4 st SU

Moderatorer
Post Reply
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

4 st SU

Post by kwimmm »

någon som har provat att svetsa eget insug och köra med tre eller fyra su?? hade sett helfräckt ut men fy fan för synka dom!! haha
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 4 st SU

Post by Hasse63 »

Gör en ny tråd.

Ja och det är inte HS-6 utan någon äldre och mindre. vems det är vet jag inte.
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Mattias L
Posts: 12
Joined: Tue Aug 23, 2011 9:37 am
Location: Sandviken

Re: 4 st SU

Post by Mattias L »

ser ut att vara Sportförgasarna till B16B
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: 4 st SU

Post by kwimmm »

HAHAHA. Nu blev man ju sugen på att bygga eget!! Har funderat på att svetsa ett eget extraktorgrenrör men man kanske borde göra flänsar och svetsa insug istället. dock borde man ju få bestycka dom efter en mopedmotor om man inte ska dränka motorn för mycket! Nån som har tips på vad man bör ha för tjocklek på rören om man ska bygga själv?
G-son
Posts: 4
Joined: Fri Aug 19, 2011 10:20 am

Re: 4 st SU

Post by G-son »

Menar du godstjocklek eller diameter? Godstjockleken borde helt enkelt väljas något som är tillräckligt tjockt för att svetsas fast i en vettig fläns mot toppen, diametern är ju bara att välja efter förgasar/portdiameter - och jag gissar att det röret ändå behöver vara konformat för att matcha både förgasare och topp någorlunda.

Hur som helst tror jag inte på konceptet med en förgasare av denna typ per cylinder, såvitt jag vet trivs dom inte med så ojämt luftflöde. Visst kan det fungera, men fungera och fungera bra är lite olika saker... :roll:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: 4 st SU

Post by granfot »

Låg ju en sån där konstruktion uppe på Tradera för nån månad sen. Rätt sugen, men priset skenade som alltid. Och som någon tidigare skrev, fy f*n för att synka den där historian, jag har fullt upp med två HS6. :)
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: 4 st SU

Post by kwimmm »

frågan (som säkert får ett svar av alla som kan och förstår mer) som snurrar i mitt huvud är ju om det är så stor värmeskillnad på olika platser i motorrummet så att den bakersta får sämre förbränning då det borde vara den varmaste. eller?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 4 st SU

Post by Hasse63 »

Har man 4 st så för man skruva ihjäl sig och denna konstruktion. Ett grovt rör som förbinder samman insugsrören (heter nåt speciellt) och HIF6 förgasarna i nyskick tror jag mer på.

Vill man ha 4 så varför inte ta från nån motorcykel. 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: 4 st SU

Post by Erland Cox »

Det har provats förr:

Image


Mer bilder och reportage:http://www.topplocksverkstan.se/scannadeartiklar.html

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: 4 st SU

Post by J.Lundin_ »

Det är som man brukar säga: "Inget är nytt under solen", kul reportage :D
Post Reply