kamaxel

Moderatorer
Post Reply
amazon_raggarn
Posts: 15
Joined: Thu Jul 22, 2004 7:50 pm

kamaxel

Post by amazon_raggarn »

Haloj! har en d-kam från cwc. som jag kanske hade planer på att använda och min fråga e e det lönt att använd pga des dåliga kvalite eller håller dom?? har givetvis nya lyftare :) har sökt och läst men det går så olika meningar om dom. eller ska man köpa en annan och ha denna till nått annat?? :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kamaxel

Post by Hasse63 »

Har också läst och även sett deras kvalite. plockade ur en K-kam ur en borrad b20 som knappt var inkörd, och kammen var kass. Flera lyftare var dåliga.

Har själv en D-kam från CWC och då jag satte plockade ur den ut en kass motor upptäckte jag att lyftarnas yta mot kammen började bli dåliga. SÅ jag tror att bara man har BRA kvalite på lyftarna så håller kammen längre. Dom för 65:- st som KG säljer tror jag inte ett dugg på.

Tror jag kan se skillnad på en bra och dålig lyftare... På de dåliga är oljehålet snett medan de bra (även original) är raka och fina i kanterna.

Har du en bra kam men inga fina och uppmärkta lyftare så använd...

Bra kam men inga uppmärkta lyftare...KÖP nya lyftare.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: kamaxel

Post by mekomaskin »

Det är aldrig fel att köra med "break-in" tillsats i oljan på en nyrenoverad motor.
Moderna oljor innehåller för lite smörjande tillsatser för att funka bra vid inkörning av kamaxlar, särskilt när man har höga ventilfjädertryck.
Det finns ett och annat som var bättre förr...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: kamaxel

Post by J.Lundin_ »

Nja, att moderna oljor skulle ha sämre smörjande egenskaper tror jag inte på även om man minskat på tryckbärande tillsatser som exempelvis ZDDP. Det man med gamla motorer bör akta sig för är de moderna syntetoljornas förmåga att "rinna av" ytor och krypa ut genom packningar och tätningar. Hellre då gå på en halvsyntetisk olja som är gjord för motorer med stora spel.
Vid all form av inkörning så rekommenderar jag att man använder molybdendisulfid fett typ Molycote GN Rapid eller liknande. Med detta fett så kletar man in alla ytor, fördelen med molyfett är att det inte rinner av som all olja gör vilket gör att man kan applicera det långt före själva starten av motorn. Efter en tids inkörning så hamnar det mesta av molyfettet i filtret och har då gjort sitt jobb varvid man kan byta till den olja man tänkt sig använda. Sedan jag började använda molyfett på alla ytor vid inkörning så har jag inte haft några som helst problem med slitage på de ytor som varit mest utsatta.
Post Reply