Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Simonf
Posts: 16
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:04 am

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Simonf »

Här har det varit dött ett tag nu, men jag tänkte ändra på det nu!

Projektet har stått lite på is på grund av jobb och annat tråkigt, men nu är jag på gång igen!

På sistone har jag lagt ner lite krut på att grovt fixa till i motorutrymmet, slipat och målat om. Blev inte 100%, en bit ifrån till och med. Men jag är ganska nöjd ändå, eftersom slutmålet inte är utställningsbil. Jag kunde bara inte stå ut med att de va en del rost där, så något var ju tvunget att göras!

Image
Innan.

Image
Slipning pågår...

Image
Primat. Notera att skärmbalkarna inte målas med flit, dessa ska bytas och jag är i full jakt på ett par i fint skick!

Image
Slutresultat. Det ser väldigt kladdigt ut eftersom färgen inte har torkat helt.

Resultatet hade blivit mycket bättre om jag lade ner mer tid på förarbetet med att spackla och slipa ännu mer. Men jag är nöjd ändå!

Har även påbörjat, och snart gjort klart, rostarbetet. Det är torpedväggarna som är mest angripna. Så där har jag varit och sågat lite.

Image
uschusch...

Image
all rost borta!

Image
Lappning från utsidan. Svetsen är lite urfunktion så idag fick jag nöja mig med att klippa ut bitarna som ska på plats under helgen!

Förutom det här har jag rivit ur stolar och matta och slipat golv och ska snart prima det och lägga en ny matta. Äntligen börjar det komma någon vart känner jag!

Simon
Simonf
Posts: 16
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:04 am

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Simonf »

Efter ännu mer pillande och meckande så har jag kommit fram till att det här kommer luta över mer på custom än original, så vore jättebussigt om en moderator skulle kunna flytta tråden!

Jag har förresten en fråga jag har tänkt lite på. Hur är det med bältestvången? Har kollat runt lite med inte hittat något konkret svar. Har alltid tagit för givet att man inte behöver ha bälte, men är ganska osäker nu.

Jag ska ha bälte i, såklart. Men det kommer nog dröja ett tag innan de kommer i, så vore ju skönt att veta om man kan åka utan också!

Simon
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Tartsmulan »

Bara att tuta och köra...

Krav på att bilbälten skall finnas i framsätet gäller fr.o.m. 1969 års modeller. För 1970 och senare års modeller omfattas samtliga sittplatser av utrustningskravet.

Klippt från lagtexten. Men tänk på att krocksäkerheten är lika hög som en sparkcykel så kör försiktigt!
4-dörrars -64 objekt
Simonf
Posts: 16
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:04 am

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Simonf »

Okej, tack för svaret!

Jag har stött på ett problem som jag hoppades kunna få hjälp med!

Jag har nu rivit ur golv etc för att rostlaga. Har nu slipat klart och primat och hela den biten, men nu vill jag lägga på en ny matta, då min original är helt obruklig. Är jag tvungen att köpa en ny originalmatta eller går det att liksom köpa "matta-på-rulle" om någon förstår vad jag menar, liksom hos mekonomen/biltema eller liknande?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by gudu »

Själv tycker jag bättre om tygmatta än gummimatta, det går att färgmatcha och känns bättre att fukt kan torka upp genom mattan än att den ligger instängd under gummi.

Det finns en del här som gjort det ganska snyggt med matta från Biltema eller liknande. Sök så hittar du nog. I min bil är det en matta fram och bak per sida som jag klippt till och skarv under framstolen och sedan två över kardantunneln, en fram och en bak. Mattorna är fästade med, på lämpliga ställen, limmade kardborreband. För att få ännu bättre passform får man sy in lite men där är jag inte ännu, får ta det i steg.

Gött jobbat förresten :D
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Bettan »

Simonf wrote:Okej, tack för svaret!

Jag har stött på ett problem som jag hoppades kunna få hjälp med!

Jag har nu rivit ur golv etc för att rostlaga. Har nu slipat klart och primat och hela den biten, men nu vill jag lägga på en ny matta, då min original är helt obruklig. Är jag tvungen att köpa en ny originalmatta eller går det att liksom köpa "matta-på-rulle" om någon förstår vad jag menar, liksom hos mekonomen/biltema eller liknande?
Tänkte börja med att fråga vad du använde för att slipa golvet? Mitt golv har i princip bara ytrost men det är väldigt grov ytrost och inget verkar fungera för att få bort den. Men ang mattan, jag hade en väldigt sliten gummimatta som jag kastade bort och eftersom att det kostar multum (för mig som är student iaf) att köpa en ny så gjorde jag min egen tygmatta. Hyfsat lätt att skära till bitar, blir snyggt och stilrent. För mig kostade rullen 700 kr, för ca 4 m2. Köpte den på colou*ama. Lycka till!
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Andréamazon »

Bettan wrote:
Simonf wrote:Okej, tack för svaret!

Jag har stött på ett problem som jag hoppades kunna få hjälp med!

Jag har nu rivit ur golv etc för att rostlaga. Har nu slipat klart och primat och hela den biten, men nu vill jag lägga på en ny matta, då min original är helt obruklig. Är jag tvungen att köpa en ny originalmatta eller går det att liksom köpa "matta-på-rulle" om någon förstår vad jag menar, liksom hos mekonomen/biltema eller liknande?
Tänkte börja med att fråga vad du använde för att slipa golvet? Mitt golv har i princip bara ytrost men det är väldigt grov ytrost och inget verkar fungera för att få bort den. Men ang mattan, jag hade en väldigt sliten gummimatta som jag kastade bort och eftersom att det kostar multum (för mig som är student iaf) att köpa en ny så gjorde jag min egen tygmatta. Hyfsat lätt att skära till bitar, blir snyggt och stilrent. För mig kostade rullen 700 kr, för ca 4 m2. Köpte den på colou*ama. Lycka till!
köp en såkallad cirkulärborste eller nått liknande tror jag dem kallar det på biltema, e tvinnade ståltrådar i en rondell till vinkelslipen, det bästa jag någonsin hittat, rost försvinner direkt !
Simonf
Posts: 16
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:04 am

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Simonf »

Tacktack för svaren! :) blir att försöka hitta en slitstark matta som ja kan slänga i underst sen lägger ja gummimatta för fötterna på den!
Bilder kommer under veckan!
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by RD 350 »

Veteranprodukter har färdigsydda textilmattor som inte är allt för dyra (halva priset mot original gummimatta!)
Simonf
Posts: 16
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:04 am

Re: Amazon, 2 dörrars-67 repobj

Post by Simonf »

Slog till precis på en liten beställning på vp!

025K Avgassystem Az 67-70 2"sport 1
670725 Br.ok Az/1800 1-krets HöF 1
670724 Br.ok Az/1800 1-krets VäF 1
270987 Bromsbelägg Az/18 1-k fram 1
666525 Bromsskiva AZ/1800 2 1
668334 Bromssköld AZ/P18 1-kr HöF 1
668333 Bromssköld AZ/P18 1-kr VäF 1
950354 Mutter UNC 3/8 låsning 2
276572 Rep.sats slav koppl AZ/18 67-1
277216T Tillbehörsmattor textil AZ Sva 1

Nu är det bara skruva kvar!!
Post Reply