Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Moderatorer
Post Reply
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by saabvol »

Hej

Efter att Amazonen stått still i ett par veckor ute. Så fungerar inte blikers, när man blinkar lyser amperlampan. Oljetryck, amp fungerar inte och ej heller vindrutetorkare och fläkt. Kan det vara jordfel?

Mvh

Mikael
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by knilsknilsson »

troligtvis jordfel kolla alla jordpunkter och jordflätans fäste i karossen. jag hade samma problem med att bla blinkersen inte fungerade det var jordflätan som hade dålig kontakt i karossen.
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by John »

Jag hade liknade problem på min då var det den understa säkringen som inte hade riktig kontakt men sprayade på oxide cleaner och snurra de säkringen så funkade det igen :D
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by QV »

Dit problem är OXID

Den sitter troligtvis i säkringsdosan och det är strömvägen runt den korta 25 amperesäkringen som du behöver åtgärda.

Det är inte bara mellan bleck och säkring som oxiden sitter utan även mellan blecken "i säkringsdosan"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by saabvol »

Hej

Tack för alla svaren, det "25" som ställde till det. Sprayde på 2-56 eller vad nu 5-56 mindre kända elektronikrengöringsspay heter.
Ruckade på bläcken i dosan och efter en kort stund fungerade den. Såg i annan tråd att en del tar i sär dosorna. Var får man tag på mässings nit när man ska sätta ihop dosan igen.

Mvh

Mikael
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by QV »

även skruv och mutter fungerar om man inte hittar några nitar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Blinkers, fläkt, vindrutetorkare fungerar inte

Post by soulbrother »

Bästa tipset: Köp en ny säkringsdosa och spraya den med WD 40 eller liknande vid montering. Då har du 10 problemfria år (minst) framför dig. Klart värt ett par hundralappar. Finns på en av de större Amazondelsföretagen.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Post Reply