Klocka

Moderatorer
Post Reply
Svensvänsven
Posts: 2
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:43 am

Klocka

Post by Svensvänsven »

Jag undrar: Fanns det en klocka som passade någonstans i instrumentbrädan som ett originaltillbehör? Går det i så fall att få tag på en sådan och vad kan den kosta? Jag saknar ofta klocka när jag är ute och kör och drar mig för att trycka dit någon ny digital magnethistoria...
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Klocka

Post by Fredrik Lofter »

Klocka fanns som standard i Volvo Amazon första modellåret 1957, men blev tillval redan modellåret efter. Dessa klockor dyker då och då upp på marknader, men jag vill nog påstå att de är ganska sällsynta (och dyra). Dessutom hade Amazonen på den här tiden 6V elsystem, varför klockan måste modifieras om den ska användas på en bil med 12V elsystem. Har för mig att de satt längst till höger på instrumentpanelen, där kurvhandtaget sedermera blev placerat.

Klocka fanns även som tillbehör 1969 och 1970, då som variant på den kardantunnelkorg i svart plast som även såldes för 140-serien. Klockan satt alltså integrerad i denna plasthistoria, precis framför växelspakens infästning i kardantunneln. Andra varianter på denna korg var en utan instrument samt en med vridbart timertidur för kupé/motorvärmare. Den sistnämnda finns på bild i tillbehörskatalogen från 1969.

:: Fredrik
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re klocka

Post by maggen »

Svensvänsven!

Jag har några volvo klockor.

Hör av dig via maggen74@yahoo.se
Post Reply