Jokkmokk-Vallåkra 2011

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

God afton kära Amazonister och annat folk!

Ni som är bekant med Svenska 200-klubben vet kanske om att vi, tre kompisar, brukar åka ner till Vallåkra varje år. Efter resans gång dokumenterar vi med ord och bild vad som skett och vi tänkte göra så även i år! 200-forumet ligger tyvärr nere men eftersom vi åker Amazon av flådig modell i år kändes det då ganska naturligt med att publicera våra förehavanden på Amazonklubbens forum!

Färdmedlet för veckan är alltså en Amazon, Närmare bestämt denna:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=8696
Image

Avresan går från Jokkmokk, kl 07.00 imorgon (måndag). Vi siktar sedan mot E45 och sedan Östersund vartefter vi styr kosan mot Hofors och sedan Landskrona. Känner du att Du bor i närheten och vill bjuda oss på kaffe, saft och bullar, tomatsoppa,eller ja, vad som helst egentligen. Kanske har du några roliga prylar att titta på eller bara är väldigt trevlig och gillar att prata med folk. Slå oss i sådana fall en signal, skriv här i tråden, maila eller Skicka ett PM. :)

0702731729
0738454403
fretchi@hotmail.com

Titta med fördel in då och då och följ oss på vår resa. Vi uppdaterar så mycket vi bara hinner :) .

Förresten!
Vi söker boende i mellansverige (Dalarna ungefär?) på tillbakavägen, nästa måndag. Det vore ju mycket roligare att få komma på besök hos någon likasinnad och få bekanta sig lite än att hyra ett tråkigt hotellrum eller så.

Vi hörs och ses ute på vägarna :) !
/Fredrik
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by 123GT »

Häftigt Fredrik !
Hur många dagar beräknar ni och hur många mil kan det bli ? Inga problem att vinna "Long distance" besökare eller hur !?
Lycka till....ser fram emot en följetong ! .....och jo...bilen ser jättefin ut, såklart !!!
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

Vi kommer anlända i Landskrona på Onsdag och åker hem på måndag morgon. Det förra året räknade vi ihop körsträckan och det blev väl omkring 360-370 mil. De fem år vi åkt ner har vi knipit Long distance Sweden tre gånger så vi får hålla tummarna även i år :)

Nå detta blir mitt sista inlägg i Jokkmokk. Nästa gång jag hör av mig är vi på rull! :D

Over 'n' out for now...

/Fredrik
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by D Brown »

Det var ju för väl att man kommer kunna läsa om era förehavanden här :D
Jag skickar mitt nummer i PM utifall ni i händelse av strul på mina trakter skulle behöva någon hjälp med något.

God tur!

/Mercedesfantasten
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

Är det du magnus? :) Trevligt att du hittade hit! Se till att sprida länken så vi får lite besökare :wink:

Nu är vi på väg! Efter en ganska sömnlös natt stod jag så utanför lägenheten och bara vibrerade!
Nu var det dags igen. Danne var lika lycklig.
Image

Stuva in lite grejer och sedan var vi så färdiga som vi kunde bli
Image

Vi stannade till på den lokala macken, tillika Daniels inkomstkälla och köpte något ätbart. Danne passade på att visa dem länken hit så de också kunde tjuvkika på våra förehavanden
Image

Väl ute och alldeles klar. Vi funderade lite över skyltarna på väggen. Verkstad, gör det själv. Obekanta ställen för denna Amazon i alla fall!
Image
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by D Brown »

fretchi wrote:Är det du magnus? :)
Jommenvisst, införskaffade ju en poliskombi i vintras.....så hamnade jag här.
I Mångt å mycket samma folk som tjötar på massa forum, bara namnen som skiljer :wink:
fretchi wrote:Väl ute och alldeles klar. Vi funderade lite över skyltarna på väggen. Verkstad, gör det själv. Obekanta ställen för denna Amazon i alla fall!
Image
Jag knäppte en rolig bild för några år sedan, spindelleden på 500:an gick av på gatan utanför macken, jag åkte och handlade mig en bärarm och gjorde sedan på kvällen exakt som det stod på skylten :lol:
Image

Varför har förresten den röde nytt regnummer, hade den trillat ur registret?
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

Jo, den har trillat ur registret en gång i tiden!

Nåja. Vi är på rull som sagt. Chauffören styr med någorlunda van hand vår direktionsvagn inåt landet.
Image

Väl i Arvidsjaur var det dags att tanka lite
Image

Notera koncentrationen. Man kan inte slarva hur som helst när man handskas med en klenod!
Image

Då var det dags att plocka upp våra kära medresenärer. Kewal bär packningen från sin modernitet. Nu skall det ju åkas gammalt :) .
Image

Vidare går färden, nu längs E45. Visst problem med kartan finns. Vi kanske inte skulle ha plockat upp en blondin som kartläsare :mrgreen:
Image
kojwen
Posts: 7
Joined: Mon Aug 15, 2011 12:21 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by kojwen »

Nästa stopp var hotellet i Vilhelmina för en bit mat o kaffe.
Image

Fredrik har tagit över ansvaret...
Image

även om vissa tvekade om han verkligen var redo att ratta en sån flådig bil!?
Image
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

På väg genom Strömsund fann vi lite intressanta fordon. Givetvis blev vi tvungna att stanna och titta efter.
Image

Alla gossar kikade länge och nära. Damsällskapet fattade kameran men höll sig på respektabelt avstånd
Image

Mycket att beskåda. Även bilar i mycket vackert skick. Som tur var fick de bo under tak. Kewal fick klia sig lite i huvudet om vilken årsmodell det var på kärrorna.
Image
Image

Grannen körde också en riktig bil som synes
Image
Image

Framme hos Micke (Falo) i östersund. Det verkade som om någon var glad att komma ur bilen ett slag!
Image

-Hmm. Var det dragkroken som tog i trottoarkanten? Hmm...
Image

Lite kaffe och surr inne hos Micke. Inget vettigt eller av någon vikt alls nämndes över huvud taget :D
Image

Åse var dock hårdast på mjölken.
Image

Vi hade ju varit här tidigare år, så snabbt gjorde vi oss hemmastadda!
Image

Så även Kewal.
Image

Surrandet fortsatte. Dock under lite mer välstädade (nåja) former.
Image

Och där är vi nu. Få se vad som händer i fortsättningen. Allt beror på dannes intima kontakter med vädergudarna!
To be continued...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by 123GT »

Verkar ju flyta på hur smidigt som helst ! Ta de vackert är ni backar upp ut på vägen igen. Hur många mil avverkade ni i första etappen ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by nisseinorr »

Ja vi får väl se till att bara vara en i bilen när vi backar ut :)
Resan flyter hittills på bra, vi har idag avverkat ca 60 mil.. Vi har ca 100 mil kvar innan vi nått vårt
mål för veckan.
Nu sitter vi bara och degar i en TV-soffa mätta och välmående!
Bildupdate kommer under kvällen!
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by nisseinorr »

Så. Då har ledarskribenten återfått datorn så att ytterligare en uppdatering får ta form. Om vi tar vid där vi slutade så började till slut vår ack så gemytliga pratstund överröstas av magarnas kurr. Vår lokala guide skjutsade oss i sin turboförsedda kombivagn dagen till ära.
Image

Innan vi vågade åka någonstans ägnade Danne dock en stund åt att försöka framkalla bättre väder.
Image

Hur han lyckats får vi återkomma till. Nåväl. Herr Falo lotsade oss till en restaurang och efter en enorm portion pasta carbonara, pizza och kebabrulle, samt Åses grönsaker kunde vi styra upp kvällens fortsättning.
Image

Sedan tog han oss iväg till en av hans bekanta, som gick vid smeknamnet Televinken. Anders som han hette egentligen stod vid hans Opel och funderade. Givetvis ville han övertyga oss om att denne var överlägsen Amazonen, men ett elfel som gäckade honom hindrade oss ganska rejält från att köpa hans argument.
Image

Åse och Danne verkade dock visa en aning intresse, trots det i våra kretsar ganska udda märket. Snygg är den ju!
Image

Alla deltog vi, till viss grad åtminstone, i felsökandet.
Image

Dock svalnade intresset för vissa efter en stund.
Image

Utan att riktigt ha konstaterat felet gick vi vidare för att spana in nästa objekt.
Image

Detta var en Lotus seven replika med VAG 1,8T motor. Skulle röra sig ganska friskt enligt utsago. Vissa av oss häpnade av det vi hörde!
Image

Ägaren själv verkade tycka om uppmärksamheten och berättade både det ena och det andra
Image

Att Åse smygfotograferade runtom överallt verkade dock inte alltid uppskattas
Image

Men nu är vi åter i lägenheten. Nu för ni klara er utan uppdateringar tills imorgon. Vår skönhetssömn är ju ändock relativt viktig.
Hav en trevlig kväll så hörs vi imorgon!

Godnatt!
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

Rise and shine! Dags att vi börjar röra på oss!
Image

Men först måste frukosten klaras av. Ingen har dock behövt berömma oss för vårt bordsskick.
Image

Självklart också att morgontoaletten blir korrekt utförd och dokumenterad
Image

Daniel spanar ut. Vädergudarna verkar inte ha svarat på hans böner. Amazonen står däremot kvar, som tur är.
Image

Lite packning.
Image

Sedan var det bara för oss att borda farkosten för vidare transport söderut.
Image

Kewals tur var det att styra oss åt rätt håll. Det förtroendet verkade han riktigt nöjd med!
Image

Åse ville också dokumentera. Men jag var lite snål om kameran så hon fick klara sig så gott hon kunde på egen hand.
Image

En bit efter vägen passerade vi, tja, Åse! Eftersom hon också reste med oss fick vi såklart ta oss tid att stanna och inspektera hennes "ägor".
Image

Färden gick mot Arvesund och Arvemuséet. Vi var lite tidiga så vi passade på att spana in vad som stod utanför. Vi blev inte besvikna. Vi välkomnades direkt av en tändkulemotor.
Image

Åse kände sig genast som hemma!
Image

Ibland händer det dock att vår grupp kommer in på fel spår och beundrar lite mer nutida, vardagliga saker
Image

Vinteravdelningen bjöd på lite blandat. En MF med skidor och halvband, och en Messerschmidt bl.a.
Image

Favoriten vad trots allt ändå BM10:an av äldre modell.
Image

En John Deere och en Oliver.
Image

Vissa av oss imponerades stort över lokomobilen de hade på grusplanen. Hela sex ton vägde den och dess massiva storlek var hänförande! Vi fantiserade direkt om vad man kunde driva med denne.
Image

Bredvid den, fler tändkulor! De verkade dyka upp som svampar ur jorden! Överallt!
Image
Image

På baksidan stod veterantraktorer av alla slag. Här kände vi oss som hemma. Rätt modeller på traktorerna t.o.m.
Image

BM20 i patinerat skick
Image

...som hemma var det ja!
Image

Traktorerna bara drällde överallt. IH och Allis-Chalmers
Image
Image

Danne hittade en ny kompis. Vedmaskinen! Mer eller mindre livsfarlig. Men ack så effektiv. Och så fin den va'!
Image

Väl inne på muséet, skyddade från regnet hittade vi...
-Gammal öl! Plötsligt! Varför gick jag inte hit me'samma?
Image

Kewal, som var vår styrman för dagen fick inta styrhytten. Åse lekte galjonsfigur och Danne, han hittar vi som vanligt i pannrummet.
Image

Vi kunde inte heller undvika att imitera en välkänd spelfilm som också utspelar sig på en båt. Lite större båt kanske, men ändå!
Image

Jag, å andra sidan fann min plats i snickerboa och hyvlade som om livet var mig kärt!
Image

Snickeriet var inte speciellt up-to-date, men välutrustat.
Image

I köket serverade åse kaffet medan jag fick ta en välförtjänad paus och läste dagens tidning.
Image

Danne fann sin plats i Ladugården
Image

Åse var riktigt nyfiken. Gubben i lådan verkade dock mindre intresserad av uppmärksamheten
Image

Man kände sig lite smutsig efter allt resande så när kökspausen var avslutad passade det bra med ett bad
Image

Daniel passade på samtidigt, att utnyttja badrummets andra faciliteter.
Image

Åse åkte upp i tandläkarstolen för en undersökning å det grövsta av tandläkare Bergdahl.
Image

EPA, som det skall se ut!
Image

Traktorer fanns överallt!
Image

Daniel och Åse välkomnade oss andra in i smedjan
Image

Tummen upp! Vad nu då?
Image

Kan det bero på bensinpriset? Tyvärr lät dom oss inte tanka här.
Image

Åse fann sig snabbt bakom disken så hon passade på att expediera oss andra.
Image
Image

Men det var inte slut ännu. Lite tid i skolbänken skulle kanske få ordning på oss till slut. Rättstavning var ämnet. Något jag visade mig vara en fena på.
Image

Vår lärare var mäkta imponerad!
Image

Han fångade trots allt elevernas intresse på något vis.
Image

Men tydligen tyckte han att jag misskötte mig. Alltså hamnade jag i skamvrån. Något jag tydligen fann mig vid ganska snabbt!
Image

Vi hade så trevligt att jag blev tvungen ringa och berätta alla nyheter.
Image

Efter detta var vi dock klara med musétrippen. Regnet hade tilltagit så skyndsamt småsprang vi mot bilen vart vi är nu. Förtsättningen får ni höra på ett tag. Nu ska jag vila fingrarna från tangentbordet.

Mycket nöje!
/Fredrik
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by Gunnar S »

Helt underbar tråd detta.
Det här skulle kunna bli en fantastisk roadmovie.
Jag tänker på Planes, Trains & Automobiles eller Raka spåret till Chicago från 1987.
http://www.imdb.com/title/tt0093748/
Image
Hoppas ni hinner fram till träffen i tid.
Fyll på med bilder och upplevelser längs vägen
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra 2011

Post by fretchi »

Vad trevligt. Trist att inte fler kommenterat men det tar väl ett tag innan folk hittar hit :)

Vi åkte vidare från muséet. I Sveg stannade vi för att tanka. Förbrukningen låg på mycket rimliga 0,8 L/mil. Helt okej för en femtio år gammal bil full med folk och packning. Åse tilläts efter mycket om och men att framföra Amazonen. Könskvotering kallas det väl :mrgreen:
Image

Danne såg förväntansfullt på vår framtid med vår nya chaufför!
Image

Kewal såg nöjd ut med att få lite damsällskap där fram.
Image

Fort fann han dock intressantare sysselsättning.
Image

Framme i Hofors väntade på oss nere vid macken. Dock på Shell och i en BMW, men dylika brister får man väl ha överseende med i söder. Vi fann oss som hemma ganska fort på sofflocket. Det krävdes efter en rejäl tacosmiddag som vi blev bjudna på.
Image

Vi kände oss riktigt välkomnade! Åtminstone av vissa.
Image

Här har vi en del av gänget. Ur den äldre herren till vänster som inte bara var äldre herre, utan även Marias pappa, bara flödade historier av olika slag.
Image

Äntligen fick Amazonen vila. I ett lummigt villakvarter passade den in riktigt väl.
Image

Så nu ska vi åter vila upp oss. Vidare uppdateringar får ni se imorgon efter att vi har förnyat krafterna.
God natt!
Post Reply