m40=b21 hjälp!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
torstengren
Posts: 4
Joined: Fri Oct 28, 2011 5:30 pm

m40=b21 hjälp!

Post by torstengren »

tjena! tänkte fråga om b20ins sprängkåpa med m40 passar på b21ans motor ? tänkte stoppa i en b21 i duetten för att b20in skurit.. :)
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: m40=b21 hjälp!

Post by Ragge »

ja kåpan "passar" ju på motorn , MEN blir vriden så växelspaken pekar åt skogen fel . problemet är att b 21,an lutar och därmed måste kåpan "vridas"åt andra hållet för att få växellådan rak . så om du känner någon som kan svetsa i gjuten aluminium , kan man kapa isär kåpan och vrida till rätt läge och sedan svetsa ihopa .
torstengren
Posts: 4
Joined: Fri Oct 28, 2011 5:30 pm

Re: m40=b21 hjälp!

Post by torstengren »

Ragge wrote:ja kåpan "passar" ju på motorn , MEN blir vriden så växelspaken pekar åt skogen fel . problemet är att b 21,an lutar och därmed måste kåpan "vridas"åt andra hållet för att få växellådan rak . så om du känner någon som kan svetsa i gjuten aluminium , kan man kapa isär kåpan och vrida till rätt läge och sedan svetsa ihopa .
okej.men jag tänkte rakställa motorn så blir spaken bra då ? men koppling och allt passar ?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: m40=b21 hjälp!

Post by Ragge »

njaee, det kan tänkas att du får skifta lamellen , det är finare splines på b21 kopplingen eller om det kom på nån speciell årsmod ... minns inte , men säkert annan här som vet det ...
torstengren
Posts: 4
Joined: Fri Oct 28, 2011 5:30 pm

Re: m40=b21 hjälp!

Post by torstengren »

Ragge wrote:njaee, det kan tänkas att du får skifta lamellen , det är finare splines på b21 kopplingen eller om det kom på nån speciell årsmod ... minns inte , men säkert annan här som vet det ...
okej.måste kolla upp hur det är på b21 koppling.men inga problem annars att stoppa ner en sådan i en duett tror du ?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: m40=b21 hjälp!

Post by TVR »

Du får byta centrum i lamellen eller försöka få ta på en speciallamell. Kolla med t ex KGtrim.
Är det en förgasar motor du ska montera? Rakställer du motorn så kommer förgasaren att luta helt annorlunda än den är tänkt att göra. Du lär nog få göra om insuget. Fast det kan du antagligen behöva göra ändå för att få plats i Duetten...

Bilprovningen lär ha synpunkter de också. Du får ha koll på max effekt/vridmoment och vad som är tillåtet. Håller du dig inom gränserna blir det regbesiktning för motorbyte. Går du över så är det ombyggt fordon via SFRO som gäller.


Jag hade satsat på en B18/B20 istället för B21 men det är ju upp till en själv att bestämma.... :)
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
torstengren
Posts: 4
Joined: Fri Oct 28, 2011 5:30 pm

Re: m40=b21 hjälp!

Post by torstengren »

TVR wrote:Du får byta centrum i lamellen eller försöka få ta på en speciallamell. Kolla med t ex KGtrim.
Är det en förgasar motor du ska montera? Rakställer du motorn så kommer förgasaren att luta helt annorlunda än den är tänkt att göra. Du lär nog få göra om insuget. Fast det kan du antagligen behöva göra ändå för att få plats i Duetten...

Bilprovningen lär ha synpunkter de också. Du får ha koll på max effekt/vridmoment och vad som är tillåtet. Håller du dig inom gränserna blir det regbesiktning för motorbyte. Går du över så är det ombyggt fordon via SFRO som gäller.


Jag hade satsat på en B18/B20 istället för B21 men det är ju upp till en själv att bestämma.... :)
det blir att satsa på en b18/b20 för att kom på att förgasaren lär ta i bromsservon.har bromsservo från en 140 och 140 framvagn
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: m40=b21 hjälp!

Post by QV »

Det finns svep mellan B21 till M40 på marknaden.
De är int specielt vanliga.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: m40=b21 hjälp!

Post by Kalle »

1975 240:n introduceras, fanns med B21 (lutande) eller B20 (rak), båda monterade mot M40/41 låda.
1976 Ny växellåda M46 men fortfarande B20 (rak) och B21 (lutande).
1977 B20:n försvinner ersätts av B19 (lutande).
Så vill du ha lutande B21 mot M40 använd -75:ans kopplingkåpa.
Vill du ha en normalt monterad B20 mot M46/M47 så använd -76:ans kopplingskåpa, den är inte så vanlig.
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply