100% rostfri Amazon..

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

100% rostfri Amazon..

Post by Dyngklumpen »

En kollega har en bekant som hade en nedplockad Amazon i ett garage på landet. han visste att jag höll på med en renovering, och trodde att denna kunde vara till salu som en reservdelsbil.

När jag kommer fram ser jag att det är en custom som är 100% rostfri och "nylackerad" för 10år sedan men aldrig hopskruvad efter det. golv och hjulhus är också lackade både på ovansidan och undersidan, således ingen underredsmassa. ingen motor sitter i, den som satt i var trimmad och hade ca 150kusar (iaf var den reggad med det)

Nu till det tråkiga (enligt min smak) en taklucka är insatt.. och inredningen är helt custom tak/dörrsidor, kapade hål i instrumentpanelen för fläktutblås.. 240 mittkonsoll monterat med 1miljon mätare, skålade säten fram och troligen 140 baksäte. Insänkta dörrhandtag från en 340.. flyttat bensinpåfyllningen till höger bakskärm etc..

hursom.. fastnade för att karossen var i skicket: bättre än nyskick, skall man skruva ihop den såsom custombyggaren hade tänkt, eller skall man svetsa på nytt tak etc och stoppa i ny originalinredning.. eller skall man strunta i det och låta ngn annan ta hand om myspyset.. jag är kluven..

Några tankar som kan hjälpa mig?

Kul att se en så fin kaross iallafall.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Gunnar S »

Har du inga bilder? Vore kul att se.
Ett custombygge från t ex. 80-talet har ju sitt värde, även om jag är en originalare. Så, halva jag tycker att du bör göra bilen färdig, som en hyllning till den som påbörjade alltihop. Resten av mig säger: Bygg tillbaka till original. Fast gamla customs är ju balla och värda att spara på, fast...
Inte fick väl du nån hjälp av mej nu eller'e?...

Upp med bilder!!!
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by QV »

Alla Amazoner har ett värde så länge de rullar på vägen.....

Har de lagt ner så mycket tid och kostnad på en seriös custom så bör den göras klar. Originalare är det ingen brist på....
Kom ihåg att rostskydda bilen ordentligt så den håller i mer än 10 år.

/Janne

en färdig kaross är oftas ett fynd, Det kostar massor att rostlaga och lackera en kaross. I mitt fall 1/3 av renoveringssumman.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by 123GT »

Halloj,
Nyfiken på hur är bilen lackerad, vilken färg, motivlack, paneler, fält etc ? Jag kan försöka mig på att plocka fram några tankar ur mitt huvud, så får du bedömma om de hjälper eller inte :D

Det låter som om det är en hel del modifierat och då kan det vara mest lämpligt att bygga den klar som custom, som det var tänkt. Svårt att säga något om det ekonomiska värdet på en sådan bil men kulturvärdet tycker jag kan vara stort, men då behöver ju du som köpare verkligen gilla bilen du köper och skall göra färdig.

Skall du göra orginalbil av den eller använda karossen behöver du ändå lägga igen takluckan, dörrhandtagen, påfyllningen, instrumentbrädan och kanske något mer....+ att du inte vet exakt vad som döljer sig under lackeringen, även om den är utförd för 10 år sedan. 2011 är det ju nu...skulle bilen vara custad på detta sättet år 2001..?..kanske, kanske inte...men du skrev ju bara lackerad för 10 år sedan...men visst låter mer som ett 80 talsbygge eller hur ?

Sedan tycker jag också att underredsbehandling inte är nödvändigt om bilen är tänkt att vara en körbar "utställningsbil" för sommarhalvåret, fast då får du ligga och torka underredet och polera den kromade bakaxeln efter regniga dagar, men är det inte sådant som är meningen med livet !? :)

Inte mycket till hjälp, men hur du än väljer behöver du ju "känna för" projektet och den riktning du väljer !
Det hade varit superkul med några bilder...såklart, men det vet du redan. :)
Lycka till och håll oss uppdaterade på hur du gör...jag är iallfall nyfiken !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Andréamazon »

som tidigare sagt, det är värt väldigt mkt pengar om du inte behöver rostlaga, byta inredning e ju inte hela världen häller, låter som det hade kunnat vara värt o köpa även om du skulle vilja göra om den lite :)
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Dyngklumpen »

Har tyvärr bara ett kort.

jag har egentligen inget emot customs, men här måste jag kapa bort taket och svetsa på nytt (tror inte det blir bra att lägga igen hålet i taket med plåt för att sedan spackla slipa), riva ut all inredning och då menar jag allt, finns inget i den inredningen jag gillar, knappstoppad svart galon eller ngt liknande överallt och rallystolar fram. Skaffa motor. dörrarna kan jag leva med.

Det är ganska mycket jobb och det kommer kosta mycket pengar. räknar med att jag kanske får lägga en 40-50 papp för att få den rullande. för de pengarna kan man köpa fina färdiga bilar..

som sagt, varianten är att bygga ihop den så som det var tänkt, och det lockar inte mig så mycket.


när det gäller lacken så vart den lackad för 10år sedan därför att nya ägaren inte gillade den svarta mirra som var på den. därav plockades den ned och lackades om,men var aldrig ihop plockad.

Image
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Hasse63 »

Om den nu är osvetsad så är det ju rätt ovanligt och prishöjande. Var prislappen hamna är upp till dig och dina önskemål. Om du inte har bråttom så kan du halvera den summa du skrivit och ändå få en fin bil.

Hade tagit en bit av taket från en skrotad Amazon och bara lagt igen hålet. Svetsningen hade blivit täta punktsvetsar med överlapp, och där varje punkt blivit snabbt nerkyld med tryckluft, sedan försiktigt slipat ner svetsen och omsorgsfullt grundat och lackat (tar tid men är värt varje nerlagt dag) i stolparna kommer man inte åt att grunda så där blir det rost i skarvarna förr eller senare, även om man sprutar in rostskydd.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Dyngklumpen »

den kostar inte mycket alls. Kan nog köpa den och sälja delarna för det dubbla.. det du beskriver var min första tanke, men funderingen dök upp att eftersom taket tar en stor del av bärigheten kanske det kan bli sättningar så det spricker? men jag kanske har fel. däremot kräver det lack, en tanke jag hade var att som du säger svetsa igen takluckan för att sedan lacka taket vitt vilket jag tror kan bli snyggt samt inte kostar så mycket att lackera på firma.

vad jag kunde se så är sandplåtarna bytta, men väldigt bra gjort. de har gjort ett urtag i högra inneskärmen, troligen för att få plats med feta förgasare. Men även detta är kanonsnyggt gjort och inget jag stör mig på.

Jag har ett inre världskrig, men känslan är att jag avstår då jag har ett pågående projekt. om 5år kommer jag säkert ångra valet att inte köpa den. gah..

en lite detalj är att kromlister, sargar, lyktor, blinkers etc är i nyskick, vissa delar i nos kartonger tom.. denna ångest..
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Mattias L »

Köp , plocka ihop, gör klart så som du vill ha den (eller sälj den igen om du tröttnar)

nånstans borde du väl kunna hyra en billig förvaringsplats för en av dina bilar tills den andra är klar?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Rasmuss »

Eftersom priset är lågt skulle jag också köpt den om inte annat för alla delar. Taket går att fixa om man vill återställa den till original och till skillnad från tex P1800 kan man hitta billiga tak till Amazon på Blocket.
Eller så finns säkert någon i klubben som har en reservdelsbil stående..
För att vara custom verkar ju ändå mycket original som tex att dom inte svetsat listhålen, choppat taket eller byggt om till 145 baklampor osv..
Som sagt att få börja med en bra frisk färdig kaross är värt mycket och om du bara har plats och priset är lågt skulle jag inte tycka det var mycket att fundera på.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Dyngklumpen »

har en bra förvaringsplats på landet, i en lada men... Ringde nyss och tackade nej pga att jag redan har ett projekt + att detta projekt kräver nog bättre garage än en carport. hade det inte varit för att 100% av inredningen är oduglig hade jag nog slagit till.

Komplett inredning med allt från pedalställ till hatthylla kanske 10-15 tusen, ny lack 10-15 tusen. motor 1000-5000:- div tillbehör som hjul, skruv, clips, batteri, nya bromsar, vätskor och oljor ytterligare 10 tusen..+ massa skit som man inte tänker pä

Kanske räknar lite högt, men när det inte ens finns en enda skruv av innanmätet på bilen som jag vill använda så kommer det kosta.


Alternativet att skruva ihop den som den är, känner jag inte är ett alternativ för mig.. tyvärr.

tack för alla tips och råd! jag har fortfarande ett inre världskrig.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: 100% rostfri Amazon..

Post by Gunnar S »

Dyngklumpen wrote:jag har fortfarande ett inre världskrig.
Jag känner igen det där. Men med lite av facit i hand så kanske du fattar rätt beslut.
Det är ju inte bara secudos som ska till. Man ska ju, rent fysiskt jaga rätt på och inhandla allt som saknas också.
Det blir en tidsaspekt som känns svår att överblicka. Det finns alltid köpare av den där.
Vi har ju de däringa folkracemänniskorna t ex. De ska ju också få hitta lite släta och fina objekt.
:shock: :oops: :wink:
3 pojkar med varsin kulhammare så blir det fason på bil'n.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Post Reply