på gamla antikviteter. hehe.

Amazonsport och hasse63: Tror ni att det blir en märkbar effektskillnad? tänker att om ni kört med liknande "setup" och även kört original b18A så kanske ni har nån form utav jämförelse.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Amazonsport »

Ja det märks skillnad i kraft och den blir varvvilligare, men som hasse sa så får du mera kräm med en 36/36 weber sen om du vill..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Hasse63 »

Är det en skruv i botten så är det en tidig Stromberg, med den så justerar du... skruva in den = mindre bränsle och ut mer.

Har kört dcd i flera år och då jag testade dubbla HIF6 så blev jag såld... Motorn gick bättre, mer gassvar och ljudet är oslagbart, så aldrig med dcd :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

Nu har jag bekymmer! Om nån är vaken, inloggad och vet så blir jag väldigt glad! Jag har plockat bort allt och ska nu ha av kåpan till kamaxel. Remhjulet på vevaxeln, hur får man bort det? Hjälp mitt i natten belönas med evig tacksamhet!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Hasse63 »

God morgon, fick du till det i natt? :D

Mutterdragare eller så spärrar du svänghjulet med en mejsel genom hålet för startmotorn, annars blir det svårt. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

Godmorgon! Fick ur den gamla kamen och fick i den nya. nästa bekymmer i listan är att fördelaren inte kommer tillräckligt långt ner. Glapp på ett par mm mellan fördelarfot och block. Provat knacka ner drevet men det verkar sitte där det ska! Fick tips om verkstadshNdbok men jag har boken om b18a hemma och däri fick jag tyvärr ingen hjälp. finns där någon Annan avdelning i dessa böcker som behandlar ämnet mer ingående?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

läste och läste och läste. fick nys om att man skulle snurra rotorarmen och att den skulle hoppa i läga. körsökte detta men utan resultat. provade sen att dra runt motorn på kammen och efter ungefär ett halvt varn klickae det bara till och när jag tittade på fördelaren så hade den utan våld bara "trillat" ner i rätt läge! fördelaren sitter nu alltså på plats och även lyftare och bensinpump. Vill verkligen inte åka iväg och jobba nu! vill ha ihop bilen så man får prova. jaja, får hålla mig tills imorgon.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by LABBE »

vad bra att fördelarn hitta hem :) jag bött ju maskin igår som du vet, b18 åså satte jag på dubbla su, jävlar vilken skillnad de blev, som å åka sportbil :shock: :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

Jag är mäkta avundsj... imponerad och glad för din skull över ditt motorbyte. Både tiden det tog och att den fick med sig en massa godis när den hoppade ner i sitt nya rum!

Jag har funderat på dubbla gasare men vill inte köpa su pga priset för ett par som är bra. Man kan ju köra sux2 insug med strombergare men att få ihop det till att gå rent... nja, får klara mig med en nu framöver. Däremot så fick jag en halvdålig topp igår när jag hämtade kamaxeln så det ska plockas isär och jag ska testa på att porta, slipa in ventiler och se om man kan göra nått mer.
Att hålla budgeten är A och O i min bil.

Nån som har tips på annat man kan hitta på som inte är supersvårt? Har funderat lite på att lätta ett svänghjul men då tappar man rätt mycket vrid va?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

jaha. tänkte att jag skulle skriva en rad eller två här nu när jag är klar med motorn. hade lite problem men tändning och lite annat småtjaffs men till slut så fick jag igång den med hjälp av tips från folk här i klubben. ställde tändning och förgasare så gott jag kunde. backade ut och körde en runda i kvarteret och det går inte att jämföra mot innan! helt annan bil verkligen. dock tog det inte lång tid tills lyckan dog ut.. som vanligt när man blir riktigt glad. kom hem efter en åktur full av lycka och plockade av ventilkåpan för att ställa ventilerna. allt gick bra men när det va tre ventiler kvar att justera så lyckades jag vrida av en justeringsskruv! så nu har jag dragit igång en häxjakt på en ny (begagnad men hel) så att man kanske kan köra amazon till jobbet imorgon. börjar 12 imorgon så man kanske kan lyckas!
Post Reply