weber 36 gasar av sig själv

Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

weber 36 gasar av sig själv

Post by sunkmaster »

nu har min förgasare börjat bete sig knasigt. efter att man kört en stund så när man frikopplar och ställer sig vid ett rödljus så har man helt plötsligt 4000varv på tomgång, gasar jag till lite snabbt så sjunker det men så fort vid minsta lilla rörelse på gasen så gör den samma sak igen. det e som om man nästan hade farthållare =). min tanke va att fjäderna va dålig så att spjället inte gick tillbaka ordentligt men jag stannade för att dra tillbaka spjället men det gick inte utan jag fick gasa till snabbt för att det skulle sjunka.

nån som vet varför den gör som den gör? hjälp uppskattas

mvh
Fredrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: weber 36 gasar av sig själv

Post by Hasse63 »

Har själv inte varit med om det men något kärvar... massor.
olja/fetta in spjällaxlara och kuggarna under kåpan och kolla även upp länkaget ner till gaspedalen innan något otrevligt händer, ev en extra fjäder som drar tillbaka.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: weber 36 gasar av sig själv

Post by sunkmaster »

det finns inget länkage på denna utan det e vajer. men ska försöka se om det går att fixa till fjädern som sitter precis vid förgasaren. jag har känt lite på spjällaxlarna och det kändes som att det va lite glapp i dem. kan det vara därför den gör som den gör? men känns isåfall att det borde bli så hela tiden då eller?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: weber 36 gasar av sig själv

Post by Hasse63 »

Kan vara därför de fastnar ibland (glappet) Att det inte händer hela tiden kan bero på att allt vibrerar mer eller mindre och att du gasar olika och att det inte finns något som gör att det går lättare.

Jag har då tagit för vana att smörja allt som rör sig då och då. Är det lite glapp i spjällaxlarna och man smörjer så borde oljan sugas in där, och göra att det går lättare och att det inte slits lika fort.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: weber 36 gasar av sig själv

Post by sunkmaster »

ja jag får nog göra en sån koll. i värsta fall får man väl lämna in och brotscha (stavning) om dem.
Post Reply