minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by granfot »

Urk, jag vet hur det är. Råkade ut för samma sak när vi bytte kam i min, och hade det inte varit för hjältarna här på forumet så hade jag fått åka Opel i flera veckor. Men jag hade inte riktigt samma strama tidsram som du. Kolla skrotar och fråga folkraceåkare i närheten, någon borde ju ha en sån liggandes.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Hasse63 »

Om du inte redan visste det så...

En kam ska köras in genom att låta den gå på tomgång i 20 min. och strax under 2000 varv , efter det kan man efterdra toppen. Sen mår kammen bra av att göras lugnt med motorbroms när det är möjligt. efter några mil kan man varva upp den allt mer men glöm inte att motorbromsa. Farbrorn som har sidan stålmotor säger/skriver att låg tomgång är döden för kamaxlar, har för mig att han rekommenderade 1200 varv :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by kwimmm »

blev ingen skruv på förmiddagen idag men har pratat med en som kanske har ett par stycken hemma som jag kan hämta ikväll efter jobbet. bra att få höra om att köra in kammen. den fick ju en bra stund på tomgången i natt när jag ställde tändning och förgasare. sen hade gasstaget fått stryk så under tiden jag försökte ställa ner tomgången så låg gasstaget emot så att den inte gick ner i varv även fast jag skruvade ner tomgångsskruven. :D då tyckte jag att det va väldigt störigt att den inte gick ner men efter ditt inlägg Hasse, så va det ju bra. ska åka till lalandia på söndag och kommer redan imorgonkväll att byta bort amazonen mot en lite mer rymlig bil så amazonen kommer att rulla lugna pendlar mil 4 mil om dagen fredag till onsdag. låter som att den kammen kan få en ganska bra start.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: minitrimm/behagligare brukis frågor om kam och förgasare

Post by Erland Cox »

Kammen ska köras in på över 2000 varv i 10 minuter eller om man har bråttom 10000 varv i 2 minuter.
Kammen smörjs när lyftaren är på ett annat ställe och ju långsammare den går runt desto snabbare trycks smörjfilmen bort.
Har den gått sina 10 minuter så är det bara att gasa och ju högre varvtal under inkörning desto bättre men inte under 2000 varv.

Erland
Post Reply