vad krävs för byte av ventiltätning?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by Amazonsport »

Har du öppnat värmekranen och fått ut all luft ur systemet? Har du expansionskärl löst så fäst upp det högt för att få ur mer luft. Annars kokar den.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by sunkmaster »

Amazonsport wrote:Har du öppnat värmekranen och fått ut all luft ur systemet? Har du expansionskärl löst så fäst upp det högt för att få ur mer luft. Annars kokar den.
vilken e värmekranen? e det urtappningskranen som sitter ungefär vid oljefiltret du menar? om det e den så har jag öppnat och hållt upp kärlet och fyllt på¨med vatten samtidigt men den börjar koka iaf
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by A-masen »

Trycket från vattenpumpen är inte speciellt stort. Det handlar mer om flöde. Det är ju bara en skovelhjulspump.
På kylarlocket (expansionskärlet) brukar det stå instansat när det skall öppna, men det trycket kommer av värmeexpansionen. Inte från pumpen.
Jag vill minnas (osäkert) att öppningstrycket handlar om 1 bar eller något liknande. Någon annan kanske vet exakt?

Ett tillägg: Med värmekranen menas värmereglaget i instrumentbrädan. Om den är stängd (ställd på kallt) cirkulerar ju inget vatten i värmeelemetet. Och även luftbubblor kan "gömma" sig där.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by sunkmaster »

jag kan inte reglera värmen i min bil. det e konstant värme i den. innan jag köpte den så har nån kopplat på en vanlig kulventil till värmen så det e antingen konstant värme eller ingen alls.

men om trycket inte ska ska vara såpass mycket så borde det inte vara fel på pumpen då känns det som? om det e luft i systemet hur ska man lyckas få bort det för jag har verkligen försökt på dem sätt man kan göra känns det som
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by Amazonsport »

Du kan ju alltid prova att parkera i bilen i uppförslut om det är nån elak luftbubbla som inte vill släppa. (har aldrig behövt det själv men ändå).

Om inte det hjälper:
Har du kollat så du inte har tryck från motorn ut i vattnet? Det luktar avgaser i kylvätskan då, samt kan bubbla lite. Du har ju bytt toppackning och det kanske inte blev så bra?
Eller på andra hållet dra in vatten i motorn? Då kokar den för att vattenmängden försvinner.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by Hasse63 »

Du har väl inte köpt toppackningen på Biltema, om ja så byt till Elring som är original och finns lite överallt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by sunkmaster »

amazonsport: jag e lite orolig att nåt har hänt när jag bytte packning men jag har kollat i oljan och där blir det inget vatten likaså om det skulle vara tryck i vattnet och det verkar det inte vara heller. jag får väl testa att ställa den i uppförslut men känns nästan som en för enkel lösning på detta problem men jag får testa innan man utesluter.

hasse63: ne den e inte från biltema. jag köpte från vp och den borde väl inte vara kass, eller?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by sunkmaster »

nu verkar problemet vara löst. jag köpte en ny vattenpump. en orginal från vp. den va lite dyrare men tänkte att den måste ju funka och nu verkar det funka, den verkar ligga stabilt runt 80 grader. den blir lite varmare vid tomgång men det verkar ju vara så amazon har man märkt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: vad krävs för byte av ventiltätning?

Post by QV »

Det har jag också köpt, fast från SVIS när jag var där i torsdags. (en ny original vattenpump alltså)

Denna skall ersätta min nästan nya vattenpump som hela tiden djävlas med mig genom att läcka.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply