Tackar!
Lite info om bilen då. Köptes 1987 av en medlem i Amazonklubben, han kom hem till mig och frågade om jag ville köpa den. Jag slog till direkt och köpte den och blev även medlem i klubben, därav det låga medlemsnumret. Bilen hade jag sett tidigare på hans tomt när man körde moppe, det var en drömbil för mig, och den blev min.
Kördes hela sommaren -87, efter besiktningen på våren, ställdes sedan av. Men som det brukar bli så kom annat mellan (andra bilar, jobb, nytt boende, familj och barn) så den har stått stilla sedan dess. Tills vi flyttade söderut och köpte ett hus med garage.
Början på flytten söderut. (2007)
När familjen var på Gärdesloppet 2010 så träffade vi Rasmus och hans otroligt fina bil och då kom det riktiga suget att göra bilen körklar. Började med bromsarna, huvudcylindern hade läckt till motorrummet med ytrost som följd och kopplingscylindern. Motorrummet gjordes rent på penselmålad färg och ytrosten slipades och lackades iordning av mig, försöker göra så mycket som möjligt själv.
Bilen hade kvar original infästningarna till framskärmarna, hittade dock två små hål som lagades.
När bromsarna var klara startade jag upp bilen, nytt 6 volts batteri införskaffades. Nötte lite på startmotorn sedan startade motorn. Då hade motorn stått still i 22 år. Dock rök det som fa...n, hela garaget fylldes av blå rök, så det blev att riva isär motorn och byta kolvringarna och slipa in ventilerna. Sedan var det bara att starta och den rök ingenting längre, dock var förgasarna helt slut.
Sedan skulle jag "bara" fixa till rost runt antennen, som hade rostat bort, och lite till...
Höger hjulhus, ett hål i framskärmsinfästningen lagades samt två hål i a-stolpen.
Så här blev främre tvärbalken efter blästring och slipning, inget är lagat. Har sett värre bilder på forumet.
Efter rostlagning av framskärmar och front blev det epoxigrundat.
Sedan spackling, slipning, grundat och lackerat.
Förgasarrenovering med byte av bussningar, fick hjälp i Söderköping, och nya packningar.
Byggde även om mina luftfilter, sitter tvättbara insatsfilter i burkarna.
Sedan blev det lite pappersjobb med försäkring, påställning och besiktningstid. Sedan provkörning ock injustering av bromsar, förgasare, lyse, elsystem osv. Rätt skön känsla jag hade när jag åkte från bilprovningen med blankt papper.
Nu gäller det att byta alla bussningar i framvagn och bakvagn, stötdämpare, fjädrar och justera in framvagnen. Även kardan och bakaxel kanske behöver en översyn men det kanske blir utbyte till annat som inte varvar ur motorn så mycket.
Även båda trösklarna och hundbenen skall bytas då någon tidigare ägare monterat dit ny plåt utanför den gamla, så där finns rost. Men det var det enda som gjorts med karossen innan mig.
Det var lite om bilen, men det finns mer att berätta.
//Jörgen