Velleman byggsats tändning

Moderatorer
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Velleman byggsats tändning

Post by kth544 »

Vill tvärtemot vad vad A-masen tycker,, varmt rekommendera Vellemans Transistortändning..

Har själv använt denna byggsats i en båt 2 säsonger, så jag vet av egen erfarenhet att denna tändning fungerar mkt bra.

Väljer man i mitt tycke denna utmärkta "budgettändning" utgår man lämpligtvis från nya brytarkontakter.

Visserligen används brytaren fortfarande men då endast som "triggersignal" till boxen.

Amperestyrkan som går genom brytarkontakterna är endast en liten bråkdel av vad som normalt passerar vilket ger kontakterna AVSEVÄRT längre livslängd.

Den ringa mekaniska förslitningen av fiberklacken kommer man dock inte undan..

Boxen bryter strömkretsen via transistor vilket höjer styrkan/energin från tändspolen jämfört med konventionellt brytarsystem- mao en trevligare motor på alla vis :D

Man får i princip ut samma tändenergi ur detta system jämfört med ett transistorsystem som arbetar utan brytare.

(denna sats går också att bygga till 6 volt system)

Det är hög kvalite på komponenterna, så i mitt tycke är det en väldigt prisvärd uppgradering (ca 200:-).

Man behöver också en låda att bygga in den i vilket kostar runt en 50 lapp..
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Torbo »

Fint med flere erfarnger...
Jeg har dette tenningsanlegget i min Duett 66 og i min sønns PV 60 (bygget om til 12 v -anlegg). Og det fungerer utmerket!
Image
Boksen lagde jeg av aluprofiler.
Det jeg opplevde etter to år på Duetten, var litt fusking på delbelastning/mellombelastning og da renset/slipte jeg stiftene justerte og da gikk den pent igjen. Jeg bruker mager bensinluftblanding til motoren, så da virker motoren mer følsom.
Er litt usikker på sammenhengen her...
Fiberknasten slites på normal måte...

Det er aldri fusking med stor belastning og aldri startproblemer. Det er nok mer spenning tilgjengelig ved høye turtall, som er en av fordelene. Dessuten er det lett å koble om/tilbake til standard tenning om man får mistanke om feil med boksen.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Lemmy 121 »

Intressant!! Har ni nå fler bilder på kretskort eller schema över kortet? Hade varit kul att testa att göra ett eget.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Velleman byggsats tändning

Post by QV »

Sitter ett sådant i min bil också.
Mistänker att det är den eller biltemas blå spole som krånglar... men de är bättre än original

http://www.vellemanprojects.eu/download ... _k2543.pdf

Har en Ignitor på väg som ersättare

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Lemmy 121 »

Där var det ju schema och allting! Tackar QV.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Velleman byggsats tändning

Post by kombikummu »

har haft 2st sådana vellemantändgrunkor. Hade en i min 140, och det funkade bra några månader tills dess, en morgon: -stendött. Jag kopplade (efter mycket huvudbry) då om till kondensatorn och allt funkade igen. Gjorde ett nytt försök på amazonen. Tänkte att jag nog bara haft osis med nämnda pryl, eller att jag varit klantig med lödkolven eller så. Ett par månader senare var det samma visa, dock gick det snabbare att åtgärda felet denna gång.
Min dom är att dessa grejjor inte har en helt tillförlitlig konstruktion. Någon av komponent har uppenbarligen pajjat efter en viss tids användning. ( VILKEN komponent skulle ju vara kul att veta om den skulle kunna gå att ersätta med någon bättre dimensionerad!)
Det kändes som om motorn gick bra med den här kretsen, men jag skulle inte åka en meter utan en frisk kondensator i beredskap.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Velleman byggsats tändning

Post by QV »

Det låter som om du sätter en peng på att det är Wellenamn som stökar för mig och inte biltemas blå spole.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Velleman byggsats tändning

Post by OddSverre »

@Torbo: Noe nsom selger disse byggesettene i Norge? Og hva er evt. prisen?
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Velleman byggsats tändning

Post by QV »

skriv "velleman k2543 site:no" i goggle så får du allernativ.

bland annat http://www.discoworld.no/product_info.p ... s_id=10796

Janne

site:no gör att du bara får svar från sidor med .no i slutet
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Velleman byggsats tändning

Post by OddSverre »

Takker Janne.
Man lærer seg stadig noe nytt.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Torbo »

Jeg kjøpte dem hos http://www.elektrokit.se i sverige. Fant ut at det ikke må være for trangt i boksen som jeg monterte dem i... DEt flyr nok noen spenninger inni der på mer enn 12 volt?

Og med denne trenger man ikke sterker coli, da tennspenningen ikke synker særlig ved høye turtall, som ved stiftetenning....

Jeg har også de gamle kondensatorene med, men har ikke hatt brukt for dem hittil....
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Velleman byggsats tändning

Post by OddSverre »

Takker Torbo.

Det er et stykke fram før jeg kan montere tenning, men synes det er veldig greit å ha løsningene klare.
Dette ser da ut til å være et greit alternativ inntil man får råd til 123Ignition.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Velleman byggsats tändning

Post by olman »

Tycker nog det här är mer prisvärt då för 380:- ink frakt
Provat Welleman jag med ..Ligger på hyllan nu .
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Amazon-el ... 2176792789
22134 VF
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Velleman byggsats tändning

Post by OddSverre »

Har snust litt på den også.
Kommer nok til å prøve den, men bestiller direkte fra BCC.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
kth544
Posts: 29
Joined: Wed Nov 17, 2010 6:07 pm

Re: Velleman byggsats tändning

Post by kth544 »

Något som effektivt dödar en "box" är Värme, Velleman tändningen tål Max 4 Ampere.

EX / Lågohmiga tändspolar utan förkopplingsmotstånd förkortar livslängden avsevärt.

Ngt som den inte heller tycker om är när strömmen flödar genom boxen vid tändning på,, Utan att motorn går.
Boxen har ingen skyddsfunktion för det & gör att det blir värmeutveckling.

Detta gäller även "vanliga" brytarsystem, efter en längre tid kan T-Spole explodera.
Har sett en sådan tändspole , ingen vacker syn !

Motståndet/resistans genom spole & Ev motstånd bör vara minst 3,5 ohm..

Mät över plus & minus terminal på T-spolen med universalinstrument - får ni lägre än 3,5 ohm måste ett förkopplingsmotstånd läggas till för att box skall överleva i längden.
Post Reply