B20 kolvar

Moderatorer
Post Reply
67 amazon
Posts: 5
Joined: Sun Aug 21, 2011 5:37 pm

B20 kolvar

Post by 67 amazon »

Hej, plockade ut dessa kolvar ur en b20 men har inte sett något liknade, är det någon som vet vad det är för kolvar?
Image[/img]Image
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kolvar

Post by J.Lundin_ »

Fabrikatet brukar normalt stå invändigt på kolvar, så börja med att kolla där om det finns någon form av märkning
67 amazon
Posts: 5
Joined: Sun Aug 21, 2011 5:37 pm

Re: B20 kolvar

Post by 67 amazon »

Jag undra mest varför kolven är klyven upp till oljeringen och varför kolven är urjackad på sidorna.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kolvar

Post by J.Lundin_ »

Det fanns kolvar på 60-talet som hade en snarlik ursågning, dessa kom från den norska firman OK. Inga höjdar kolvar precis,dom delade på sig om dom användes i en trimmad motor. Dessa kolvar kunde också ha ett genomgående spår bakom oljeskrapringen, så kolvtoppen satt egentligen bara ihop med skirten med några få centimetrar i fram och bakkant på kolven. Vid höga varv så tenderade dessa kolvar att separera kolvtoppen, då var det kastanjetter i motor vill jag lova.. :D
Varför man hade dom delade en bit upp kanske hängde ihop med att dom då skulle slamra mindre? Hur som haver så ska man kasta kolvar som ser ut så här, så långt det bara går ifrån motorn, det är inget att ens fundera på att åka med.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 kolvar

Post by A-masen »

Det längsgående spåret, uppifrån och ner, ser ut att vara snett. Inte i lodlinjen. Är det så eller är det bara en optisk förvrängning i kameraoptiken?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kolvar

Post by J.Lundin_ »

Det ser onekligen ut som att man sågat detta spår snett. På de gamla OK kolvarna så var det vertikala spåret stoppborrat innan nedre kolvrings spår.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B20 kolvar

Post by QV »

OT

Kolvar skall tydligen vara ett bra ämne att gjuta nya detaljer av (enligt hörsägen) Har förövrigt köpt boken om "back yard casting" som Lundin rekomenderade. Den har dock inte ännu kommit i min hand.

/Janne

som förövrigt har ett intresse i gammla aluminiumdetaljer, smälta ner dom, när ugnen blir färdig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
67 amazon
Posts: 5
Joined: Sun Aug 21, 2011 5:37 pm

Re: B20 kolvar

Post by 67 amazon »

Får tacka Lundin för svaret, det är ett genomgående spår bakom oljeskrapringen på kolvarna jag har. och det längsgående spåret är snett kapat.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kolvar

Post by J.Lundin_ »

Aluminiumlegeringarna som används till kolvar brukar ha ganska hög halt med kisel inlegerat. I vissa fall upptill 12% (silumin), detta gör att smältan kan flyta ut väldigt bra och man kan då gjuta upp detaljer med rätt komplicerade former.

Då det gäller kolvarna så skulle jag förpassa dom till skrotbingen direkt, risken är annars stor att du får ett "mexikanskt ljud" i motorn om du trimmar den.... :D
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 kolvar

Post by Torbo »

Disse stemplene ble laget/støpt hos Otto Karud stempelfabrikk i Oslo. DE fleste Ok-stemplene var beregnet til standardmotorer og hadde god kvalitet.
Jeg har brukt slike på 70-tallet til trimming av Fiat motor og de holdt ikke med doblet kompresjon rallykam og doblet effekt i forhold til originalt.
Spoert i stempler et for at stemplene kan lages trenge og har mulighet for utvidelse ved høy belstning uten at de skjærer i sylinderen.
De kan nok ikke måle seg med Mahle-stempler, men til standard bruk hadde vi bra efraring på Fiat-verkstedet jeg jobbet på.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kolvar

Post by J.Lundin_ »

Kul, nu fick man lära sig att OK står Otto Karud. Att köra med dessa kolvar i en standard B18 var sällan några problem, det var första då motorn trimmades som kolvarna hade tendens att separera. Att dom hade spår i skirten hade säkert med materialets expansion att göra. I dag har många kolvar "ortopediska inlägg" i form av ingjutna stålplattor. Dessa är till för att minska/kontrollera expansionen på kolvarna, det är därför man i de senare rödmotorerna (B21/B23) kunde åka med kolvspel på endast 0,02mm.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 kolvar

Post by Torbo »

Er litt usikker på om de innstøpte innleggene som Mahle hadde, og evt. har fortsatt, er stål eller en slags bimetall (to forskjellige materialer i lag). hensikten var i alle fall å hindre utvidele ved høy varme. Lenge siden dette.... Selv bruker jeg nå Mahle i min Amazon med 93 i diameter og 10,5 i kompresjon.
Og så forstå jeg at de går trangt...
En gang fikk jeg Otto Karud til å smi/støpe/dreie stempler til meg med uvanlig stor overdimensjon - absolutt maks til en _Fiat 85 Spesial. Husker ikke eksakt diameter nå. Hadde jeg ikke overdrevet trimmingen den gang hadde nok stemplene holdt lenge... Men med 11,5 i kompresjon, maks turtalle på ca. 10 000 omdr./min, rallykam og dobbel Maks fortenning og Weber fra en større Fiatmotor ble det nok for mye. Nok til at bilen spiste drivakslinger, vannpumper knakk, og tenner på kronhjulet røk... Det hadde vel holdt om man hadde kjørt litt pent?
ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, heter det... men den gang var det ikke så farlig om det ikke varte så lenge, bare det gikk fort....
Post Reply