b20 går dåligt

Moderatorer
Post Reply
ezh117
Posts: 3
Joined: Fri Nov 04, 2011 7:14 pm

b20 går dåligt

Post by ezh117 »

hej.
min b20 går kast, när man kör så går den bara på två cylindrar. Alla cylindrar går om man kör dem var för sig, men de vill inte gå tillsammans. Fattar inte vrf, så undrar om någon annan gör det.
För övrigt så tror jag det är en k-kam i den, och enkel su-förgasare, om det hjälper.
Tacksam för svar.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20 går dåligt

Post by A-masen »

Sitter tändkablarna rätt? Tändföljd 1 3 4 2. Rotorn snurrar moturs.
ezh117
Posts: 3
Joined: Fri Nov 04, 2011 7:14 pm

Re: b20 går dåligt

Post by ezh117 »

ja de sitter rätt, kan förgasaren Göra så att bara två cylindrar går?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20 går dåligt

Post by A-masen »

Knappast om du bara har en förgasare.
Har du lyft på ventilkåpan och kollat så att allt är rätt där?
ezh117
Posts: 3
Joined: Fri Nov 04, 2011 7:14 pm

Re: b20 går dåligt

Post by ezh117 »

Ja det verkar vara bra där, har ställt ventilspelet till o,40-0,45 mm
så här är det: om jag köra med alla tändkablar i så går bara 3an och 4an, om jag drar ut 3ans och 4ans kablar så går den på 1an och 2an, men är svårstartad.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: b20 går dåligt

Post by amazonisten »

Du verkar ha samma bekymmer som jag (se tråd; b20 går Xtremt illa). Kom felet plötsligt? Hur menar du att alla cylindrar går var för sig men inte tillsammans? En god vän till mig hjälpte mig tänka och sa att dessa gamla motorer är inte så kompliserade. Om man har komp, gnista och bensin ska dom iaf starta. Har ju dock inte löst mitt problem men ändå...

Om du vet att du har gnista är nästa steg att kolla så motorn tänder vid rätt tidpunkt. Gör det genom att "nolla" motorn. Om du vrider vevaxeln tills du ser att fyrans ventiler väger och du har ettans kolv i topp ska nollmarkeringen på remskivan(på vevaxeln) vara mitt för markeringen på kamkåpan. Om du då lyfter på fördelarlocket ska rotorn peka på markeringen som finns på fördelaren. Om inte är något galet. Kamdrevet är orginal i fiber och kan gå sönder exempelvis.

Om det stämmer, får du fram soppa?
Amazon drar ifrån
Post Reply