Koppling vill inte fungera efter byte?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by Arkegrim »

Hejsan
Min koppling funkade inte på min nya motor. Så då drog jag ner koppling för att hitta felet. Och de var att Tryckplattan hade rostat fast i kopplingen.

Men nu när jag har satt dit ny tryckplatta och ny koppling så vill den ändå inte fungera. Men när jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp. Men när jag skruvade dit de så vart de inge glapp.

Så jag satte dit lådan lite provisoriskt och la i ettan och tröck kopplingen. Men ändå så ville bakdäcken snurra?
Jag hade centreringsdon när jag satte dit kopplingen.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Emil
AmaZoN PoWeR
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by Andréamazon »

Arkegrim wrote:Hejsan
Min koppling funkade inte på min nya motor. Så då drog jag ner koppling för att hitta felet. Och de var att Tryckplattan hade rostat fast i kopplingen.

Men nu när jag har satt dit ny tryckplatta och ny koppling så vill den ändå inte fungera. Men när jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp. Men när jag skruvade dit de så vart de inge glapp.

Så jag satte dit lådan lite provisoriskt och la i ettan och tröck kopplingen. Men ändå så ville bakdäcken snurra?
Jag hade centreringsdon när jag satte dit kopplingen.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Emil
hm ja du... du kolla så det inte var liksom helt nerslitet svänghjulet, ojämt o gropigt ? och du har fått på tryckplattan rätt med de styrpinnarna på svänghjulet som ska i tryckplattans hål ?
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by Arkegrim »

Andréamazon wrote:
Arkegrim wrote:Hejsan
Min koppling funkade inte på min nya motor. Så då drog jag ner koppling för att hitta felet. Och de var att Tryckplattan hade rostat fast i kopplingen.

Men nu när jag har satt dit ny tryckplatta och ny koppling så vill den ändå inte fungera. Men när jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp. Men när jag skruvade dit de så vart de inge glapp.

Så jag satte dit lådan lite provisoriskt och la i ettan och tröck kopplingen. Men ändå så ville bakdäcken snurra?
Jag hade centreringsdon när jag satte dit kopplingen.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Emil
hm ja du... du kolla så det inte var liksom helt nerslitet svänghjulet, ojämt o gropigt ? och du har fått på tryckplattan rätt med de styrpinnarna på svänghjulet som ska i tryckplattans hål ?

Var nästan inte en skråma, de var väldigt fint. De fanns inga styrpinnar på de här svänghjulet. Där emot så fanns de på min andra motor.
AmaZoN PoWeR
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by Andréamazon »

Arkegrim wrote:
Andréamazon wrote:
Arkegrim wrote:Hejsan
Min koppling funkade inte på min nya motor. Så då drog jag ner koppling för att hitta felet. Och de var att Tryckplattan hade rostat fast i kopplingen.

Men nu när jag har satt dit ny tryckplatta och ny koppling så vill den ändå inte fungera. Men när jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp. Men när jag skruvade dit de så vart de inge glapp.

Så jag satte dit lådan lite provisoriskt och la i ettan och tröck kopplingen. Men ändå så ville bakdäcken snurra?
Jag hade centreringsdon när jag satte dit kopplingen.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Emil
hm ja du... du kolla så det inte var liksom helt nerslitet svänghjulet, ojämt o gropigt ? och du har fått på tryckplattan rätt med de styrpinnarna på svänghjulet som ska i tryckplattans hål ?

Var nästan inte en skråma, de var väldigt fint. De fanns inga styrpinnar på de här svänghjulet. Där emot så fanns de på min andra motor.
konstigt då, känns ju som antingen är det fel koppling du satt dit, eller så måste du ju fått satt på det fel på nått sätt ? det är en b20 eller b18 eller, det är ju hur som helst olika svänghjul och de kanske kan ha med det att göra
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by LABBE »

sitter lamellen åt rätt håll? sitter urtrampningslagret i.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by volvoamazon1967 »

Om du har hydraulisk koppling, har du luftat det systemet??
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by QV »

Arkegrim wrote: jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp.
Sitter och funder på hur det är.
Lamellen skall landa på svänghjulet plant och ligga dikt an utan att man måste trycka något.
Tryckplattan brukat rida på stiften som sitter på svänghjulet men man behöver inte någon större kraft för att få ner tryckplatan dikt an mot lamellen. Jag brukar använda bultarna men man kan lika gärna knacka lite försiktigt med pennhammaren. Väl nera dikt an mot lamellen ligger tryckplatan kvar utan någon form av bultar eller dyligt.

Eftersom du inte har några stift i svänghjulet så har du fel komponenter eller så är något felvänt. Bara att riva igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by Arkegrim »

LABBE wrote:sitter lamellen åt rätt håll? sitter urtrampningslagret i.
Ja den sitter åt rätt håll, ja de sitter i.
volvoamazon1967 wrote:Om du har hydraulisk koppling, har du luftat det systemet??
Slavcylindern rör på sig, så jag ska ju inte behöva lufta då.
QV wrote:
Arkegrim wrote: jag satte dit den nya så var de ungefär 1cm glapp mellan tryckplattan och startkransen? Hur jag än la tryckplattan så vart de glapp.
Sitter och funder på hur det är.
Lamellen skall landa på svänghjulet plant och ligga dikt an utan att man måste trycka något.
Tryckplattan brukat rida på stiften som sitter på svänghjulet men man behöver inte någon större kraft för att få ner tryckplatan dikt an mot lamellen. Jag brukar använda bultarna men man kan lika gärna knacka lite försiktigt med pennhammaren. Väl nera dikt an mot lamellen ligger tryckplatan kvar utan någon form av bultar eller dyligt.


Eftersom du inte har några stift i svänghjulet så har du fel komponenter eller så är något felvänt. Bara att riva igen.

/Janne
De roliga är ju att jag har testat med den kopplingen som satt på innan, och de blir fortfarande glapp? Men man kan ju skruva in tryckplattan helt.

Så du menar att man ska kunna "knacka" dit tryckplattan mot lamellerna. Sen ska tryckplattan sitta där?
Jag har vänt och vridit på alla möjliga vis. Men ändå så funkar de inte.. får väll testa knacka lite då.
AmaZoN PoWeR
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Koppling vill inte fungera efter byte?

Post by daniel_sandberg »

Har du inte fel urtrampningslager? Kan inte det ge upphov till såna här fel eller ger det andra fel?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Post Reply