65 cab och 66 kombi
Posted: Sat Oct 15, 2011 9:44 pm
Jag får presentera mitt projekt som jag tänkt ha som (sommar)andrabil då halvnya "julgranar" mest verkar vilja ha dyra reparationer. Det är lite kustom över den men jag strävar åt originalhållet så lägger in i den avdelningen.
Det är en herrgårdsvagn (som ni ser) från 66 som jag införskaffade för ett år sedan. Den var på något vis besiktigad och gick att köra hem, men sedan var det stopp i motorn och jag fick börja skruva i garaget istället för rullande renovering. Till slut efter några intensiva semesterveckor fick jag blankt papper i somras. Hurra!
Det verkar varit en eller två som renoverat före mig, men om bilen blivit körd efter det är tveksamt.
Det som gjorts före mig är:
En del rostlagning av varierande kvalitet.
Nya skärmar och front.
Satt in en Typ-D överväxel.
Sågat in en nyare kyl.
Satt i en trimmad B20 med tillhörande resonansavgasrör.
Renoverat framvagnen.
Monterat en front och relativt nya skärmar verkar det som.
Svetsat igen listhålen på sidorna och i huven. Detta är kass då plåten slagit sig med massa spackel som följd. Jag vet inte hur jag ska återställa detta.
Satt dit fordfälgar.
Det jag gjort är:
Bytt ut den trasiga trimmade b20 mot en b18 jag hade stående.
Trasslat med förgasare vilket nu resulterat i en renoverad SU HIF6.
Svetsat igen efter den insatta kylen och dess expansionskärl och satt in en amazonkyl med expansionskärl (de ersatte tydligen de äldre enligt reservdelsboken)
Renoverat värmeventil.- VW affären i Halland hade gummi som verkar fungera finfint.
Rostlagat bakryggstödsinfästningarna i hjulhuset
Justerat och skruvat fast mekanik, beslag och lister i dörrar och luckor.
Lagat tutmekanismen.
Bytt de stora gummina i bakaxelinfästningen.
Servat, bytt oljor och tänddelar.
Monterat plastinnerskärmar fram och stänkskydd vid alla hjul. (Förstår inte hur man kan köra, eller bygga bilar, utan innerskärmar fram, en vända på grusvägen och det var fullt av grus i alla vrår.)
Diverse pyssel med reglage, ledningar, mattor och annat smått.
Det som är kvar är bland annat:
Fjädrar stötdämpare och övriga bussningar i bakvagnen.
Knutkors och lager i kardan.
Bälten bak.
Nackstöd.
Få tyst på resonanserna i avgassystemet!
Handbromsvarningslampa då jag har skaffat mig ovanan att glömma denna.
Installera bromsservo.
Renovera styrsnäckan.
Fixa en ordentlig överväxelspak, nu sitter en liten brytare på platsen.
Jag har dubbla SUHIFfar liggande men vet ej om jag skall sätta i dem.
och någon gång kanske ordentlig lack och ny innerklädsel.
Det får ta sin tid, när det väl rullar brukar det göra det, bara den fungerar och det är skoj. Jag har i varje fall fått smak för Amazoner, detta är min första.
Mvh
Gustaf
Det är en herrgårdsvagn (som ni ser) från 66 som jag införskaffade för ett år sedan. Den var på något vis besiktigad och gick att köra hem, men sedan var det stopp i motorn och jag fick börja skruva i garaget istället för rullande renovering. Till slut efter några intensiva semesterveckor fick jag blankt papper i somras. Hurra!
Det verkar varit en eller två som renoverat före mig, men om bilen blivit körd efter det är tveksamt.
Det som gjorts före mig är:
En del rostlagning av varierande kvalitet.
Nya skärmar och front.
Satt in en Typ-D överväxel.
Sågat in en nyare kyl.
Satt i en trimmad B20 med tillhörande resonansavgasrör.
Renoverat framvagnen.
Monterat en front och relativt nya skärmar verkar det som.
Svetsat igen listhålen på sidorna och i huven. Detta är kass då plåten slagit sig med massa spackel som följd. Jag vet inte hur jag ska återställa detta.
Satt dit fordfälgar.
Det jag gjort är:
Bytt ut den trasiga trimmade b20 mot en b18 jag hade stående.
Trasslat med förgasare vilket nu resulterat i en renoverad SU HIF6.
Svetsat igen efter den insatta kylen och dess expansionskärl och satt in en amazonkyl med expansionskärl (de ersatte tydligen de äldre enligt reservdelsboken)
Renoverat värmeventil.- VW affären i Halland hade gummi som verkar fungera finfint.
Rostlagat bakryggstödsinfästningarna i hjulhuset
Justerat och skruvat fast mekanik, beslag och lister i dörrar och luckor.
Lagat tutmekanismen.
Bytt de stora gummina i bakaxelinfästningen.
Servat, bytt oljor och tänddelar.
Monterat plastinnerskärmar fram och stänkskydd vid alla hjul. (Förstår inte hur man kan köra, eller bygga bilar, utan innerskärmar fram, en vända på grusvägen och det var fullt av grus i alla vrår.)
Diverse pyssel med reglage, ledningar, mattor och annat smått.
Det som är kvar är bland annat:
Fjädrar stötdämpare och övriga bussningar i bakvagnen.
Knutkors och lager i kardan.
Bälten bak.
Nackstöd.
Få tyst på resonanserna i avgassystemet!
Handbromsvarningslampa då jag har skaffat mig ovanan att glömma denna.
Installera bromsservo.
Renovera styrsnäckan.
Fixa en ordentlig överväxelspak, nu sitter en liten brytare på platsen.
Jag har dubbla SUHIFfar liggande men vet ej om jag skall sätta i dem.
och någon gång kanske ordentlig lack och ny innerklädsel.
Det får ta sin tid, när det väl rullar brukar det göra det, bara den fungerar och det är skoj. Jag har i varje fall fått smak för Amazoner, detta är min första.
Mvh
Gustaf