Overdrive? amazon 1966

Moderatorer
Post Reply
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Overdrive? amazon 1966

Post by knilsknilsson »

Hej, jag är nybliven ägare till en Amazon 13134 vf 1966.
Jag har ett konstigt dilemma.
Det är så att jag har tändningslåset på rattstången och rattlås också. Men detta fanns väl inte 1966.
Bakom täckbrickan på panelen sitter det en stor metallklump med massa sladdar till, det går även en grov "spiralslang"
som går direkt till tändspolen.
Kan det vara så att man bytt tändningslås?

Nu till mitt andra problem. När jag hade bilen uppe på lift härom dagen såg jag att det sitter vad jag tror är en överväxel.
Jag har ett relä i motorrummet som det står "overdrive" på som är inkopplat en svart sladd till som går ner mot växellådan.
Nu till det konstiga, jag har ingen spak, indikeringslampa eller möjlighet att koppla in överväxeln med inne i kupén.
växellådan är m40 motorn är b18 förgasaren är enkel stormberg. Chassi-nummret är 193365. bilens första tarfikdatum är i 27 juli 1966.

Hur ser man om det är en b18 a eller d. på motorblocket står det bara b18.

Image

Image

Image

Image

Image
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by A-masen »

Ja, man har bytt, egentligen kompletterat till rattlås. Det var ett eftermarknadstillbehör från början som man köpte och monterade. Senare blev det standard i Amazon. Man behöll den gamla "låsklumpen" och kopplade vidare till rattlåset.
Om du kollar på transmissionstrådarna här, så finns det flera bilder på OD. Bara att jämföra. Men du kan ju också ta en egen bild och lägga in här. Du får garanterat svar. OD manövreras elektriskt med en omkopplare. I original på Amazon med en spak under ratten på höger sida. I eftermontage då man har tagit OD:n från någon 140 eller 240, så sitter omkopplaren ofta i växelspaken. (Kortspak).
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by knilsknilsson »

Här kommer en bild och vad jag kan se är det ingen overdrive :(
Har fått svar på ett annat forum att reläet är till backlyset.
Tändningslåset är troligtvis en komplettering man gjort efteråt du den gamla tändningen sitter kvar.
Image

Uploaded with ImageShack.us
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by sotarn »

Ja tyvärr det ser inte ut som om där e någon overdrive. Ser inte till overdrive enheten någonstans iaf. Beklagar :( .
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by B230A »

A-masen wrote:Ja, man har bytt, egentligen kompletterat till rattlås. Det var ett eftermarknadstillbehör från början som man köpte och monterade. Senare blev det standard i Amazon. Man behöll den gamla "låsklumpen" och kopplade vidare till rattlåset.
Så tändningsnyckeln ska inte sitta på rattstången 1966 ? Min far hade de på sin gamla 66a, å ja har de på min nuvarande 66a.. Antar att vi båda hade de där eftermarknadstillbehöret ?
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by knilsknilsson »

nej någon overdrive är det inte men jag är nöjd ändå med att ha fått tag i en fin Amazon
Ja det verkar som det är eftermarkndastillbehör
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Overdrive? amazon 1966

Post by Amazingzon »

Tändninglås på rattstången blev standard 1969... kanske? :mrgreen:
Post Reply