Amazon -60 Sport

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej igen.

Efter lite andra jobb (typ altan och ett förrådsbygge) så har jag äntligen fixat bromsarna.
Konstaterade att det var läckage i ena bromscylindern bak. Båda bakre bromscylindrarna byttes ut och även bromsrören på bakaxeln, känns lite tryggare.

Även mellanarmen för styrningen sågs över, klonkade i framvagnen höger sida när jag körde i gupp. Rengörning och infettning samt nya brickor.

Provkörningen gick bra, bromsarna tar perfekt och framvagnen är tyst.

Nästa projekt på bilen blir rullbälten.

Ha det bra!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

En liten höstbild på bilen innan vinterns uppdatering.

Image
Vänstra sidan skall få ny tröskel och skärmkant samt utbyte av främre tvärbalken.

Image
Sen har jag gjort iordning för att montera skivbromsar fram samt sätta dit en bakaxel från en 65:a, så att bromsarna lirar ihop.

Image
Jag ska också fixa till dessa 5,5-tums fälgar, breddade gamla fälgar. Den vita fälgen är från -57, nitad fälgbana. Har moderna KPZ-fälgar också, men dom passar ju inte in på bilen tycker jag. Med dessa fälgar kommer nog sänkfjädrarna att passa bättre än det gjorde med fuskvitside-däcken.

Image
Sen ska jag försöka att få in denna overdrivelåda typ J också. Tanken är att byta kardantunnel till en bredare tunnel så att lådan får plats. Det blir skönt att få ned varvtalet på motorn samt att dom nyare gråa mattorna passar, dom går ju att köpa. Mattorna jag har är helt söndertrasade och inget vidare att visa upp.

Blir byte till 12 volts elsystem också. Tanken är att det ska se så originallikt ut som möjligt och inga knappar eller spakar till overdriven ska synas. Problemet är väl bara startmotorn som är på 6 volt, men jag har ju flera till som ligger i gömmorna. Sedan har jag en uppsättning av polislyktor som jag skall prova på bilen. Kan ju vara bra att ha något framlyse på bilen när det blir mörkt, ljuset jag har idag räcker nästan till garageväggen.

Alla originaldetaljer sparas i kartonger så att de kan skruvas tillbaka på bilen om lusten faller på.

Hälsningar Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -60 Sport

Post by QV »

För att vara en liten besservisser men bilden visar en OD tyd D inte typ J.

De nytillverkade "grå" är samma som de svarta fast just grå. Detta borde betyda att de inte passar riktigt bra utan luftkanalen under mattan på tuneln. Prägligen blir också fel men det snyggare än de trasiga.

Har själv trasiga mattor i bilen och funderar på egen tillverkning men har aldrig gjort något sådant förut och om nu folk hugger på iden så kommer de ta några år innan detta påbörjas...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Tack Janne för svaren.
Jag får leta efter luftkanalen så mattan passar.
Lådan köpte jag igår och har inte tittat så noga, bara gjort den ren. Blev så glad att den korta kardanen följde med. Men jämför man lådan med en bild på en typ-D så ser man likheter! :oops: Tack!!!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Var ute i garaget och tittade lite noggrannare på kardan-tunnlarna och jämförde. Det var visst mer jobb än vad jag trodde att få in en nyare kardantunnel. Den nyare tunneln var betydligt bredare än den jag har på bilen. Byte från torpedväggen och till mellan stolarna krävs för att få till det. Och då måste även gaspedalen flyttas in i kupen, en ny bredare växellådsbalk behövs och nya fästen till växellådsbalken.

Det blir nog till att vänta med overdrive-lådan till senare. Blir "bara" byte av tröskel och skärmkant på vänster sida i vinter, och skivbromsar fram och en nyare bakaxel från en bil med skivbromsar fram.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Hur är det med det där egentligen? 61:ans modell finns ju i en extremt ovanlig variant
med M31:a, alltså B16 med treväxlad overdrive. Har den samma kardantunnel som 62:orna fick eller har de sin helt egna variant?
210 -64, 223 -68
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon -60 Sport

Post by Ola O »

Årsmodell 1960/61 fick den större kardantunneln för att överväxellådan skulle få plats. Just nu kommer jag inte ihåg från vilket chassinummer men min bil har den nya kardantunneln och den har 63272.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Jag har kollat lite noggrannare i bibeln, medlemsmatrikeln, och där står det att årsmodell 61, chassinummer 54400-84299 är B16-Amazoner med den nyare kardantunneln. Min bil har ett chassinummer som börjar med 44000.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Ola O wrote:Årsmodell 1960/61 fick den större kardantunneln för att överväxellådan skulle få plats. Just nu kommer jag inte ihåg från vilket chassinummer men min bil har den nya kardantunneln och den har 63272.
Ola, Har du en stående gaspedal som går ute i motorutrymmet eller en hängande som går inne i bilen?
Och har du en inbuktning i torpeden/balken precis bakom topplocket? Min bil är rak där.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon -60 Sport

Post by Ola O »

Min bil har stående gaspedal. Jag skall kolla inbukningen.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Jag kanske var lite otydlig. Jag undrade om 61:orna har en, för dem unik, mellanvariant
av kardantunnel eller om det är samma som till B18 och framåt.
210 -64, 223 -68
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon -60 Sport

Post by Ola O »

En 1960/61 har samma kardantunnel som B18 för att möjliggöra montage av överväxellåda.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej.
Har börjat demontera för rostlagning på vänster sida.

Image
Här är dörrar och framskärm demonterade. Bakdörren lossnade fint även på denna sidan.

Image
Så här ser mattorna ut, inget vidare att ha.

Image
Mattan på höger sida liknar mest ett pussel med saknade pusselbitar.

Image
Bättre ser det ut under mattorna. Det första jag gör blir till att byta den främre tvärbalken under förargolvet, som jag gjorde på andra sidan.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Har du skaffat "ny" kardantunnel?
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Jag har en tunnel från en -65:a. Men den har andra fästen för stolarna. Vi får se hur det blir.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Post Reply