B20 trim, snabba svar tack

Moderatorer
Post Reply
dekspjuth
Posts: 2
Joined: Wed Oct 26, 2011 11:04 am

B20 trim, snabba svar tack

Post by dekspjuth »

Tjenare, har lite funderingar på att trimma b20in

Blir iaf weber 45or, extraktorrör, 2,5" avgassystem,

Det jag funderar över är vilken kam skulle ni rekommendera? R-kammen är ju bra, men känns lite stenålders.
blir att köra gata med den, men som "lekbil" om man säger så.

Bör man köra med smidda stakar osv?

Och är det värt att borra? och isåfall hur mycket? och vilka kolvar ska man köra på då? / pris på kolvar osv

och någon som vet på ett ungefär vad man kan få ut med den setupen ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by Hasse63 »

Välkommen till Amazonforumet :!:

Försöker mig på ett snabbt svar...

http://www.tgmotor.com/ och http://www.timosmotor.com/ har kamaxlar som är inte är "stenålders" dom kan också tipsa om dina frågor, KG likaså

Borra bör du göra om loppen är slitna och för att du ska få glädje av din gatmotor en längre tid. hur mycket... vissa kommer nog skriva "borra till B21" och det funkar nog men det beror på din plånbok också och dina mål, kan bli hur dyrt som helst.

Hur mycket kan ingen gissa då det är för många :?: i setupen.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by luddig kaninfot »

Vad skall du ha för topp,att bara plana orginaltoppen funkar nog inte speciellt bra med 45 or och vassare kam,annars är det bra med 2,5 tums och extractor fast orginal grenröret hänger med ganska bra
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by Erland Cox »

R kam är nog inte dum på en gatmotor med dubbla 45:or. H3 kammar och andra vassare är sega under 3000 varv ochman får upp över 5000 varv för att det ska hända något.
Jag har gjort iordning en B20 med R kam till min ena 142:a. Jag har honat blocket och kör med begagnade originalkolvar med nya ringar och lager i bottendelen.
Blocket har jag planat så att kolvarna går jäms med kanten, 0,6mm blev det. Jag använder en B18 topp med 44-36 ventiler som är portad och plastad, även insuget är ändrat med plast.
R kammen lyfter bara 10,3mm på ventilen så det behövs ingen stor kanal. Min motsvarar ett 33mm runt hål på minsta stället. Det blir Weber 45:or med 40mm:s halsringar och Timos steg 1 grenrör med 2,5" avgassystem.
Kammen är förställd 4 grader med en offset kil så eden har max lyft vid 98 grader eter TDC på insug.
R kammen har 242 grader vid 1,27mm:s lyftarlyft och 102 graders lobseparation så den ger bra mellanregistereffekt men tappar på topp. Då krävs mer lobseparation, 104 till 106 grader och ingen förställning.
Med standard drevning i växellådan blir stegen mellan växlarna ganska stora och det krävs ett brett register mer än toppeffekt. Med lite tur får jag i motorn i helgen och kan återkomma om hur den fungerar.
Vassa kammar kräver större förgasare än 45:or för att det ska bli nån toppeffekt. Resultatet blir att den blir seg på låga varv och strypt på höga så detta är ett försök att få riktigt bra respons utan att varva över 6500 varv.
Den 6 bultade B20 har 2mm breda ringar så man ska definitivt hålla sig under 7000 varv med såna kolvar. Den 8 bultade modellen har 1,75mm:s ringar och dom klarar 7500 varv.

Erland
dekspjuth
Posts: 2
Joined: Wed Oct 26, 2011 11:04 am

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by dekspjuth »

Hade givetvis tänkt 8 bultad vev, får tag i borrning för 800kr, så det är ingen summa alls,

Toppen tänkte jag mig portad och planad, och sen 44/38 ventiler?

Kammen behöver inte dra på så låga varv då det blir en busbil!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by Erland Cox »

Vilken kam du ska välja beror på förgasar eller spjällhusstorlek, bakaxelutväxling och stegningen i lådan.
H3 är inte lönt till 45:or, krävs minst 48:or. Mer kam än H3 funkar inte med originallåda och 4.11:1 i bakaxeln.
Visst fungerar en vassare kam men bilen blir inte snabbare, snarare tvärt om.

Erland
ama66
Posts: 2
Joined: Sat Sep 18, 2010 12:12 am

Re: B20 trim, snabba svar tack

Post by ama66 »

Hej!
Jag åker med en TG 863 kam i min gatmotor fungerar kanonbra både till bruks och bus.
http://www.garaget.org/?car=191278

mvh micke
Post Reply