Page 1 of 1

Olika framruta?

Posted: Mon Nov 14, 2011 9:33 pm
by Antoan
Hej! Behöver lite hjälp från experterna!
Har fått tag i en framruta till min 69:a som jag ska hämta i Stockholm nu till helgen.(Bor i Göteborg)
Men så igår läste farsan i någon "bra o ha" bok att nytt till 69:e års modells produktion var en ny framruta.
Min fråga är då först och främst, stämmer det? Vidare; har dom olika mått och passform i så fall eller vad skiljer?

Är inte säker men jag tror killen jag prata med sa att den va gjord till en 65:a eller 67:a kanske.
Så hade vart bra och veta innan helgen så jag slipper släpa med mig den hem i onödan om jag kanske kan häva köpet om det skulle behövas.
Tack för hjälpen!
Mvh
Anton

EDIT: Läste nu i reservdelskatalogen och där är det delvis samma art nr till både B16, B18 o B20 men det fanns ju fler alternativ till dom 2 senare, men hur som helst lär väl passformen vara den samma oavsett årsmodell om jag inte är helt ute och cyklar?

Re: Olika framruta?

Posted: Mon Nov 14, 2011 10:13 pm
by 123GT
Hej,
Jag räknar mig inte till experterna :) men sticker gärna ut hakan ändå ! :lol:
Kan den nya rutan 1969 ha något att göra med ändrad "toning" av framrutan eller att "solskyddsbandet" = toningen i ovankanten av rutan försvann (kostnads besparing) !?!?!? Vi får se vad experterna svarar ! :D

Läste precis (efter att jag hade skrivit av mig) om 1969 års mod (se nedan) på http://www.volvoamazonpictures.se/model ... deller.php

•Ny vindruta av "high impact" typ
•Gröntonad framruta (671889-4) och framruta med gröntonad överkant (671890-2) finns som tillval till P 130

....undrar vilken variant på ruta det är du skall hämta !? Lycka till !
/ sven

Re: Olika framruta?

Posted: Tue Nov 15, 2011 3:44 pm
by Rasmuss
Jag tror att det är så enkelt att vi pratar om den standard vi har på bilrutor nu för tiden dvs med laminerade rutor.

Laminerat glas är en typ av säkerhetsglas, vilket framställs genom sammansmältning i autoklav under tryck och värme (av två eller fler glasskivor) med termoplastiska folier av mjukgjord PVB.
Vidhäftningen mellan glas och plast är mycket hög, vilket gör att fragmenten hålls samman vid glasbrott. Detta medför avsevärt minskad risk för skärskador av kringflygande eller utskjutande skarpt glassplitter. I övrigt är hållfastheten hos laminerat glas detsamma som för vanligt ohärdat planglas.
Tillverkningen av laminerat glas tillgår i korthet att de tillskurna glasrutorna maskintvättas och torkas samt läggs samman med speciell PVB-folie i ett dammfritt och luftkonditionerat rum.
För vindrutor för fordon används så kallat "high impact"-folie, vilken är 0,76 mm tjock. För rutor till byggnadsindustrin används en tunnare folie, 0,38 mm tjock.

Så det vill säga om rutan som man köper är av nyare tillverkning så är den av "high impact" typ om man hittat en gammal NOS ruta från före 1969 så kan den vara olaminerad dvs i ett stycke. enklast borde då vara att alltså att titta på rutans kant och se om den är ihoplimmad.

Tror nog dom flesta begagnade rutor som snurrar runt där ute är av nyare typ..

Re: Olika framruta?

Posted: Wed Nov 16, 2011 10:52 am
by Fredrik Lofter
Laminerad vindruta var en nyhet redan när Volvo Amazon introducerades 1956 och exakt vad Volvo avsåg med high impact-typ på framrutan med årsmodell 1969 är oklart för mig (jag har själv en 69:a), men antagligen var det en förbättrad konstruktion och en säkrare vindruta jämfört med tidigare. Den lanserades på exportbilarna till USA sent under modellåret 1967.

Mvh,

Fredrik

Re: Olika framruta?

Posted: Wed Nov 16, 2011 2:06 pm
by Rasmuss
Ja frågan är vad skillnaden var, kanske i hur den är laminerad

Jag har hittat en bild på ett reklamblad från 1968 som förklarar detta men tyvärr är kvaliten lite dålig för att se texten.
Men det ser ut att ha med lamineringen att göra i vilket fall.

Image

Re: Olika framruta?

Posted: Mon Feb 20, 2012 9:20 pm
by Antoan
Tack för svaren.
Nu var det ett tag sedan men jag kan i alla fall med säkerhet säga om rutan var laminerad eller ej :)

Det var den, om den inte hade varit det hade jag förmodligen haft lite skärsår i foten vid det här laget...

Detta hände ungefär 10 minuter efter jag kommit hem till min kompis som förvarade rutan åt mig:
Image

Sånt som händer antar jag... :)

Re: Olika framruta?

Posted: Tue Feb 21, 2012 7:45 am
by Ola O
När PV 444 presenterades 1944 såldes den med nyheten att vindrutan var laminerad, på vilket sätt vet jag ej.

Re: Olika framruta?

Posted: Tue Feb 21, 2012 8:11 am
by Rasmuss
Spana in ruta på den här 58-59:an den är helt klart inte av samma typ som vi har som standard idag.

Image

Re: Olika framruta?

Posted: Tue Feb 21, 2012 9:26 pm
by QV
förvisso är bilen en 50talare men rutan lär ju vara bytt någon gång under 50 år!

Vissa köper original och andra köper det billigaste vid bytet

/Janne

Re: Olika framruta?

Posted: Tue Feb 21, 2012 9:51 pm
by Rasmuss
Den har säkert bytts någon gång.. men man ser ofta på riktigt gamla bilar att rutorna lossnar i sektioner så även om dom var laminerade så höll dom inte ihop lika bra som senare laminerade rutor som är svåra att få isär i mindre bitar.

Här är några fler exempel
Image
Image

Re: Olika framruta?

Posted: Wed Feb 22, 2012 1:02 pm
by Arne
Jag upplever att dagens laminerade rutor inte är lika hårda som de var förr. Dagens rutor blir fort blästarade jämfört med förr. Det är bara en subjektiv tanke som jag har, kanske någon fler som tycker så?

Re: Olika framruta?

Posted: Wed Feb 22, 2012 2:45 pm
by gudu
Arne wrote:Jag upplever att dagens laminerade rutor inte är lika hårda som de var förr. Dagens rutor blir fort blästarade jämfört med förr. Det är bara en subjektiv tanke som jag har, kanske någon fler som tycker så?
Jag!

Re: Olika framruta?

Posted: Wed Feb 22, 2012 7:26 pm
by Ola O
Att rutan blir fortare blästrad idag beror på alla de bilägare som kör utan framförallt bakre stänkskydd.

Re: Olika framruta?

Posted: Thu Feb 23, 2012 5:30 pm
by QV
Nu bor ju Arne i de övre riegionerna i Sverige men här mina trakter för 30 år sedan kunde man åka en söndag kväll en 10-15 mil utan att behöva slå av helljuset. Åker jag samma sträcka i dag en söndag kväll så kan jag knappt slå på helljuset eftersom man möter biler hela tiden.

Med det vill jag säga att det är en mycket större mängd bilar ute idag som river upp skit när de ligger framför.
Sedan (nu börjar jag låta grinig) fick jag lära mig att man inte går in framför en bil fören man kan se den i den inre backspegeln. I dagens trafikrytm är man ju glad om bilen inte kör in i framskärmen på väg in framför mig.....

/Janne

och detta har inget med bilval eller fart att göra