Rover v8

Moderatorer
sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Rover v8

Inlägg av sotarn » tor okt 06, 2011 7:15 pm

Tjena :D . Har gått o funderat på att transplantera en rover8 i amman, o tycker det hade varit väldans kul om man hade kunnat behålla min m41a o långspaken. + hade oxså varit bra om man slapp kapa i torpeden så man kan återställa till originalskick. Har sökt lite här på forumet men kan inte hitta någon som har gjort denna manöver så det hade varit kanon ifall någon hade några råd att ge :mrgreen: .
Mvh Roger

Andréamazon
Inlägg: 177
Blev medlem: ons maj 19, 2010 5:58 pm

Re: Rover v8

Inlägg av Andréamazon » tor okt 06, 2011 8:10 pm

sotarn skrev:Tjena :D . Har gått o funderat på att transplantera en rover8 i amman, o tycker det hade varit väldans kul om man hade kunnat behålla min m41a o långspaken. + hade oxså varit bra om man slapp kapa i torpeden så man kan återställa till originalskick. Har sökt lite här på forumet men kan inte hitta någon som har gjort denna manöver så det hade varit kanon ifall någon hade några råd att ge :mrgreen: .
Mvh Roger
låter som en kul tanke :) kör på, borde kunna gå att lösa. ifall det skulle bli trångt vid torpeden kan det ju kanske gå att du flyttar fram hela paketet med motor o låda framåt, svetsar om en växellådsbalk och svetsa kardanen längre. fast e kanske inte så bra om motorn väger mycket, om den blir för framtung. växellådan borde ju kunna gå att svetsa om svänghjulskåpan så du kan fästa den mot v8:an

A-masen
Inlägg: 1838
Blev medlem: tor jan 12, 2006 4:55 pm
Ort: Sverige

Re: Rover v8

Inlägg av A-masen » tor okt 06, 2011 8:23 pm

Det går säkert eftersom andra har gjort det förut.
En vederhäftig och händig man har funderat på detta och berättar om det på sin sida, som visserligen handlar om båtmotorer, men motorn är det den är: http://ockelbo.plars.org/

Han summerar om tanken på Rovermotorn: Den är gammal i konstruktionen och inte så mycket att lägga möda på.

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » tor okt 06, 2011 9:04 pm

Finns det några bilder måtro på sånna byggen :? . Har läst att rover8 har samma vikt som b20n. Tack för svaren o jag tar gärna emot fler tips :wink: . Mvh sota´rn

TVR
Inlägg: 271
Blev medlem: ons jan 03, 2007 10:50 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rover v8

Inlägg av TVR » fre okt 07, 2011 6:02 am

Visst är Rovermotorn (Buick) en gammal konstruktion, ungefär som en B18 faktiskt, men så dåliga är de inte. Dock krävs ju bra glykol och annan skötsel. Engelsmännen är grymt förtjusta i dem vilket gör att det finns mängder av tillbehör och uppgraderingar. Titta t ex på de varianter som satt i TVR under 80 och 90-talet (egentligen fram tills dess att TVR tog fram sin egen motor). Så vill man ha en lätt V8 för rimliga pengar så är den inte fel.
Däremot ska man nog inte bemöda sig att lägga pengar på ett urgammalt renoveringsobjekt utan skaffa en av senare modell som är i bra skick från början.

Det "snyggaste" sättet att få till långspak med en starkare motor skulle jag tro är att använda en M400 låda från en 164. Den bör palla det högre vridmomentet skapligt vilket en M40 inte gör. Man får göra en adapter för att få ihop lådan med Rovermotorn men det går ju om man verkligen vill. Lamellen får troligen bytas eller få ett annat centrum för att passa. Långspak-locken från M40 går att montera på M400 lådan med små justeringar. Sen är det "bara" att lyfta i härligheten och göra nya motorfästen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » fre okt 07, 2011 1:17 pm

Ok då får jag kanske ta o leta upp en m400 då :) . Får klura på detta o finns det någon mer som har någon erfarenhet så får ni gärna skriva av er här :wink: . Mvh Sotarn

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » lör okt 08, 2011 7:21 pm

Tjena allesammans :mrgreen: . Hade en fundering ang Rover V8an. Behöver man modifiera framvagnen något tex förstärka balken bromsar osv osv för att få den godkännd av bilprovningen? Eller funkar original bitarna eftersom den har ungefär samma vikt som B20in :? . Ps det är 3,5l åttan jag menar :D . Sotarn

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » sön okt 09, 2011 8:14 pm

Någon som vet :roll: . Hade varit bra med info,funderar på att slå till på en motor nu i veckan :? . Mvh Sotarn

TVR
Inlägg: 271
Blev medlem: ons jan 03, 2007 10:50 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rover v8

Inlägg av TVR » mån okt 10, 2011 6:00 am

Troligen är den ok viktmässigt, det har gjorts sån byggen förr. Fast du får nog faktiskt väga (eller ta reda på vikt på annat sätt) och kolla hur tung maskinen verkligen är.
När det gäller bromsar och övrig drivlina beror det på vilken version av Rovermotorn du väljer samt vad du har för Amazon. Volvo har uppgivit maximalt vridmoment och effekt för Amazon med standard chassie som bilprovningen går efter. Då gäller skivbroms fram. Alternativt kan man få öka vridmoment med 10% och effekt med 20% jämfört med original motor (den effekt som just det fordonet är reggat med, inte vad som gäller för den starkaste versionen av modellen). Har man mer effekt och/eller vrid än något av de två alternativen måste man regga som ombyggt fordon via SFRO med byte av bromsar och drivlina.

Så kolla upp vad det är för maskin du är intresserad av och vad den har för data! Sen kan du kolla upp om bilprovningen accepterar det som bara ett motorbyte eller om det får bli via SFRO.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969

B230A
Inlägg: 62
Blev medlem: fre nov 13, 2009 11:26 pm
Ort: Strängnäs.

Re: Rover v8

Inlägg av B230A » mån okt 10, 2011 10:03 am

Du ska inte skära i framvagnsbalken om du inte vet hur du ska svetsa.. Säger inte de för att va elak, utan för att ge dig råd.
Bes. & SFRO godkänner inte alla svetsningar..
Så tar tråget i balken, kapa i tråget istället för balken.

Sen går nog inte Rovers V8 direkt på lådan, utan du får göra en adapter om du nu prompt ska ha den. Annars tycker ja att du ska köra me automat, möe skönare enligt mig hehe.

Sen läste ja i en gammal Bilsport under SFRO sidorna, att en Amazon me skivor fram får ha 150 hk. samt 195 nM. Vet inte va Rovers 8a har för vrid eller hästantal..

Annars om du vill va "ful" så kan du leta upp gamla plåtar/regbevis från en Amazon som har just en 8a i papprena, eller "utbytt motor".

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » mån okt 10, 2011 6:57 pm

Hej igen o tack för infon :D . Skall som sagt kanske kolla in en rover V8 i veckan o se ifall den håller sig inom besiktningens ramar för vad en 69a amazon får ha i maxvrid o hk. Skall ringa SFRO för att få lite xtra info. Mvh Sotarn

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » tis okt 11, 2011 3:41 pm

Hej :D . Har kollat runt lite o snackat med sfro, men det verkar va lite knepigt att få fram data om Rovers 3,5l V8.
Va mest ute efter dess vridmomentet för att kunna se om det håller sig inom gränsvärdet på en 69ans amazon. Vill helst slippa göra om den som ombyggt fordon :? . Ps den motorn jag skulle kolla på i veckan va såld :( . Tacksam för svar. Mvh Sotarn
Ps igen, finns det en rover 8 som ligger inom amazonens gränsvärden dvs 150hk 195nm?

A-masen
Inlägg: 1838
Blev medlem: tor jan 12, 2006 4:55 pm
Ort: Sverige

Re: Rover v8

Inlägg av A-masen » tis okt 11, 2011 6:14 pm

Har du kollat här? http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine
Här kan du kanske reda ut vilka årgångar och modeller som är aktuella för dig. Jag kan inte detaljer, men amerikaner och europeer mäter hästkrafter på olika sätt, med olika resultat som följd. Sådant kanske är viktigt att känna till. Sök info om SAE- och DIN-hästkrafter.

sotarn
Inlägg: 212
Blev medlem: ons jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rover v8

Inlägg av sotarn » tis okt 11, 2011 6:52 pm

Tack för tipset Masen :D . Återkommer när jag kollat på en motor jag har på gång :D . Mvh S

TVR
Inlägg: 271
Blev medlem: ons jan 03, 2007 10:50 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rover v8

Inlägg av TVR » tis okt 11, 2011 7:08 pm

Det är nog troligt att även de "klenaste" har för mycket vridmoment.

Om jag hade varit du skulle jag ha satsat på ombyggt fordon. Byt bakaxel till 1031 (från 240) och uppdatera frambromsarna till ventilerade 240 bromsar. Huvudcylinder tar man också från 240. Man får byta bultmönster i naven (och får då samtidigt samma som 1031 bakaxeln) och göra adapters för bromsoken men det är ju inte allt för svårt egentligen. Givetvis får du kolla med SFRO att de håller med mig att det räcker men det tror jag de gör.
Har du fler ändringar som skulle vara fördelaktiga att få in i regbeviset (t ex bur eller byte av styrväxel) så kan man ta med dem i samma veva.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969

Skriv svar