Velleman byggsats tändning

Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Weber_b20 »

Hasse63 wrote: :wink:
Jo, jag såg det jag också.... Meca säljer fortfarande 137 modulen till volvo 240 och många saabar...

Troligtvis för att 139 och 137 har likadana funktioner, och det därför inte behövs 2st i sortimentet? Tyvärr fungerar inte mekonomens hemsida speciellt bra tillsammnas med mitt google chrome, så jag kan inte kolla vad dom säljer för nåt....
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Weber_b20 »

J.Lundin_ wrote:Det är infästningen av koppen och koppens utseende som är intressant.
Bilder kommer på det under dagen, först ska det drickas kaffe...
En passande tändmodul hittar man på Biltema för det fascila priset av 199Kr, original tändmodul går ju inte att köpa, det är alldeles för dyrt
Nej, Tändmodul hämtar man GRATIS på skroten samtidigt som man snyltar på deras kaffe och bullar... :lol:
Brukar kompletteras med diverse kontaktstycke som man kan använda vid bygge av egna elsystem och liknande!

jag har aldrig betalat för sådanna skitgrejer som tändmoduler. Kanske därför man har har så mycket skrot i hyllorna?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Weber_b20 »

Fick lite tid över medans pizza degen står och jäser :wink:

Orkade inte redigera bilderna...
Image
Image
Image
Image

Ursäkta stöket i bakgrunden! Jag har inte hunnit städa undan efter helgen än...
Trattarna som syns i bakgrunden gjuts upp nu i helgen, och ska sitta på mina nya spjällhus! Spjällhusen mäter 57mm invändigt :twisted:

Duger bilderna? På var sida om om koppen ska det sedan sitta spårringar.
Plattan som hallgivarn ligger an mot, sitter skruvad i huset... Antagligen kan och måste man sänka den den en aning för att det ska få plats i fördelaren? B20 fördelaren är lite kort jämfört med B23...
Orginal prylarna är dessutom inchimsade med diverse brickor och jävelskap.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Velleman byggsats tändning

Post by gudu »

Hur skiljer sig denna som olman tipsade om i en liknande tråd? Visst är det också en transistortändning som ersätter brytare och kondensator? Själva tändkurvan sköts väl av vikter och undertrycket?

" Kör med den själv.. 380:- ink frakt ..
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0692791540
"
Last edited by gudu on Tue Nov 01, 2011 7:56 am, edited 1 time in total.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Velleman byggsats tändning

Post by J.Lundin_ »

Om ett rörigt skrivbord eller bänk tyder på ett rörligt intellekt, vad tyder då ett städad dito på.... :D

Bilderna duger gott, det som låser och positionerar koppen är således spår i axeln samt två låsringar

Jodå, både tändmoduler och tillhörande kontaktstycken är sådant som brukade slinka med då man gick på skroten förr om åren. Priset på tändmoduler skiljer ju som bekant, Biltema 199:-, mekonomen å sin sida verkar ta minst 600kr för dessa och frågan är om det är någon större skillnad i kvalité?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Stoffe »

Hej

Hur stor är prestandavinsten att köra med läsgaffel (hallgivare) med tändmodul jämfört med att behålla brytaren och använda transistortändning? Har man en fräsh brytarspets så borde det inte vara någon större skillnad alls egentligen? Man slipper en utav flera mekaniska delar i tändsystemet förstås. Kraften i gnistan borde vara likvärdig?

Eftersom det är så enkelt att konvertera till transistortändning jämfört med hallgivare som är lite mer jobb så rekomenderar jag transistor i första hand. Nästa steg är fördelarfri tändning, t ex EDIS eller andra system som går att hitta på skroten från diverse nyare bilar. Själv tycker jag att EDIS räcker gott och väl till de allra flesta. Sen om det är svårare att bygga om en fördelare för hallgivare eller att montera att triggerhjul på vevaxeln med ett triggergivarfäste bultat i motorblocket låter jag vara osagt. (Det finns färdiga triggerhjul med remskiva att köpa till B20, googla på B20 Underdrive Pulley with EDIS Adapter)

För övrigt finns en elhärva till hallgivarkonceptet som är mycket lätt att ta ur från T3 folkabuss som även den har exakt samma tändmodul, då får man + - i ena ändan och färdiga kablar till tändspole och givare i andra.

Ett tips för den som vill leta efter en tändmodul på skroten osv.. http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm en lista över kompatibla moduler och vilka bilar de sitter på.

Jag håller med J.Lundins inlägg helt, 200 kr eller 600+ kr för kanske till och med exakt samma modul tillverkad i samma fabrik? Jag hade oxå valt det billigare alternativt en begagnad.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Velleman byggsats tändning

Post by Weber_b20 »

Jag har aldrig provat på transistor tändning, så kan inte säga exakt vad fördelarna/nackdelar vs hallgivare faktiskt är.....
Naturligtvis, som du säger så slipper man brytarspetsen vilket borde vara ett tillräckligt bra argument för hallgivare :wink:

Jag vill faktiskt ändå rekomendera ett ignitorkit i första hand! Det är helt enkelt skitenkel montering (om man inte gör som jag och råkar beställa ett kit för 085 fördelare och ska montera det i gamla "järnhuset" För det passar inte...)
Vad kan ett dylikt kit kosta? 5hundring ca? Ska gå att montera med orginal t-spole (fast jag köpte en ny "flamethrover" spole till mitt kit)
Elkopplingen blir 1st tändplus och minus till spole, och sen är det klart.

Minst lika enkel inkoppling som ett transistorsystem, men troligtvis flera gånger pålitligare :D (Även om det nu råkar kosta lite mer)

Angående det här med att plocka tändmoduler på skroten? Efter en praktikplats anordnad av ams så har jag numera lärt känna dom båda ägarna på lokala skrotgården! Därav jag sa att man passar på att "snylta" lite kaffe när man ändå plocka på sig lite "bra att ha" prytlar, som ex tändmoduler :wink:
Som av en händelse "råkar" det även försvinna lite amazon grejer ibland... Exempelvis en nästan felfri instrumentbräda!!!! Kromlisterna runt framrutan kanske också råka försvinna bäst vad det är :lol:
Post Reply