ingen rspons på halvgas och stegrande tomgång!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

ingen rspons på halvgas och stegrande tomgång!

Post by kwimmm »

Nu har jag problem och hittar inget som kan förändra. har sökt runt på forumet och försökt att fixa och pilla med olika saker utan framgång.

Problemet: När jag ligger på jämn gas rullar den på ganska bra. den hoppar till lite ibland men det är inte något som stör mig så mycket.
När jag ska iväg från stillastående så är bilen helt orkeslös och man får gasa upp, smyga, koppla, varva upp, smyga iväg och när man fått upp lite fart så kan man köra "som vanligt".
halvvägs mellan jämn fart och full gas så känns det som att man motorbromsar. kan va nått med tändningen kanske?
Vid full gas så brölar den (låter maffigt) men den ökar inte varvet så mycket.
Dessa problem är då alltså vid körning, stillastående så går den fint och varvar snabbt och med bra respons.

Det jag har försökt för att åtgärda blir en lång lista men i stora drag: Nya tänddelar överallt, saker som har suttit på sen jag köpte bilen: fördelare och tändspole. Sotat toppen+ sotningssats.
Servat med olja+filter.
Justerat om ventiler ett flertal gången för att säkerställa korrekt spel.
Justerat tändning med lampa. Står nu ca 25 grader före.
Bytt förgasare från Zenith vn36 till stromberg 175 gamla modellen och sen till den nyare modellen som sitter på nu. Inga glapp i den.


Kanske inte spelar någon roll men det sitter d-kam i bilen men innan jag satte i den så var problemen likvärdiga. vissa dagar känn det som att den går lite bättre men det kan ju bero på att man är på bättre humör och att man tolererar mer fel än annars.

Har någon tips på vad det kan vara som spökar i maskinen så skriv!! Tänker du på något utan att vara det minsta säker på att det kan göra skillnad så skriv det ändå. Måste verkligen få bilen att gå bättre för jag börjar tröttna ordentligt på den nu!!
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: ingen rspons på halvgas och stegrande tomgång!

Post by kwimmm »

Glömde såklart skriva att om jag ställer tomgången till ett behagligt varvtal (har ingen varvräknare) och sedan kör en runda så stiger tomgången och ligger uppskattningsvis på ca 1500-2000 varv!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: ingen rspons på halvgas och stegrande tomgång!

Post by granfot »

Det låter lite som mina problem jag hade, och dom var tändningsrelaterade. Dock vet jag inte riktigt vad som löste det, men kolla så fördelaren inte är glapp (eller att nockarna är ojämt slitna.), kondensatorn, stiften och tändkablarna. Jag vet att min bil gick som bäst på höga varv när tändningen var utanför skalan (mycket tidigare än vad den borde vara) och låga varv fungerade bättre när tändningen var rätt nära nollan, men då var den usel i tomgången och orkeslös på höga varv. Testa ställa tändningen lite olika och se vad du får för resultat.
Post Reply