Amazon -70 Renovering.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Vart i garaget idag igen :O

Slipande ner tredje lagret spackel.
Fick syn på några nya ställen som behövde spackel men tänkte testa sprut spackel på dom ställena för vart knappt synliga.

Tanten började slipa ner motorhuven tills slip maskinen började strula.
Image

Jag började måtta upp var jag ska kapa i baken på den.
sen blev dt tömma tanken på bensin. inget skoj när det vart full :/
Men till slut så vart den tom och Bmwn hade full tank istället :O

Kanske inte den roligaste bilden men man ser rosten lite gran där bak :O
Image
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by granfot »

Så där ser häcken ut på min med, men det får vara tills jag har mer tid på mig. Så länge det sitter ihop så är jag nöjd. :P (Har lagt mer tid på fronten eftersom jag oroar mig mer för den än bakdelen.)

(Och riktigt så illa ser nog inte min bakdel ut, men tillräckligt för att det ska vara oroande.)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

granfot wrote:Så där ser häcken ut på min med, men det får vara tills jag har mer tid på mig. Så länge det sitter ihop så är jag nöjd. :P (Har lagt mer tid på fronten eftersom jag oroar mig mer för den än bakdelen.)

(Och riktigt så illa ser nog inte min bakdel ut, men tillräckligt för att det ska vara oroande.)
Fronten på min ser helt okej ut iallafall vad jag har sett än så länge får se när man börja riva ner allt där framme :)
inget skoj att passa in bakände, får hoppas dt går bättre en man vad man tro.
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

En fråga,
Någon som har monterat Värmepaket från en nyare bil.
Rätt sugen på ta 740ins värmepaket och montera i bilen och hoppas på lite bättre flås.
Och bättre funktion :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Hasse63 »

Räcker gott med original, som kan trimmas med en 240-fläkt om man vill. Har bättre värme i Amazon än i min förra 245a.

Hur det går till finns det tråd om... en FAQ
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Hasse63 wrote:Räcker gott med original, som kan trimmas med en 240-fläkt om man vill. Har bättre värme i Amazon än i min förra 245a.

Hur det går till finns det tråd om... en FAQ
Okej tackar jag för ska jag forska lite i :)
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Satt och kollade lite på amazon byggen/renoveringar på garaget.
Fann då min amazon hos en kille som gjorde dunder bra arbeten.

Han verkade vara rätt så känd på sidan.
buick_68 kallade han sig. (Hans profil finns kvar)
Innan han var med om en trafikolycka.

Har ni inte sett hans renoveringar så skulle jag rekommendera att kolla in dom!

R.I.P!
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Bettan »

Rexli wrote:
Image
Hur ska du göra med det här? Jag har liknande på min, jag tänker att det är ganska svårt att få till alla små böjar som finns. När man ska svetsa dit ny plåt dvs
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

Bettan wrote:
Hur ska du göra med det här? Jag har liknande på min, jag tänker att det är ganska svårt att få till alla små böjar som finns. När man ska svetsa dit ny plåt dvs
Jag har gjort så att jag fixat en bakände som är i bra skick så jag bara kapa bort den delen och svetsa dit den andra.
Smidigt och bra.
dock ska jag väl åka och hämta en ny bakände igen men ta en hel bakände med tankupphängningen också så slipper man fixa med dt :P
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Cpt Tuttle »

Rexli wrote:En fråga,
Någon som har monterat Värmepaket från en nyare bil.
Rätt sugen på ta 740ins värmepaket och montera i bilen och hoppas på lite bättre flås.
Och bättre funktion :)
Om inte cellpaketet slammat igen så ska det bli fullt tillräcklig värme i en original Amazon.
Nackdelen är att rutorna immar igen på grund av att det saknas luftutsläpp från kupén och det får du inte med att byta värmepaket.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by A-masen »

"Nackdelen är att rutorna immar igen på grund av att det saknas luftutsläpp från kupén och det får du inte med att byta värmepaket."

Det är därför man har ventilationsrutorna. Senare bilar har inga ventilationsrutor. Dom har utsläppsventiler i stället, ibland i balkar och annat i karossen.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Cpt Tuttle »

Helt korrekt, men ventilationsrutor är ett ganska primitivt system i jämförelse...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by A-masen »

För många år sedan sålde Biltema en sorts evakuerings- backventil, som den händige då skulle kunna montera på lämplig plats i sin bil. Jag vill minnas att det var ett "hus" med någon mycket lätt fjäderbelastad pingpongbolliknande backventil. Så småningom fick ju alla nya bilar inbyggda luftutsläpp, så den där Biltemaventilen föll väl ifrån. Den kanske inte höll måttet heller? Kan ju också vara ett skäl till att något upphör att saluföras.
Vill man experimentera så kom det ju ett utsläpp under bakrutan på någon Volvo 140-årgång. Det kanske går att planka?
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Rexli »

A-masen wrote:För många år sedan sålde Biltema en sorts evakuerings- backventil, som den händige då skulle kunna montera på lämplig plats i sin bil. Jag vill minnas att det var ett "hus" med någon mycket lätt fjäderbelastad pingpongbolliknande backventil. Så småningom fick ju alla nya bilar inbyggda luftutsläpp, så den där Biltemaventilen föll väl ifrån. Den kanske inte höll måttet heller? Kan ju också vara ett skäl till att något upphör att saluföras.
Vill man experimentera så kom det ju ett utsläpp under bakrutan på någon Volvo 140-årgång. Det kanske går att planka?
Okej..
Ska man titta över :)

Tänkte även se om någon har ett bra tips på hur man kan få bort målafärgen på bilen snabbt och enkelt.
Har hört lacknafta och thinner.
Men någon annan kanske ha ett bättre tips.
Då färgen klumpa sig och dumma sig :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -70 Renovering.

Post by Blomquist »

Om du skall ha plåtrent rekommenderar jag vinkelslip med stålborste istället för thinner och tjafs.
Bäst med den variant som jobbar utåt (borst i kanten). Skyddsglasögon extremt viktigt.
210 -64, 223 -68
Post Reply